Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Base act (06.07.2007-till now)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀՀՊՏ 2007.07.25/37(561)
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
06.07.2007
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
06.07.2007
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
06.07.2007

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

Հայաստանի Հանրապետության
քաղաքացիական գործերով
վերաքննիչ դատարանի վճիռ

Քաղաքացիական գործ թիվ 3-994 (ՎԴ)
2007 թ.

Քաղաքացիական գործ թիվ 07-429
Նախագահող դատավոր՝ Ն. Հովսեփյան

դատավորներ`

Տ. Սահակյան

Ա. Թումանյան

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

ՀՀ վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական պալատը (այսուհետ` Վճռաբեկ դատարան),

 

նախագահությամբ

Հ. Մանուկյանի

մասնակցությամբ դատավորներ

Ա. Մկրտումյանի

Վ. Աբելյանի

Ս. Անտոնյանի

Ս. Գյուրջյանի

Է. Հայրիյանի

Ս. Սարգսյանի

 

2007 թվականի հուլիսի 6-ին

 

դռնբաց դատական նիստում, քննելով Շենգավիթի թաղապետարանի (այսուհետ՝ Թաղապետարան) վճռաբեկ բողոքը ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի (այսուհետ՝ Վերաքննիչ դատարան) 23.02.2007 թվականի թիվ 07-429 քաղաքացիական գործով կայացրած վճռի դեմ՝ ըստ հայցի Աշխեն Աբրահամյանի ընդդեմ Հայաստանի Հանրապետության՝ ի դեմս ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարության, Երևանի քաղաքապետարանի, Շենգավիթի թաղապետարանի՝ բնակարան հատկացնելու կամ փոխարժեքը վճարելուն պարտավորեցնելու պահանջի մասին,


Պ Ա Ր Զ Ե Ց

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը.

 

Դիմելով դատարան՝ հայցվորը պահանջել է պարտավորեցնել Հայաստանի Հանրապետությանը, ի դեմս՝ ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարության, Երևանի քաղաքապետարանի, Թաղապետարանի՝ իրեն տրամադրել մեկ սենյականոց բնակարան կամ բնակարանի դիմաց տալ համարժեք դրամական փոխհատուցում:

Երևանի Կենտրոն և Նորք-Մարաշ համայնքների առաջին ատյանի դատարանի 09.10.2006 թվականի վճռով հայցը բավարարվել է. դատարանը Թաղապետարանին պարտավորեցրել է Աշխեն Աբրահամյանին հատկացնել Երևանի Ե.Թադևոսյան փողոցի 12/2 շենքի թիվ 21 բնակարանին նույնանման մեկ սենյականոց այլ բնակարան կամ դրա դիմաց բնակարան գնելու համար տրամադրել համարժեք դրամական փոխհատուցում:

ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի 23.02.2007 թվականի վճռով հայցը բավարարվել է:

 

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Թաղապետարանը:

Վճռաբեկ բողոքին պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, փաստարկները և պահանջը.

 

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում՝ ներքոհիշյալ հիմնավորմամբ.

 

Դատարանը խախտել է ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 53-րդ հոդվածի պահանջները, սխալ է մեկնաբանել «Երևան քաղաքի թաղային համայնքների սեփականություն հանդիսացող գույքի ցանկը հաստատելու մասին» 13.03.1997 թվականի թիվ 42-րդ որոշման 3-րդ կետը:

Բողոք բերած անձն իր պնդումը հիմնավորել է հետևյալ փաստարկներով.

Դատարանը գործում եղած ապացույցների բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտություն չկատարելու արդյունքում հանգել է այն համոզման, որ վիճելի բնակարանը պատկանել է հայցվորի ծնողներին: Նշված փաստն ապացուցված համարելու հետևանքով Վերաքննիչ դատարանը Թաղապետարանին պարտավորեցրել է Աշխեն Աբրահամյանին հանձնելու Եղիշե Թադևոսյան փողոցի 12/2 շենքի թիվ 21 բնակարանին համարժեք մեկ սենյականոց բնակարան կամ դրա շուկայական արժեքը՝ 10.450.000 (տասը միլիոն չորս հարյուր հիսուն հազար) ՀՀ դրամ:

Երևանի Լենինյան շրջսովետի գործկոմի 20.10.1988 թվականի թիվ 24/15 որոշման 2-րդ կետի համաձայն՝ գործկոմը պարտավորվել է հայցվորի չափահաս դառնալու օրը նրան հատկացնել բնակարան: 1988 թվականին բնակարանները հատկացվում էին վարձակալության, այլ ոչ թե սեփականության իրավունքով: Հետևաբար, նշված որոշումը չի սահմանում հայցվորին սեփականության իրավունքով բնակարան հատկացնելու պարտավորություն: Ա.Աբրահամյանին բնակարան հատկացնելու պարտավորությունը պետք է կատարվեր 2005 թվականի նոյեմբերից սկսած, երբ «ՀՀ պետական, հանրային և համայնքային բնակարանային ֆոնդի սեփականաշնորհման մասին» ՀՀ օրենքը դադարել էր գործել: Նշված օրենքը չի կարգավորում վիճելի իրավահարաբերությունը: Բնակարան ստանալու հայցվորի իրավունքը ծագել է նրա չափահաս դառնալու պահից՝ 2005 թվականի նոյեմբերից, երբ նրան հատկացվելիք բնակարանը չէր կարող սեփականաշնորհվել հիշյալ օրենքով սահմանված կարգով:

Վերաքննիչ դատարանը, հիմնավորելով, որ Շենգավիթ համայնքին փոխանցված բնակարանային ֆոնդը ծանրաբեռնված է եղել հայցվորին բնակարան հատկացնելու պարտավորությամբ, այդ պարտավորությունը դիտարկել է որպես սեփականության իրավունքով բնակարան հատկացնելու պարտավորություն և Թաղապետարանին պարտավորեցրել վճարելու բնակարանի շուկայական արժեքը, ինչը չի բխում գործկոմի վերը նշված որոշումից:

Վերոգրյալի հիման վրա վճռաբեկ բողոք բերած անձը պահանջել է բեկանել Վերաքննիչ դատարանի 23.02.2007 թվականի վճիռը և գործն ուղարկել նոր քննության:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը.

 

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը.

1) 1988 թվականի հունիսին հայցվորի ծնողները մահացել են:

2) Երևանի Լենինյան շրջսովետի գործկոմի 20.10.1988 թվականի թիվ 24/15 որոշմամբ Երևանի Եղիշե Թադևոսյան փողոցի թիվ 12/2 շենքի թիվ 21 բնակարանը, որի վարձակալներն են հանդիսացել անչափահաս Աշխեն Աբրահամյանի ծնողները, հանձնվել է Լենինյան շրջանային խորհրդի գործադիր կոմիտեի տնօրինությանը, պայմանով, որ շրջխորհուրդը վերջինիս չափահաս դառնալու օրը, նրան հատկացնի մեկ սենյականոց նույնանման բնակարան:

3) Բնակարանը շրջխորհրդի գործադիր կոմիտեի որոշմամբ հատկացվել է այլ քաղաքացու, որը հետագայում սեփականաշնորհել է այն:

4) 02.11.2005 թվականին հայցվորը դարձել է չափահաս:

5) 13.10.2005 թվականին հայցվորը դիմել է Երևանի Շենգավիթ համայնքի ղեկավարին, այնուհետև Երևանի քաղաքապետին՝ խնդրելով Երևանի Լենինյան շրջսովետի գործկոմի թիվ 24/15 որոշման 2-րդ կետի համաձայն իրեն հատկացնել Ե. Թադևոսյան փողոցի 12/2 շենքի թիվ 21 բնակարանին նույնանման մեկ սենյականոց բնակարան կամ բնակարանի դիմաց իրեն տալ փոխհատուցում՝ դրա շուկայական արժեքի չափով:

6) Շենգավիթի թաղապետարանի 15.12.2005 թվականի գրությամբ հայցվորի դիմումը մերժվել է, պատճառաբանելով, որ ներկայումս Երևանի Ե. Թադևոսյան փողոցի 12/2 շենքի թիվ 21 բնակարանի սեփականատերն այլ քաղաքացի է, իսկ ինչ վերաբերում է Լենինյան շրջխորհրդի գործկոմի թիվ 24/15 որոշման 2-րդ կետի պահանջները կատարելուն, հայտնվել է, որ նախկին Լենինյան (Շենգավիթի) շրջսովետի գործադիր կոմիտեն լուծարվել է, Շենգավիթ համայնքում ձևավորվել է տեղական ինքնակառավարման մարմին՝ համայնքի ղեկավար և համայնքի ավագանի, որոնք նախկին գործադիր կոմիտեի իրավահաջորդը չեն հանդիսանում, հետևաբար հայցվորին բնակարան հատկացնելու պարտավորություն չունեն:

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները.

 

Քննելով վճռաբեկ բողոքը՝ նշված հիմքի սահմաններում Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ բողոքը հիմնավոր է հետևյալ պատճառաբանությամբ.

ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 53-րդ հոդվածի համաձայն՝ դատարանը յուրաքանչյուր ապացույց գնահատում է գործում եղած բոլոր ապացույցների բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտության վրա հիմնված ներքին համոզմամբ:

Երևանի Լենինյան շրջանային խորհրդի գործկոմի 20.10.1988 թվականի թիվ 24/15 որոշումը գնահատելիս դատարանը պետք է պատասխաներ այն իրավական հարցին, թե ծագել է, արդյոք, նշված որոշումից հայցվորի սեփականության իրավունքը և ինչ՞ու է այդ որոշմամբ Լենինյան շրջսովետի գործկոմի կողմից ստանձնած պարտավորությունը դրվել Շենգավիթի թաղապետարանի վրա:

1978 թվականի Հայաստանի Խորհրդային Սոցիալիստական Հանրապետության Սահմանադրության համաձայն` գործադիր կոմիտեները հանդիսացել են պետական իշխանության գործադիր մարմիններ:

ՀՀ Սահմանադրության 104.1-րդ հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն՝ համայնքը իրավաբանական անձ է, ունի սեփականության իրավունք և գույքային այլ իրավունքներ: ՀՀ Սահմանադրության 105-րդ հոդվածի համաձայն՝ պետական իշխանության մարմինների լիազորությունների առավել արդյունավետ իրականացման նպատակով դրանք միայն օրենքով կարող են պատվիրակվել տեղական ինքնակառավարման մարմիններին:

ՀՀ Սահմանադրության 104-րդ և Տեղական ինքնակառավարման եվրոպական խարտիայի 3-րդ հոդվածի իմաստով՝ համայնքային մարմինները հանդիսանում են ոչ թե պետական, այլ տեղական ինքնակառավարման մարմիններ, որոնք չպետք է պատասխանատվություն կրեն Հայաստանի Հանրապետության ստանձնած պարտավորությունների համար:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանը հանգում է այն եզրակացության, որ իրավաբանական անձ համարվող համայնքը Հայաստանի Հանրապետության պարտավորությունների համար չի կարող պատասխանատվություն կրել:

«Երևան քաղաքի թաղային համայնքների սեփականություն հանդիսացող գույքի ցանկը հաստատելու մասին» 13.03.1997 թվականի թիվ 42-րդ որոշման 3-րդ կետով հաստատվել է Երևան քաղաքի Շենգավիթ թաղային համայնքի սեփականություն հանդիսացող գույքի ցանկը, որով մասնավորապես համայնքի սեփականությանն է փոխանցվել պետական բնակարանային ֆոնդը (բացի գերատեսչականից): Վերաքննիչ դատարանի՝ պետական բնակարանային ֆոնդի փոխանցման փաստով համայնքի համար հայցվորին սեփականության իրավունքով բնակարան հատկացնելու պարտավորության ծագման վերաբերյալ եզրահանգումը Վճռաբեկ դատարանն անհիմն է համարում, քանի որ այն չի բխում ՀՀ կառավարության նշված որոշման պահանջներից և տրամաբանությունից: Հետևաբար «Երևան քաղաքի թաղային համայնքների սեփականություն հանդիսացող գույքի ցանկը հաստատելու մասին» 13.03.1997 թվականի թիվ 42-րդ որոշման 3-րդ կետը սխալ մեկնաբանելու վերաբերյալ վճռաբեկ բողոքի հիմքը Վճռաբեկ դատարանը հիմնավոր է համարում:

 

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանը սույն վճռաբեկ բողոքի հիմքը հիմնավոր համարելով՝ դրա առկայությունը բավարար է գտնում ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 226-րդ հոդվածի ուժով Վերաքննիչ դատարանի վճիռը բեկանելու համար և սույն գործով անհրաժեշտ է նոր քննություն:

 

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 236-239-րդ հոդվածներով՝ Վճռաբեկ դատարանը


Ո Ր Ո Շ Ե Ց

 

1. Շենգավիթի թաղապետարանի վճռաբեկ բողոքը բավարարել: Բեկանել ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի 23.02.2007 թվականի վճիռը և գործն ուղարկել նույն դատարան՝ այլ կազմով նոր քննության:

2. Սույն որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից և ենթակա չէ բողոքարկման:

Նախագահող՝

Հ. Մանուկյան

Դատավորներ՝

Ա. Մկրտումյան
Վ. Աբելյան
Ս. Անտոնյան
Ս. Գյուրջյան
Է. Հայրիյան
Ս. Սարգսյան

Փոփոխման պատմություն
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան
Փոփոխված ակտ
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան