Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Հիմնական ակտ (05.02.2010-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀՀՊՏ 2010.04.23/16(750).1 Հոդ.431.25
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
05.02.2010
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
05.02.2010
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
05.02.2010

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ վարչական դատարանի վճիռ

Վարչական գործ թիվ ՎԴ2/0168/05/09

վարչական գործ թիվ ՎԴ2/0168/05/09

2010թ.

Նախագահող դատավոր՝ Ա. Միրզոյան

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

նախագահությամբ

Ս. Սարգսյանի

մասնակցությամբ դատավորներ

Ա. Բարսեղյանի

 

Վ. Աբելյանի

Ս. Անտոնյանի

Վ. ԱՎԱՆԵՍՅԱՆԻ

Մ. Դրմեյանի

Ե. Խունդկարյանի

Է. Հայրիյանի

Տ. Պետրոսյանի

Ե. Սողոմոնյանի

 

2010 թվականի փետրվարի 5-ին

դռնբաց դատական նիստում, քննելով ՀՀ ֆինանսների նախարարության (այսուհետ՝ Նախարարություն) վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վարչական դատարանի 17.07.2009 թվականի վճռի դեմ՝ ըստ հայցի Նախարարության ընդդեմ «Քյավառ Աուդիտ» ՍՊԸ-ի (այսուհետ՝ Ընկերություն)՝ գումար բռնագանձելու պահանջի մասին,

 

ՊԱՐԶԵՑ

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան՝ Նախարարությունը պահանջել է բռնագանձել Ընկերությունից 200.000 ՀՀ դրամ:

ՀՀ վարչական դատարանի (այսուհետ` Դատարան) 17.07.2009 թվականի վճռով հայցը մերժվել է:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել ՀՀ ֆինանսների նախարարը:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Դատարանը խախտել է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 22-րդ, 24-րդ հոդվածները, որի արդյունքում կիրառել է «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 55-րդ հոդվածի 1-ին մասի «ա» կետը, 56-րդ հոդվածի 1-ին մասը, 62-րդ հոդվածը, որոնք չպետք է կիրառեր և չի կիրառել «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասը, 31.3-րդ հոդվածի 2-րդ մասի «գ» կետը, որոնք պետք է կիրառեր:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանում է հետևյալ փաստարկներով.

Վարչական դատարանը բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ գնահատական չի տվել գործով ներկայացված և գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող 2008 թվականի տարեկան ու նույն թվականի երրորդ և չորրորդ եռամսյակների հաշվետվություններին:

Մասնավորապես, Դատարանը հաշվի չի առել, որ Նախարարության կողմից 19.03.2008 թվականին ընդունված թիվ 251-Ա հրամանն իր մեջ ներառում է գրավոր վարչական ակտին բնորոշ պահանջները և որոշակիության չափանիշները, որի ընդունման համար հիմք է հանդիսացել Ընկերության կողմից 2008 թվականի համար ներկայացրած հաշվետվությունում առկա տեղեկատվությունը: Այդ հաշվետվությունից ակնհայտ է, որ Ընկերությունը, ունենալով աուդիտորի որակավորման վկայական չունեցող աշխատող, չորրորդ եռամսյակում մատուցել է երկու աուդիտորական ծառայություն, և աուդիտորական եզրակացությունները ստորագրվել են ոչ աուդիտորի կողմից:

Դատարանը վերը նշված ապացույցներն անտեսելու հետևանքով հիմնավոր է համարել Ընկերության ներկայացրած հաշվետվությունները, պատճառաբանված և հիմնավոր դիտել Ընկերության կողմից Վարդենիսի քաղաքապետարանին և «Սուսմետ» ՍՊԸ-ին մատուցած աուդիտորական ծառայությունների իրավաչափությունը, այն է` 24.09.2008 թվականին մատուցած լինելու փաստը: Դատարանը հաշվի չի առել, որ Նախարարության կողմից վարչարարությունն իրականացվել է օրենսդրության պահանջների շրջանակներում և քանի դեռ վարչական ակտն անվավեր կամ առոչինչ չի ճանաչվել կամ չի փոխարինվել մեկ այլ վարչական ակտով, ապա այն ենթակա է կատարման:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է բեկանել Դատարանի 17.07.2009 թվականի վճիռը և այն փոփոխել՝ հայցը բավարարել:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը

Բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը՝

1. 14.04.2005 թվականին Նախարարության կողմից Ընկերությանը տրվել է աուդիտորական ծառայությունների իրականացման թիվ ԱԾ-38 լիցենզիան (գ.թ. 23)։

2. Նախարարության աուդիտորների որակավորման հանձնաժողովի կողմից 17.02.2000 թվականին Անահիտ Շահզադյանին տրվել է աուդիտորի որակավորման թիվ 159 վկայականը (գ.թ. 7)։

3. Սույն գործով չի վիճարկվել այն փաստը, որ 17.02.2000 թվականին Անահիտ Շահզադյանին տրված աուդիտորի որակավորման թիվ 159 վկայականի ժամկետն առաջին անգամ երկարաձգվել է մինչև 13.09.2005 թվականը, այնուհետև` մինչև 25.09.2008 թվականը, որի դեմ Անահիտ Շահզադյանն առարկություններ չի ներկայացրել։

4. Ընկերության կողմից Նախարարությանը ներկայացված 2008 թվականի 3-րդ, 4-րդ եռամսյակների եռամսյակային և 2008 թվականի տարեկան հաշվետվություններում առկա տեղեկատվության համաձայն` 2008 թվականի 3-րդ եռամսյակում Ընկերությունը մատուցել է մեկ աուդիտորական ծառայություն, այն է՝ «Արատես Տուր» ՍՊԸ-ին, իսկ 4-րդ եռամսյակում` երկու աուդիտորական ծառայություն՝ Վարդենիսի քաղաքապետարանին և «Սուսմետ» ՍՊԸ-ին: Ըստ 4-րդ եռամսյակի եռամսյակային հաշվետվության ստուգման ժամանակաշրջանն է 01.10.2008 թվականից մինչև 31.12.2008 թվականը (գ.թ. 16-22):

5. 23.02.2009 թվականին Նախարարությունն Ընկերությանը ծանուցել է, որ «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածը խախտելու համար հարուցվել է վարչական վարույթ, ինչը հանգեցնում է նույն օրենքի 31.3-րդ հոդվածի 2-րդ մասի «գ» կետով նախատեսված պատասխանատվության միջոցի կիրառմանը: Միաժամանակ, Նախարարությունը հայտնել է, որ Ընկերությանը տրվում է 5-օրյա ժամկետ վարչական վարույթում քննվող փաստական հանգամանքների վերաբերյալ գրավոր արտահայտվելու համար (գ.թ. 8)։

 6. ՀՀ ֆինանսների նախարարի 19.03.2009 թվականի թիվ 251-Ա հրամանի համաձայն՝ Ընկերությունը խախտել է «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի պահանջը, այն է՝ Ընկերության կողմից ներկայացված 2008 թվականի համար ՀՀ կառավարության 24.02.2005 թվականի թիվ 201-Ն որոշմամբ հաստատված տարեկան հաշվետվության մեջ առկա տեղեկատվության համաձայն՝ Ընկերությունը գործող աուդիտորի որակավորման վկայական ունեցող աշխատող չունի, սակայն չորրորդ եռամսյակում մատուցել է թվով 2 աուդիտորական ծառայություն, որի արդյունքում կազմված աուդիտորական եզրակացությունները ստորագրվել են ոչ աուդիտորի կողմից, որի համար հիմք ընդունելով «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 31.3-րդ հոդվածի 2-րդ մասի «գ» կետը՝ Ընկերության նկատմամբ նշանակվել է տուգանք 200.000 ՀՀ դրամ (գ.թ. 13)։

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները

Քննելով վճռաբեկ բողոքը վերը նշված հիմքի սահմաններում` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ վճռաբեկ բողոքը հիմնավոր է հետևյալ պատճառաբանությամբ.

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 22-րդ հոդվածի համաձայն` դատարանը ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով պարզում է գործի լուծման համար նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 24-րդ հոդվածի համաձայն` դատարանը, անմիջականորեն գնահատելով գործում եղած բոլոր ապացույցները, որոշում է փաստի հաստատված լինելու հարցը` բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզմամբ:

Վերը նշված հոդվածների վերլուծությունից հետևում է, որ դատարանը գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը պարզում է ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով: Գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող փաստի հաստատված լինելու հարցը դատարանը պարզում է գործում եղած բոլոր ապացույցների բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզմամբ:

«Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածի 4-րդ մասի համաձայն` աուդիտորական ծառայության իրականացումն առանց լիցենզիայի արգելվում է: Աուդիտորական ծառայությունները պետք է իրականացվեն առնվազն մեկ աուդիտորի կողմից:

«Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 17-րդ հոդվածի համաձայն` աուդիտորն աուդիտորական ծառայություններ կարող է իրականացնել ինքնուրույն` որպես անհատ աուդիտոր և (կամ) որպես աուդիտ իրականացնող անձի աշխատող:

«Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 2-րդ պարբերության համաձայն` աուդիտորական եզրակացությունը կազմվում է առնվազն երկու oրինակից, ստորագրվում աուդիտի անցկացման համար պատասխանատու աուդիտորի կողմից և հաստատվում աուդիտ իրականացնող անձի ղեկավարի ստորագրությամբ և կնիքով: Աուդիտորական եզրակացության մեկ oրինակը տրվում է աուդիտի ենթարկվող անձին, իսկ մյուսը մնում է աուդիտ իրականացնող անձի մոտ:

«Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 31.3-րդ հոդվածի 2-րդ մասի «գ» կետի համաձայն` տուգանքը որպես պատասխանատվության միջոց կիրառվում է, եթե աուդիտ իրականացնող անձը խախտել է սույն oրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի երկրորդ պարբերությունով սահմանված պահանջը` յուրաքանչյուր խախտման (կետի) համար 100.000 դրամի չափով:

Նշված նորմերի վերլուծությունից հետևում է, որ աուդիտորական ծառայություններ կարող են մատուցվել բացառապես համապատասխան լիցենզիայի առկայության պայմաններում, դրանք պետք է իրականացվեն առնվազն մեկ աուդիտորի կողմից, որը կարող է աուդիտորական ծառայություններ իրականացնել ինքնուրույն կամ որպես աուդիտ իրականացնող անձի աշխատող: Ընդ որում աուդիտորական եզրակացությունը կազմվում է առնվազն երկու oրինակից, ստորագրվում աուդիտի անցկացման համար պատասխանատու աուդիտորի կողմից և հաստատվում աուդիտ իրականացնող անձի ղեկավարի ստորագրությամբ և կնիքով:

Սույն վարչական գործով Դատարանը, մերժելով 200.000 ՀՀ դրամ վարչական տուգանքի բռնագանձման հայցը, հաստատված է համարել, որ Վարդենիսի քաղաքապետարանում և «Սուսմետ» ՍՊԸ-ում իրականացված աուդիտորական գործունեության արդյունքում 24.09.2008 թվականին Ընկերությունը կազմել է երկու աուդիտորական եզրակացություն` երկու օրինակից, որոնք ստորագրվել են աուդիտ իրականացնող և համապատասխան որակավորում ունեցող աուդիտորի կողմից, հաստատվել են աուդիտ իրականացնող անձի ղեկավարի ստորագրությամբ և կնիքով, և հանգել այն հետևության, որ Ընկերությունը «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 2-րդ պարբերության խախտում թույլ չի տվել, ուստի ՀՀ ֆինանսների նախարարի 19.03.2009 թվականի թիվ 251-Ա հրամանը «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 62-րդ հոդվածի համաձայն առոչինչ վարչական ակտ է, ու առոչինչ վարչական ակտի հիման վրա գումարի բռնագանձում չի կարող իրականացվել:

Մինչդեռ, սույն գործի փաստերի համաձայն` Անահիտ Շահզադյանին ՀՀ ֆինանսների և էկոնոմիկայի նախարարության աուդիտորների որակավորման հանձնաժողովի կողմից 17.02.2000 թվականին տրվել է աուդիտորի որակավորման թիվ 159 վկայականը, որի ժամկետն առաջին անգամ երկարաձգվել է մինչև 13.09.2005 թվականը, այնուհետև` մինչև 25.09.2008 թվականը։ Ընկերության կողմից Նախարարությանը ներկայացված 2008 թվականի 3-րդ, 4-րդ եռամսյակների եռամսյակային և 2008 թվականի տարեկան հաշվետվություններում առկա տեղեկատվության համաձայն` 2008 թվականի 3-րդ եռամսյակում Ընկերությունը մատուցել է մեկ աուդիտորական ծառայություն, իսկ 4-րդ եռամսյակում` երկու, այն է՝ Վարդենիսի քաղաքապետարանին և «Սուսմետ» ՍՊԸ-ին: Ընդ որում ըստ 4-րդ եռամսյակի եռամսյակային հաշվետվության ստուգման ժամանակաշրջանն ընդգրկել է 01.10.2008 թվականից մինչև 31.12.2008 թվականը: ՀՀ ֆինանսների նախարարի 19.03.2009 թվականի թիվ 251-Ա հրամանով, Ընկերության նկատմամբ նշանակվել է տուգանք 200.000 ՀՀ դրամի չափով՝ «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի պահանջը խախտելու համար:

Հիմք ընդունելով վերոգրյալը և սույն գործի փաստերը համադրելով՝ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Անահիտ Շահզադյանին տրված վկայականի ժամկետն ավարտվել է 25.09.2008 թվականին, մինչդեռ Անահիտ Շահզադյանը ստորագրել է Ընկերության կողմից 2008 թվականի 4-րդ եռամսյակի ընթացքում Վարդենիսի քաղաքապետարանին և «Սուսմետ» ՍՊԸ-ին մատուցված ծառայությունների արդյունքում կազմված աուդիտորական եզրակացությունները, ուստի Ընկերության կողմից թույլ է տրվել «Աուդիտորական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքի 14-րդ հոդվածի 2-րդ մասի խախտում, հետևաբար վարչական տուգանքի գումարը ենթակա է բռնագանձման:

Նման պայմաններում, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 62-րդ հոդվածը տվյալ դեպքում կիրառելի չէ:

 

Այսպիսով, սույն վճռաբեկ բողոքի հիմքի առկայությունը Վճռաբեկ դատարանը համարում է բավարար՝ ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 227-րդ և 228-րդ հոդվածների ուժով Դատարանի վճիռը բեկանելու համար:

 

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն վարչական գործով անհրաժեշտ է կիրառել ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-րդ հոդվածի 1-ին կետի 4-րդ ենթակետով սահմանված՝ ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելու Վճռաբեկ դատարանի լիազորությունը հետևյալ հիմնավորմամբ.

ՀՀ Սահմանադրության 19-րդ հոդվածի և «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի (այսուհետ՝ Կոնվենցիա) 6-րդ հոդվածի համաձայն՝ յուրաքանչյուր ոք ունի ողջամիտ ժամկետում իր գործի քննության իրավունք: Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ գործը ողջամիտ ժամկետում քննելը հանդիսանում է ՀՀ Սահմանադրության և Կոնվենցիայի վերը նշված հոդվածներով ամրագրված անձի արդար դատաքննության իրավունքի տարր, հետևաբար գործի անհարկի ձգձգումները վտանգ են պարունակում նշված իրավունքի խախտման տեսանկյունից: Տվյալ դեպքում, Վճռաբեկ դատարանի կողմից ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելը բխում է արդարադատության արդյունավետության շահերից:

 

Դատական ակտը փոփոխելիս Վճռաբեկ դատարանը հիմք է ընդունում սույն որոշման պատճառաբանությունները, ինչպես նաև գործի նոր քննության անհրաժեշտության բացակայությունը:

 

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-2412-րդ հոդվածներով՝ Վճռաբեկ դատարանը

 

ՈՐՈՇԵՑ

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել: Բեկանել ՀՀ վարչական դատարանի 17.07.2009 թվականի վճիռը և այն փոփոխել` ՀՀ ֆինանսների նախարարության հայցը բավարարել` «Քյավառ Աուդիտ» ՍՊԸ-ից հօգուտ ՀՀ ֆինանսների նախարարության բռնագանձել 200.000 ՀՀ դրամ:

2. «Քյավառ Աուդիտ» ՍՊԸ-ից հօգուտ ՀՀ ֆինանսների նախարարության բռնագանձել 20.000 ՀՀ դրամ՝ որպես վճռաբեկ բողոքի համար վճարված պետական տուրք:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից, վերջնական է և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

Նախագահող`

 

Ս. Սարգսյան

Դատավորներ`

 

Ա. Բարսեղյան

Վ. Աբելյան

Ս. Անտոնյան

Վ. ԱՎԱՆԵՍՅԱՆ

Մ. Դրմեյան

Ե. Խունդկարյան

Է. Հայրիյան

Տ. Պետրոսյան

Ե. Սողոմոնյան