Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Тип
Исходный акт (29.07.2011-по сей день)
Статус
Գործում է
Первоисточник
ՀՀՊՏ 2011.09.27/53(856).1 Հոդ.1356.40
Принят
Վճռաբեկ դատարան
Дата принятия
29.07.2011
Подписан
Նախագահող
Дата подписания
29.07.2011
Дата вступления в силу
29.07.2011

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ

 

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ վարչական վերաքննիչ
դատարանի որոշում
Վարչական գործ թիվ 
ՎԴ/1797/05/09

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/1797/05/09
2011 թ.

Նախագահող դատավոր՝  Ա. Սարգսյան

Դատավորներ`                     Լ. Սոսյան
                                                
Հ. Բեդևյան

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

նախագահությամբ

Ե. Խունդկարյանի

մասնակցությամբ դատավորներ

Ե. Սողոմոնյանի

 

Վ. Աբելյանի

Ս. Անտոնյանի

Վ. Ավանեսյանի

 

Ա. Բարսեղյանի

Մ. Դրմեյանի

Գ. Հակոբյանի

Է. Հայրիյանի

Տ. Պետրոսյանի

2011 թվականի հուլիսի 29-ին

դռնբաց դատական նիստում, քննելով ՀՀ Կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի (այսուհետ` Կոմիտե) Նոր Նորքի հարկային տեսչության վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 31.03.2011 թվականի որոշման դեմ` ըստ «Կոստանդյան Եղբայրներ» ՍՊԸ-ի (այսուհետ` Ընկերություն) հայցի ընդդեմ Կոմիտեի Խորհրդայինի հարկային տեսչության (այսուհետ` Տեսչություն)` ակտն անվավեր ճանաչելու պահանջի մասին, և ըստ Տեսչության հայցի ընդդեմ Ընկերության տնօրեն Աննա Վանեցյանի` գումար բռնագանձելու պահանջի մասին,

 

 Պ Ա Ր Զ Ե Ց

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան` Ընկերությունը պահանջել է անվավեր ճանաչել Տեսչության 23.03.2009 թվականի թիվ 2300359 ակտը:

Դիմելով դատարան` Տեսչությունը պահանջել է բռնագանձել Ընկերության տնօրեն Աննա Վանեցյանից 2.200.000 ՀՀ դրամ:

ՀՀ վարչական դատարանի 27.04.2010 թվականի որոշմամբ նշված գործերը միացվել են մեկ վարույթում:

ՀՀ վարչական դատարանի (այսուհետ` Դատարան) 24.08.2010 թվականի վճռով Ընկերության հայցը բավարարվել է, իսկ Տեսչության հայցի մասով գործի վարույթը կարճվել է` այդ մասով վերջինիս կողմից հայցից հրաժարվելու հիմքով:

ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի (այսուհետ` Վերաքննիչ դատարան) 31.03.2011 թվականի որոշմամբ Տեսչության բողոքը մերժվել է, և Դատարանի 24.08.2010 թվականի վճիռը թողնվել է անփոփոխ:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Կոմիտեի Նոր Նորքի հարկային տեսչությունը:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Վերաքննիչ դատարանը չի կիրառել «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 15-րդ հոդվածի «ա», «բ», «գ», «դ», «ե», «ը» կետերը, 26-րդ հոդվածը, «Պարտադիր սոցիալական ապահովության վճարների մասին» ՀՀ օրենքի 11-րդ հոդվածի 4-րդ մասը, «Հաստատագրված վճարների մասին» ՀՀ օրենքի 9-րդ հոդվածի 2-րդ կետը, 94-րդ հոդվածը, «Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման և անցկացման մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածի 2-րդ մասը, 10-րդ հոդվածը, «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 59-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 5-րդ պարբերությունը, որոնք պետք է կիրառեր, կիրառել է «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածը, «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 37-րդ, 38-րդ, 63-րդ հոդվածները, որոնք չպետք է կիրառեր, սխալ է մեկնաբանել ՀՀ Կառավարության 18.09.1998 թվականի թիվ 580 որոշումը, խախտել է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 22-րդ հոդվածի 1-ին մասը, 23-րդ հոդվածի 2-րդ մասը:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է այն հանգամանքը, որ ստուգման ընթացքում ստուգող տեսուչները կազմել են արձանագրություն այն մասին, որ իրենք տնտեսվարող սուբյեկտի ղեկավարին (փոխարինող անձին) ներկայացրել են «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ից ստացված տեղեկությունները, սակայն վերջինս հրաժարվել է դրանց ծանոթանալուց և բացատրություններ տալուց, ինչի արդյունքում այդ արձանագրությունը ստորագրել են միայն ստուգող տեսուչները:

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է նաև այն հանգամանքը, որ վիճարկվող ակտի մեկ օրինակը տնտեսվարող սուբյեկտի ղեկավարին է առաքվել առանց նշված տեղեկությունների, և դա վիճարկվող ակտի անվավերության հիմք հանդիսանալ չի կարող, քանի որ «Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման և անցկացման մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածով սահմանված է միայն ակտը տնտեսվարող սուբյեկտի ղեկավարին հանձնելու պահանջ, իսկ «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 59-րդ հոդվածի համաձայն` վարչական ակտի բաղկացուցիչ մաս համարվող փաստաթղթերը վարչական ակտի հետ միաժամանակ չհանձնելը կամ ուշ հանձնելը չի կարող ազդել վարչական ակտի գործողության վրա և այդ պատճառով ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու հիմք հանդիսանալ:

Ինչ վերաբերում է Վերաքննիչ դատարանի այն հիմնավորմանը, որ վերոգրյալ արձանագրությունն այլ անձանց կողմից չի ստորագրվել, և այն ըստ էության կազմել են միայն ստուգում իրականացնող անձինք, ապա նշված հիմնավորումն անհիմն է, քանի որ ստուգման հանձնարարագրում չընդգրկված անձինք իրավունք չունեին մասնակցել ստուգման ընթացակարգին:

Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել, որ ուղեգիրը ոչ պետական ուղևորատար տրանսպորտի շահագործման համար տրված ձևաթուղթ է, որը տրվում է յուրաքանչյուր մեքենայի համար անվանական և որտեղ նշվում է, թե տվյալ մեքենան ամսվա ընթացքում քանի օր է աշխատել և քանի անգամ է դուրս եկել երթուղի, իսկ յուրաքանչյուր օրվա վերջում երթուղու կարգավորողը դրա վրա կատարում է համապատասխան նշագրում:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է Վերաքննիչ դատարանի 31.03.2011 թվականի որոշումը բեկանել և փոփոխել` Ընկերության հայցը մերժել:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը.

1) Տեսչության պետի 12.03.2009 թվականի թիվ 2300359 հանձնարարագրի հիման վրա Ընկերությունում կատարվել է հաստատագրված վճարների ելակետային տվյալների և ուղղիչ գործակիցների (ստուգմամբ ընդգրկվող ժամանակաշրջան` 01.03.2006 թվականից մինչև ստուգման ավարտ), վարձու աշխատողի աշխատանքի ընդունումը Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրությամբ սահմանված կարգով ձևակերպելու (ստուգմամբ ընդգրկվող ժամանակաշրջան` 12.04.2000 թվականից մինչև ստուգման ավարտ) ճշտության ստուգում (հատոր 1-ին, գ.թ. 15):

2) Նշված ստուգման արդյունքում Տեսչությունը 23.03.2009 թվականին կազմել է թիվ 2300359 ակտը, որով Ընկերությանը հաստատագրված վճարների և սոցիալական վճարների գծով առաջադրվել է 9.803.100 ՀՀ դրամի պարտավորություն (հատոր 1-ին, գ.թ. 17-22):

3) Նշված ստուգումն իրականացնող անձինք 23.03.2009 թվականին կազմել են արձանագրություն այն մասին, որ իրենք այցելել են Ընկերության գործունեության հասցեով` ստուգման համար հիմք հանդիսացող տվյալներին և ստացված տեղեկություններին Ընկերությանը ծանոթացնելու նպատակով, սակայն որպես Ընկերության տնօրենին փոխարինող պաշտոնատար անձ հանդես եկած Գագիկ Կոստանդյանը հրաժարվել է ներկայացված տվյալների և տեղեկությունների վերաբերյալ բացատրություն տալուց (հատոր 1-ին, գ.թ. 29):

4) «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 գրությամբ, ի պատասխան Տեսչության պետի 23.02.2009 թվականի թիվ 708 գրության, հայտնվել է, որ Երևանի քաղաքապետի 08.11.2005 թվականի թիվ 2384-Ա և 28.04.2006 թվականի թիվ 649-Ա որոշումների համաձայն` Երևանի ներքաղաքային միկրոավտոբուսային թիվ 119 և թիվ 115 երթուղիների սպասարկման իրավունքները հատկացվել են Ընկերությանը: Նշված երթուղիների սպասարկման համար անհրաժեշտ շարժակազմի մեքենաքանակները սահմանվել են համապատասխանաբար 20 և 24 միավորներ: Միաժամանակ, հայտնվել է, որ 01.01.2009 թվականից մինչև 23.02.2009 թվականն ընկած ժամանակահատվածի համար հատկացվել են սահմանված մեքենաքանակներով ուղեգրեր (հատոր 1-ին, գ.թ. 24ա, 27):

5) «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրությամբ, ի պատասխան Տեսչության պետի 16.03.2009 թվականի թիվ 1030 գրության, ներկայացվել է Ընկերության կողմից սպասարկվող թիվ 115 և թիվ 119 երթուղիներում շահագործվող մեքենաներն ըստ դեղին հիմնագույնի համարանիշերի և այդ մեքենաներին ամրակցված վարորդների ցանկը: Միաժամանակ, Տեսչության պետը տեղեկացվել է, որ 01.01.2009 թվականից մինչև 23.02.2009 թվականն ընկած ժամանակահատվածում երթուղիներում շահագործվող բոլոր մեքենաների համար հատկացվել են համապատասխան ուղեգրեր (հատոր 1-ին, գ.թ. 25-26, 61):

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները

Քննելով վճռաբեկ բողոքը նշված հիմքի սահմաններում` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ այն հիմնավոր է հետևյալ պատճառաբանությամբ.

«Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածի համաձայն` որևէ տեղեկություն հիմք չի հանդիսանում հարկ վճարողի հարկային պարտավորության հաշվարկման և գանձման համար, քանի դեռ նա հնարավորություն չի ունեցել ծանոթանալ դրան և տալ համապատասխան բացատրություններ:

«Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման և անցկացման մասին» ՀՀ օրենքի 3-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` ստուգման նպատակը տնտեսավարող սուբյեկտի գործունեության ոլորտում օրենքի և այլ իրավական ակտերի հիման վրա պետական մարմիններին ներկայացված կամ հրապարակված հաշվետվությունների արժանահավատությունը պարզելը, Հայաստանի Հանրապետության օրենքների ու այլ իրավական ակտերի պահանջների կատարման նկատմամբ պետական հսկողություն իրականացնելը և տնտեսավարող սուբյեկտի գույքային իրավունքները պաշտպանելը, իսկ Հայաստանի Հանրապետության քրեական դատավարության օրենսգրքին համապատասխան նշանակված ստուգումների դեպքում նաև տնտեսավարող սուբյեկտի գործունեության հետ կապված առանձին տարրերի փաստացի իրավիճակը պարզելն է:

«Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման և անցկացման մասին» ՀՀ օրենքի 8-րդ հոդվածի 1-ին մասի «գ» ենթակետի համաձայն` ստուգումն իրականացնող անձը (անձինք) պարտավոր է (են) պահպանել տնտեսավարող սուբյեկտի` օրենքներով և այլ իրավական ակտերով սահմանված իրավունքներն ու շահերը:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 59-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 4-րդ պարբերության համաձայն` վարչական մարմինը գրավոր վարչական ակտը հասցեատիրոջը հանձնելիս պարտավոր է դրա հետ միասին հանձնել նաև այդ ակտի բաղկացուցիչ մաս համարվող փաստաթղթերը:

Նույն մասի 5-րդ պարբերության համաձայն` նշված փաստաթղթերը վարչական ակտի հետ միաժամանակ չհանձնելը կամ ուշ հանձնելը չի կարող ազդել վարչական ակտի գործողության վրա և այդ պատճառով ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու հիմք դառնալ:

Նշված նորմերի վերլուծությունից հետևում է, որ հարկային մարմինը հարկ վճարողի նկատմամբ հարկային պարտավորության հաշվարկման և գանձման հիմքում կարող է դնել միայն այնպիսի տեղեկություններ, որոնց վերջինս հնարավորություն է ունեցել ծանոթանալ և տալ բացատրություններ, ինչը տնտեսվարող սուբյեկտի իրավունքների պաշտպանության կարևորագույն երաշխիքներից է: Սակայն հարկային մարմնի կողմից հարկ վճարողին այդպիսի հնարավորության ապահովման գործընթացում որևէ առանձնահատուկ ընթացակարգ սահմանված չէ, և հարկային մարմինը յուրաքանչյուր կոնկրետ դեպքում պետք է ձգտի առավելագույնս պահպանել տնտեսվարող սուբյեկտի իրավունքները և շահերը: Միաժամանակ, հարկային մարմնի կողմից ստուգման ակտի հասցեատիրոջը դրա բաղկացուցիչ մաս համարվող փաստաթղթերը չհանձնելն ինքնին չի կարող հիմք հանդիսանալ այդ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու համար:

Սույն գործով Վերաքննիչ դատարանը վերաքննիչ բողոքը մերժելու հիմքում դրել է այն հիմնավորումը, որ հարկային մարմինը որպես «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններին ծանոթանալու տնտեսվարող սուբյեկտի հնարավորությունն ապահովելուն ուղղված միջոցառում մատնանշել է 23.03.2009 թվականին կազմված արձանագրությունն այն մասին, որ տնտեսվարող սուբյեկտի ղեկավարին (փոխարինող անձին) ներկայացվել են «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ից ստացված տեղեկությունները, սակայն վերջինս հրաժարվել է դրանց ծանոթանալուց և բացատրություններ տալուց:

Արդյունքում, Վերաքննիչ դատարանը եզրահանգել է, որ նշված արձանագրությամբ որևէ կերպ չի հիմնավորվում այն հանգամանքը, որ Ընկերությունը հնարավորություն է ունեցել ծանոթանալ վերոգրյալ տեղեկություններին և դրանց վերաբերյալ տալ բացատրություններ, քանի որ այդ արձանագրությունը կազմվել է շահագրգիռ անձանց կողմից առանց վկաների կամ ընթերակաների մասնակցության:

Միաժամանակ, Վերաքննիչ դատարանը գտել է, որ հարկային մարմինն Ընկերության լսվելու իրավունքը կարող էր ապահովել նաև «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրությունները փոստային առաքման ծառայության միջոցով ուղարկելով:

Մինչդեռ, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Վերաքննիչ դատարանի վերոհիշյալ եզրահանգումն անհիմն է, քանի որ հարկային մարմնի կողմից հարկ վճարողին հարկային պարտավորության հաշվարկման հիմքում դրված տեղեկություններին ծանոթացնելու և դրանց վերաբերյալ վերջինիս կողմից բացատրություններ տալու հնարավորության ապահովման գործընթացում որևէ առանձնահատուկ ընթացակարգ սահմանված չէ, և հարկային մարմինը յուրաքանչյուր կոնկրետ դեպքում պետք է ձգտի առավելագույնս պահպանել տնտեսվարող սուբյեկտի իրավունքները և շահերը:

Սույն գործի փաստերի համաձայն` Տեսչության պետի 12.03.2009 թվականի թիվ 2300359 հանձնարարագրի հիման վրա ստուգում իրականացնող անձինք 23.03.2009 թվականին կազմել են արձանագրություն այն մասին, որ իրենք այցելել են Ընկերության գործունեության հասցեով` ստուգման համար հիմք հանդիսացող տվյալներին և ստացված տեղեկություններին Ընկերությանը ծանոթացնելու նպատակով, սակայն որպես Ընկերության տնօրենին փոխարինող պաշտոնատար անձ հանդես եկած Գագիկ Կոստանդյանը հրաժարվել է ներկայացված տվյալների և տեղեկությունների վերաբերյալ բացատրություն տալուց:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Ընկերությանը «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններին ծանոթացնելու և դրանց վերաբերյալ վերջինիս կողմից բացատրություններ տալու հնարավորության ապահովման գործընթացում Տեսչության նկատմամբ կոնկրետ գործողություններ իրականացնելու, այդ թվում նաև` վկաներ կամ ընթերականեր ներգրավելու պարտականություն որևէ նորմատիվ իրավական ակտով սահմանված չէ:

Հիմք ընդունելով վերոգրյալը` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ ստուգումն իրականացնող անձինք, կազմելով 23.03.2009 թվականի արձանագրությունը, ապահովել են Ընկերության կողմից հարկային պարտավորության հաշվարկման հիմքում դրված տեղեկություններին ծանոթանալու և դրանց վերաբերյալ բացատրություններ տալու իրավունքի իրացումը, իսկ այդ արձանագրության հավաստիությունը հերքող որևէ ապացույց գործում առկա չէ:

Վերոգրյալի հիման վրա Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ անհիմն է և որևէ իրավական հիմք չունի Վերաքննիչ դատարանի եզրահանգումն այն մասին, որ նշված արձանագրությամբ որևէ կերպ չի հիմնավորվում այն հանգամանքը, որ Ընկերությունը հնարավորություն է ունեցել ծանոթանալ վերոգրյալ տեղեկություններին և դրանց վերաբերյալ տալ բացատրություններ, քանի որ այդ արձանագրությունը կազմվել է շահագրգիռ անձանց կողմից առանց վկաների կամ ընթերակաների մասնակցության:

Միաժամանակ, Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է նաև, որ Տեսչության կողմից սույն գործով վիճարկվող ակտի հասցեատիրոջը` Ընկերությանը, դրա բաղկացուցիչ մաս համարվող փաստաթղթերը չհանձնելն ինքնին չի կարող հիմք հանդիսանալ վիճարկվող ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու համար:

 

Վճռաբեկ դատարանն իր նախկին որոշմամբ արդեն իսկ անդրադարձել է հարկային օրենսդրության և սոցիալական վճարումների կատարումը կարգավորող օրենսդրության հարաբերակցության խնդրին` նշելով, որ «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 2-րդ հոդվածի 1-ին մասի «ա» ենթակետի համաձայն` Հայաստանի Հանրապետությունում հարկային հարաբերությունները կարգավորվում են հարկային օրենսդրությամբ, որը բաղկացած է նույն օրենքից և առանձին հարկատեսակների մասին օրենքներից:

«Պարտադիր սոցիալական ապահովության վճարների մասին» ՀՀ օրենքի 2-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` սոցիալական վճարումների կատարումը կարգավորվում է Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ, նույն օրենքով և Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրական այլ ակտերով:

Նշված նորմերից հետևում է, որ «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածով նախատեսված կանոնը սոցիալական վճարների օրենսդրության նկատմամբ կիրառելի չէ, քանի որ այն վերաբերում է միայն հարկային պարտավորության հաշվարկման և գանձման գործընթացին, որը կարգավորվում է հարկային օրենսդրությամբ (իրավական հիմնավորումները տե'ս` ՀՀ Կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի Շենգավիթի հարկային տեսչությունն ընդդեմ Կարինե Բաբայանի` 200.000 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասին, և ըստ Կարինե Բաբայանի հակընդդեմ հայցի ընդդեմ ՀՀ Կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի Շենգավիթի հարկային տեսչության` 22.10.2008 թվականի թիվ 1003227 ակտն օրենքին հակասող և անվավեր ճանաչելու և որպես հետևանք` վարչական իրավախախտման գործի վերաբերյալ 08.12.2008 թվականի թիվ 075887 որոշումն անվավեր ճանաչելու պահանջների մասին Վճռաբեկ դատարանի 02.04.2010 թվականի որոշում, վարչական գործ թիվ ՎԴ/0308/05/09):

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 22-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատարանը նույն օրենսգրքով սահմանված կարգով հավաքված ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով պարզում է գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 24-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատարանը, անմիջականորեն գնահատելով գործում եղած բոլոր ապացույցները, որոշում է փաստի հաստատված լինելու հարցը` բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզմամբ:

Նույն հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` դատարանը վճռի մեջ պետք է պատճառաբանի նման համոզմունքի ձևավորումը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 113-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` վարչական դատարանը գործն ըստ էության լուծող դատական ակտ կայացնելիս`

1) գնահատում է ապացույցները.

2) որոշում է, թե գործի համար նշանակություն ունեցող որ հանգամանքներն են պարզվել, և որոնք չեն պարզվել.

3) որոշում է տվյալ գործով կիրառման ենթակա օրենքները և այլ իրավական ակտերը.

4) որոշում է հայցը լրիվ կամ մասնակի բավարարելու կամ այն մերժելու հարցը:

Նշված նորմերի վերլուծությունից հետևում է, որ դատարանը բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզման հանգելու համար պարտավոր է գործում եղած բոլոր ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով պարզել գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը և միայն այդ պահանջների պահպանման արդյունքում որոշել հայցը լրիվ կամ մասնակի բավարարելու կամ այն մերժելու հարցը:

Սույն գործով Վերաքննիչ դատարանը վերաքննիչ բողոքը մերժելու հիմքում դրել է նաև այն հիմնավորումը, որ Ընկերության նկատմամբ լրացուցիչ հարկային պարտավորությունների հաշվարկման հիմք հանդիսացող փաստական հանգամանքները հարկային մարմինը հաստատված է համարել` հիմք ընդունելով «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններով ներկայացված տեղեկություններն այն մասին, որ Երևանի ներքաղաքային միկրոավտոբուսային թիվ 115 և թիվ 119 երթուղիների սպասարկման իրավունքները հատկացվել են Ընկերությանը, և որ այդ երթուղիների սպասարկման համար շարժակազմի մեքենաքանակները սահմանվել են համապատասխանաբար 24 և 20 միավորներ: Սակայն վերոգրյալ հանգամանքները չէին կարող հարկային մարմնին ինքնաբերաբար հանգեցնել այնպիսի դիրքորոշման, որ Ընկերությունը ստուգումն իրականացնելու պահին փաստացի գործել է և թվով 44 մեքենաներով ապահովել է Երևանի ներքաղաքային միկրոավտոբուսային թիվ 115 և թիվ 119 երթուղիների սպասարկումը:

Մինչդեռ, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Վերաքննիչ դատարանը բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ չի հետազոտել և չի գնահատել գործում եղած բոլոր ապացույցները, ինչի արդյունքում հանգել է չպատճառաբանված ներքին համոզման, ինչն էլ ազդել է գործի ելքի վրա:

Այսպես, սույն գործի փաստերի համաձայն` «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններով, բացի Վերաքննիչ դատարանի վկայակոչած տեղեկություններից, Տեսչության պետը տեղեկացվել է նաև, որ 01.01.2009 թվականից մինչև 23.02.2009 թվականն ընկած ժամանակահատվածում Ընկերության կողմից սպասարկվող թիվ 115 և թիվ 119 երթուղիներում շահագործվող բոլոր մեքենաների (ընդհանուր` 44 միավոր) համար հատկացվել են համապատասխան ուղեգրեր:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններում պարունակվող` 01.01.2009 թվականից մինչև 23.02.2009 թվականն ընկած ժամանակահատվածում Ընկերության կողմից սպասարկվող թիվ 115 և թիվ 119 երթուղիներում շահագործվող բոլոր մեքենաների համար ուղեգրեր հատկացնելու վերաբերյալ տեղեկությունները Վերաքննիչ դատարանի կողմից անտեսվել են և գնահատման առարկա չեն դարձել, սակայն նշված տեղեկությունները սույն գործի լուծման համար ունեն էական նշանակություն, քանի որ դրանց միջոցով Տեսչությունը հիմնավորում է վերոգրյալ ժամանակահատվածում Ընկերության փաստացի աշխատելու հանգամանքը:

Վերոգրյալի հիման վրա Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Տեսչության 23.03.2009 թվականի թիվ 2300359 ակտի հիմքում դրված «Երևան Տրանս» ՓԲԸ-ի 02.03.2009 թվականի թիվ Հ-221 և 16.03.2009 թվականի թիվ Հ-285 գրություններով պարունակվող բոլոր տեղեկությունները հետազոտելու, գնահատելու և միայն դրա արդյունքում նշված ակտի իրավաչափությունը պարզելու համար սույն գործն անհրաժեշտ է ուղարկել նոր քննության:

Այսպիսով, սույն վճռաբեկ բողոքի հիմքի առկայությունը Վճռաբեկ դատարանը համարում է բավարար` ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 118.9-րդ հոդվածի, ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 227-րդ և 228-րդ հոդվածների ուժով Վերաքննիչ դատարանի որոշումը բեկանելու համար:

 

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 118.15-118.18-րդ հոդվածներով` Վճռաբեկ դատարանը

 

 ՈՐՈՇԵՑ

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել մասնակիորեն: Բեկանել ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 31.03.2011 թվականի որոշումը և գործն ուղարկել ՀՀ վարչական դատարան` նոր քննության:

2. Դատական ծախսերի բաշխման հարցին անդրադառնալ գործի նոր քննության ընթացքում:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից, վերջնական է և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

Նախագահող`

 

Ե. Խունդկարյան

 

Ե. Սողոմոնյան

Վ. Աբելյան

Ս. Անտոնյան

Վ. Ավանեսյան

Ա. Բարսեղյան

Մ. Դրմեյան

Գ. Հակոբյան

Է. Հայրիյան

Տ. Պետրոսյան