Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Тип
Исходный акт (29.10.2010-по сей день)
Статус
Գործում է
Первоисточник
ՀՀՊՏ 2010.12.21/63(797).1 Հոդ.1483.14
Принят
Վճռաբեկ դատարան
Дата принятия
29.10.2010
Подписан
Նախագահող
Дата подписания
29.10.2010
Дата вступления в силу
29.10.2010

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

ՀՀ վարչական դատարանի վճիռ
Վարչական գործ թիվ
ՎԴ/4538/05/09

Վարչական գործ թիվ  ՎԴ/4538/05/09

2010թ.

Նախագահող դատավոր՝   Հ. Բեդևյան

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

  Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը (այսուհետ` Վճռաբեկ դատարան)

նախագահությամբ

Ե. Խունդկարյանի

մասնակցությամբ դատավորներ

Ե. ՍՈՂՈՄՈՆՅԱՆԻ

 

Վ. Աբելյանի

Ս. Անտոնյանի

Վ. ԱՎԱՆԵՍՅԱՆի

Ա. ԲԱՐՍԵՂՅԱՆԻ

Մ. ԴՐՄԵՅԱՆԻ

Գ. ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ

Է. ՀԱՅՐԻՅԱՆԻ

Տ. ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԻ

2010 թվականի հոկտեմբերի 29-ին

դռնբաց դատական նիստում, քննելով ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի (այսուհետ` Կոմիտե) վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վարչական դատարանի 21.05.2010 թվականի վճռի դեմ` ըստ «Օլիմպ» արտադրական կոոպերատիվի (այսուհետ` Կոոպերատիվ) հայցի ընդդեմ Կոմիտեի` Կոմիտեի հետբացթողումային հսկողության վարչության (այսուհետ` Վարչություն) 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտն անվավեր ճանաչելու պահանջի մասին,

 

 ՊԱՐԶԵՑ

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան` Կոոպերատիվը պահանջել է անվավեր ճանաչել Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտը:

ՀՀ վարչական դատարանի (այսուհետ` Դատարան) 21.05.2010 թվականի վճռով հայցը բավարարվել է:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Կոմիտեն:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Դատարանը խախտել է ՀՀ Սահմանադրության 18-րդ հոդվածը, ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածը, ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 25-27-րդ, 113-րդ հոդվածները, ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 53-րդ, 105-րդ, 131-132-րդ հոդվածները։

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Դատարանը գտել է, որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտը վարչական ակտ է: Մինչդեռ Կոմիտեն «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 53-րդ հոդվածի 1-ին և 2-րդ մասերի վերլուծությամբ հիմնավորել է, որ նշված ակտը պետական մարմնի կամ նրա պաշտոնատար անձի որոշում, կարգադրություն, հրաման կամ այլ անհատական իրավական, վարչական ակտ կամ գործողություն չէ, որով խախտվել է Կոոպերատիվի` ՀՀ Սահմանադրությամբ, օրենքներով և այլ իրավական ակտերով երաշխավորված իրավունքները և (կամ) ազատությունները, ինչպես որ սահմանված է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 3-րդ հոդվածով: Բացի այդ, ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 6-րդ մասից նույնպես հետևում է, որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտի կազմման փաստով Կոոպերատիվի որևէ իրավունք կամ ազատություն չի խախտվել, և վերջինիս նկատմամբ որևէ պարտավորություն չի առաջադրվել, քանի որ նշված ակտն ընդամենը թերի վճարված գումարների և դրանք ուշ վճարելու համար սահմանված տույժերի վերաբերյալ կատարված հաշվարկ է: Ավելին, այդ ակտով միայն առաջարկվում է վճարել համապատասխան գումարը, որը սահմանված ժամկետում չվճարելու դեպքում որևէ իրավական հետևանք չի առաջանում: Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտն իրավական, վարչական ակտ չէ նաև այն պատճառով, որ ի տարբերություն այլ իրավական ակտերի, որոնց համար ՀՀ օրենսդրությամբ նախատեսված է բողոքարկման մեխանիզմ, նշված ակտի բողոքարկման կարգ ՀՀ մաքսային օրենսգրքով նախատեսված չէ:

Դատարանն անտեսել է, որ Իսպանիայի մաքսային ծառայությունից ստացված տեղեկությանը համապատասխան, Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտում տեղ գտած գումարների գանձման հիմնավորվածությունը կարող էր որոշվել միայն 01.12.2009 թվականի մեղադրական եզրակացությամբ` Երևանի Մալաթիա-Սեբաստիա վարչական շրջանի ընդհանուր իրավասության դատարան ուղարկված քրեական գործն ըստ էության քննելուց հետո: Մինչդեռ Դատարանը նշված հանգամանքով պայմանավորված սույն գործի վարույթը կասեցնելու վերաբերյալ Կոմիտեի ներկայացրած միջնորդությունը մերժել է:

Դատարանը, կատարելով միակողմանի և ոչ օբյեկտիվ քննություն, ինչպես նաև հաշվի չառնելով սույն գործի իրական պատկերը, հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանի օրինակն ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին հանձնելու հարցում դրսևորել է ձևական և ոչ օբյեկտիվ մոտեցում` «հրամանի երկու օրինակ» արտահայտությունը մեկնաբանելով որպես հրամանի երկու բնօրինակ: Մինչդեռ Դատարանը չի ապացուցել, թե ինչ հիմքով տվյալ իրավահարաբերությունում օրենքի պահանջներին համապատասխան ընդունված իրավական ակտը` Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանի լուսապատճենը, չի կարելի ընդունել և կիրառել որպես օրենքով սահմանված ակտի երկրորդ հավասարազոր օրինակ, երբ չի հաստատվել նշված հրամանի բնօրինակի և լուսապատճեի ձևի և բովանդակության որևէ տարբերություն: Բացի այդ, Դատարանը որպես ապացույց հաշվի չի առել գործով որպես վկաներ ներգրավված և հետբացթողումային հսկողության իրականացման գործողություններին անմիջական մասնակցություն ունեցած պաշտոնատար անձանց բացատրությունները, որոնք դատաքննությամբ չեն հերքվել, ինչպես նաև Կոոպերատիվի կողմից Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանի օրինակը միտումնավոր ստանալուց խուսափելու և հրաժարվելու պարագայում մաքսային մարմնի ձեռնարկած հետադարձ ստացման ծանուցմամբ փոստային առաքմամբ նշված հրամանի օրինակը վերջինիս հանձնելու գործողության փաստը, որը նույնպես կատարվել է ՀՀ օրենսդրությամբ սահմանված կարգով:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է Դատարանի 21.05.2010 թվականի վճիռը բեկանել և փոփոխել` հայցը մերժել։

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը.

1) Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանի հիման վրա Կոոպերատիվի կողմից ՀՀ մաքսային սահմանով ապրանքների տեղափոխման օրինականության, մաքսային վճարների հաշվարկման ու վճարման ճշտության նպատակով իրականացվել է հետբացթողումային հսկողություն` ստուգելով Կոոպերատիվի կողմից 2007 թվականի թիվ C 19630 և 2008 թվականի թիվ C 5486 մաքսային հայտարարագրերով «Ներմուծում` ազատ շրջանառության համար» ռեժիմով հայտարարագրված ապրանքների վերաբերյալ տեղեկությունների արժանահավատությունը և դրանց հետագա շրջանառության վերաբերյալ տեղեկատվության աղբյուր հանդիսացող փաստաթղթերը (գ.թ. 112):

2) Նշված հետբացթողումային հսկողության արդյունքում Վարչությունը 12.09.2009 թվականին կազմել է «Մաքսային կանոնների խախտման վերաբերյալ» արձանագրությունը, որով արձանագրվել է, որ 10.10.2007 թվականի C 19630 և 18.03.2008 թվականի թիվ C 5486 մաքսային հայտարարագրերով պակաս հայտարարագրված մաքսային արժեքը կկազմի 12.825.763 ՀՀ դրամ, և ՀՀ մաքսային սահմանով ապրանքների տեղափոխումը պարունակում է ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 202-րդ և 203-րդ հոդվածների հատկանիշները (գ.թ. 12-16):

3) Նույն հետբացթողումային հսկողության արդյունքում Վարչությունը 12.09.2009 թվականին կազմել է նաև թիվ 2450-Ա ակտը, որով Կոոպերատիվին առաջարկվել է տասնօրյա ժամկետում պետական բյուջե փոխանցել 5.716.187 ՀՀ դրամ, իսկ մաքսային ծառայության նյութական խրախուսման և համակարգի զարգացման ֆոնդ` 635.131 ՀՀ դրամ (գ.թ. 12-14):

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները

Քննելով վճռաբեկ բողոքը նշված հիմքի սահմաններում` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ այն հիմնավոր է մասնակիորեն հետևյալ պատճառաբանությամբ.

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածի համաձայն` վարչական վարույթը վարչական մարմնի` վարչական ակտ ընդունելուն ուղղված գործունեությունն է:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 20-րդ հոդվածի համաձայն` վարչական վարույթը բաղկացած է միմյանց փոխկապակցված` վարույթի հարուցման, ընթացիկ և եզրափակիչ փուլերից:

Վարչական վարույթը հարուցվում է անձի (անձանց) դիմումի կամ վարչական մարմնի նախաձեռնության հիման վրա (հարուցման փուլ):

Դիմումին կամ վարչական մարմնի նախաձեռնությանը համապատասխան իրականացվում են վարչական գործի քննարկման հետ կապված` նույն օրենքով նախատեսված գործառույթները (ընթացիկ փուլ):

Վարչական վարույթը եզրափակվում է վարչական ակտի ընդունմամբ (եզրափակիչ փուլ):

Վերոնշյալ հոդվածների համադրումից հետևում է, որ վարչական վարույթը մի գործընթաց է, որը կարող է բաղկացած լինել մի քանի փուլերից և այդ բոլոր փուլերը հետապնդում են միասնական նպատակ, այն է` վարչական ակտի ընդունում (տես` ՀՀ ԿԱ հարկային պետական ծառայության հանքարտադրողների ոլորտային հարկային տեսչությունն ընդդեմ «Գևորգ-Ա» սահմանափակ պատասխանատվությամբ ընկերության` 11.191.000 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասին ՀՀ վճռաբեկ դատարանի թիվ 3-918(ՏԴ) գործով 06.07.2007 թվականի որոշումը):

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 53-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին պարբերության համաձայն` վարչական ակտն արտաքին ներգործություն ունեցող այն որոշումը, կարգադրությունը, հրամանը կամ այլ անհատական իրավական ակտն է, որը վարչական մարմինն ընդունել է հանրային իրավունքի բնագավառում կոնկրետ գործի կարգավորման նպատակով, և ուղղված է անձանց համար իրավունքներ և պարտականություններ սահմանելուն, փոփոխելուն, վերացնելուն կամ ճանաչելուն։

Սույն գործով Դատարանը պատճառաբանել է, որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտը վարչական ակտ է, քանի որ նշված ակտում արտացոլված են վարչական ակտին բնորոշ բոլոր տարրերը: Մասնավորապես` այն ընդունվել է հանրային իրավունքի բնագավառում կոնկրետ գործի կարգավորման` պետության հանդեպ մաքսային պարտավորությունների կատարման նպատակով, և դրանով Կոոպերատիվի համար սահմանվել (առաջադրվել) են լրացուցիչ մաքսային պարտավորություններ:

Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Դատարանի նշված պատճառաբանությունը հիմնավոր է, քանի որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտը պարունակում է վարչական ակտի բաղկացուցիչ մասերը կազմող բոլոր տարրերը։ Մասնավորապես`

1) այն անհատական իրավական ակտ է` ուղղված է Կոոպերատիվին,

2) այն ընդունվել է վարչական մարմնի` Վարչության կողմից,

3) այն ունի արտաքին ներգործություն` կարգավորում է վարչական մարմնի` Վարչության և իրավաբանական անձի` Կոոպերատիվի միջև ծագած հարաբերությունները,

4) այն ընդունվել է հանրային իրավունքի բնագավառում` կարգավորում է ՀՀ մաքսային օրենսդրության ոլորտում առաջացած հարաբերությունները,

5) այն հետապնդում է կոնկրետ գործի կարգավորման նպատակ` կարգավորում է Կոոպերատիվի կողմից 2007 թվականի թիվ C 19630 և 2008 թվականի թիվ C 5486 մաքսային հայտարարագրերով «Ներմուծում` ազատ շրջանառության համար» ռեժիմով հայտարարագրված ապրանքների վերաբերյալ տեղեկությունների արժանահավատության և դրանց հետագա շրջանառության վերաբերյալ տեղեկատվության աղբյուր հանդիսացող փաստաթղթերը ստուգելու նպատակով իրականացված հետբացթողումային հսկողությունը,

6) այն ուղղված է Կոոպերատիվի համար պարտականություններ սահմանելուն, այն է` տասնօրյա ժամկետում պետական բյուջե 5.716.187 ՀՀ դրամ, իսկ մաքսային ծառայության նյութական խրախուսման և համակարգի զարգացման ֆոնդ` 635.131 ՀՀ դրամ փոխանցելու պարտավորություն:

Հետևաբար Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտը որպես վարչական ակտ դիտելու Դատարանի եզրահանգումը հիմնավոր է:

Ինչ վերաբերում է բողոք բերած անձի այն փաստարկին, որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտով Կոոպերատիվին միայն առաջարկվել է տասնօրյա ժամկետում պետական բյուջե փոխանցել 5.716.187 ՀՀ դրամ, իսկ մաքսային ծառայության նյութական խրախուսման և համակարգի զարգացման ֆոնդ` 635.131 ՀՀ դրամ, որոնք չվճարելու դեպքում որևէ իրավական հետևանք չի առաջանա, ապա Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ նշված ակտից ակնհայտորեն հետևում է, որ Կոոպերատիվի վրա դրվել է որոշակի ժամկետում որոշակի գումար փոխանցելու` վճարելու պարտավորություն, իսկ այդ պարտավորության կատարման` վճարման ձևի` կամավոր կամ ոչ կամավոր, վերաբերյալ առկա ձևակերպումները որևէ կերպ չեն կարող փոփոխել Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտի` որպես վարչական ակտի էությունը:

ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասի 1-ին պարբերության համաձայն` հետբացթողումային հսկողությունն իրականացվում է վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանի հիման վրա: Հրամանում նշվում են մաքսային մարմնի անվանումը, ապրանքներ տեղափոխող անձի կամ հայտարարատուի անվանումը, մաքսային մարմնի պաշտոնատար անձի (անձանց) պաշտոնը, անունը, ազգանունը, հետբացթողումային հսկողության նպատակը, հարցերը, ժամկետը և ընդգրկող ժամանակաշրջանը: Հրամանի երկու օրինակը ներկայացվում է ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին: Վերջիններս պարտավոր են ստորագրել մեկ օրինակի վրա` հաստատելով, որ ծանուցված են մաքսային հսկողության անցկացման մասին: Ստորագրված օրինակը վերադարձվում է մաքսային մարմնի պաշտոնատար անձին:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 2-րդ հոդվածի 3-րդ մասի համաձայն` առանձին տեսակի վարչական վարույթների առանձնահատկությունները սահմանվում են օրենքներով և Հայաստանի Հանրապետության միջազգային պայմանագրերով:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` հայեցողական լիազորությունն օրենքով վարչական մարմնին վերապահված իրավունք է` ընտրելու մի քանի հնարավոր իրավաչափ լուծումներից որևէ մեկը:

Նույն հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` հայեցողական լիազորություն իրականացնելիս վարչական մարմինը պարտավոր է առաջնորդվել մարդու և քաղաքացու` Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ ամրագրված իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության անհրաժեշտությամբ, նրանց իրավահավասարության, վարչարարության իրականացման համաչափության և կամայականության արգելքի սկզբունքներով, ինչպես նաև հետապնդել օրենքով կանխորոշված այլ նպատակներ:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` վարչական մարմինն իր նախաձեռնությամբ վարչական վարույթ հարուցելիս վարույթի մասնակիցներին կամ նրանց ներկայացուցիչներին պատշաճ ձևով ծանուցում է վարչական վարույթ հարուցելու մասին, եթե վարչական վարույթի հարուցումից մինչև վարչական ակտն ընդունելու միջև ընկած ժամանակահատվածը երեք օրից ավելի է:

Նշված նորմերի վերլուծությունից հետևում է, որ հետբացթողումային հսկողությունն առանձին տեսակի վարչական վարույթ է, որի հետ կապված առանձնահատկությունները կարգավորվում են ՀՀ մաքսային օրենսգրքով: Միաժամանակ ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասի 1-ին պարբերությունը, սահմանելով հետբացթողումային հսկողության իրականացման վերաբերյալ վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանի երկու օրինակն ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին ներկայացնելու պարտադիր պահանջ, չի սահմանել նշված հրամանի ներկայացման կարգը: Հետևաբար այդ մասով գործում է «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածի 2-րդ մասի պահանջն այն մասին, որ վարչական մարմինն իր նախաձեռնությամբ վարչական վարույթի հարուցման դեպքում այդ մասին պատշաճ ձևով ծանուցում է դրա մասնակիցներին կամ նրանց ներկայացուցիչներին: Այսինքն` հետբացթողումային հսկողության իրականացման վերաբերյալ վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանն ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին ներկայացնելու` վարչական մարմնի նախաձեռնությամբ վարչական վարույթ հարուցելու մասին դրա մասնակիցներին կամ նրանց ներկայացուցիչներին տեղեկացնելու, գործընթացում վարչական մարմնի հիմնական պարտականությունը նշված հրամանի` վարչական մարմնի նախաձեռնությամբ վարչական վարույթի հարուցման մասին, ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին` վարչական վարույթի մասնակիցներին կամ նրանց ներկայացուցիչներին, պատշաճ ձևով ծանուցման ապահովումն է, որի ընթացքում վարչական մարմինն իր հայեցողական լիազորությունն իրականացնելիս պարտավոր է առաջնորդվել մարդու և քաղաքացու` ՀՀ Սահմանադրությամբ ամրագրված իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության անհրաժեշտությամբ, նրանց իրավահավասարության, վարչարարության իրականացման համաչափության և կամայականության արգելքի սկզբունքներով: Իսկ պատշաճ ծանուցման ձևի ընտրությունը պետք է իրականացվի այնպես, որպեսզի այն բխի նշված հրամայականներից:

Սույն գործով Դատարանը հայցը բավարարելու հիմքում դրել է այն հիմնավորումը, որ մաքսային մարմնի համապատասխան հրամանը փոստով ուղարկելը չի կարող դիտվել որպես հետբացթողումային հսկողության մասին պատշաճ ծանուցում: Այսինքն` եթե հրամանի երկու օրինակը ստորագրությամբ չի հանձնվել տնտեսվարող սուբյեկտին, այլ այն ուղարկվել է փոստով, և համապատասխան ժամկետի ավարտից հետո ստացվել է դրա` տնտեսվարող սուբյեկտի կողմից ստացվելու մասին փոստային ծանուցումը, դա չի կարող համարվել պատշաճ ծանուցում և հիմք հանդիսանալ հետբացթողումային հսկողությունը սկսելու համար:

Մինչդեռ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Դատարանի նշված պատճառաբանությունն անհիմն է, քանի որ Դատարանը, հաստատված համարելով, որ Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանը Կոոպերատիվին է ուղարկվել փոստի միջոցով և այդ հանգամանքը չդիտելով որպես հետբացթողումային հսկողության իրականացման մասին պատշաճ ծանուցում, անտեսել է այն հանգամանքը, որ հետբացթողումային հսկողությունն առանձին տեսակի վարչական վարույթ է, որի իրականացման վերաբերյալ վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանն ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին ներկայացնելու կարգ ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասի 1-ին պարբերությամբ սահմանված չէ: Հետևաբար նշված իրավահարաբերության վերաբերյալ կիրառելի է «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածի 2-րդ մասով սահմանված պահանջը, որի դեպքում Վարչության հիմնական պարտականությունը Կոոպերատիվին Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանի մասին պատշաճ ձևով ծանուցման ապահովումն էր, որի ձևի ընտրությունը Վարչության հայեցողական լիազորությունն էր, որն էլ վերջինս իրականացրել է` դրա ընթացքում ապահովելով Կոոպերատիվի` ՀՀ Սահմանադրությամբ ամրագրված իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության անհրաժեշտության և վերջինիս իրավահավասարության հրամայականներով, քանի որ Վարչությունը հետբացթողումային հսկողությունն իրականացրել է միայն այն բանից հետո, երբ ունեցել է բավարար ապացույց` փոստային ծանուցում այն մասին, որ Կոմիտեի նախագահի 31.08.2009 թվականի «Հետբացթողումային հսկողություն իրականացնելու մասին» թիվ 2450-Ա հրամանը Կոոպերատիվը ստացել է, և վերջինս պատշաճ տեղեկացվել` ծանուցվել է դրա իրականացման մասին:

Հետևաբար այդ մասով Դատարանի վճիռն անհիմն է, քանի որ հետբացթողումային հսկողության իրականացման մասին պատշաճ ձևով ծանուցման հետ կապված Դատարանը սխալ է մեկնաբանել ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասի 1-ին պարբերությունը, ինչի հետևանքով հանգել է սխալ եզրահանգման:

Վճռաբեկ դատարանն անհիմն է համարում նաև Դատարանի այն պատճառաբանությունը, որ ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասի 1-ին պարբերությամբ սահմանված «հրամանի երկու օրինակ» արտահայտությունը որևէ կերպ չի կարող մեկնաբանվել որպես հրամանի մեկ օրինակի և դրա լուսապատճենի կամ միայն հրամանի լուսապատճենի ձևով հանձնման պարտականություն, այլ հետբացթողումային հսկողության հետ կապված իրավահարաբերությունների առաջացման յուրաքանչյուր դեպքում ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին պարտադիր կերպով պետք է հանձնվեն վերադաս մաքսային մարմնի կողմից հրապարակված համապատասխան հրամանի երկու հավասարազոր օրինակները հետևյալ պատճառաբանությամբ.

ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասով սահմանված է, որ հետբացթողումային հսկողությունն իրականացվում է վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանի հիման վրա: Հրամանի երկու օրինակը ներկայացվում է ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին:

Վերոնշյալ հոդվածով նախատեսվում է համապատասխան պետական մարմնի պարտականությունն ապրանքներ տեղափոխող անձին կամ հայտարարատուին ներկայացնելու վերադաս մաքսային մարմնի ղեկավարի հրամանի երկու օրինակը: Հետևաբար Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ օրենքում բացակայում է հրամանի հենց բնօրինակը հանձնելու լիազոր մարմնի պարտականությունը սահմանող դրույթ:

Վճռաբեկ դատարանը նման եզրահանգման համար հիմք է ընդունում նաև այն հանգամանքը, որ նույն օրենսգրքով (մասնավորապես` ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 16-րդ հոդվածի 2-րդ մաս և 59-րդ հոդվածի 3-րդ մաս) օրենսդիրն օգտագործել է նաև «բնօրինակ», «օրենքով սահմանված կարգով վավերացված կրկնօրինակ» և «պատճեն» եզրույթներն ըստ անհրաժեշտության:

Հիմք ընդունելով վերոգրյալը և հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ ՀՀ մաքսային օրենսգրքի 150.1-րդ հոդվածի 4-րդ մասով սահմանված չէ հենց բնօրինակը ներկայացնելու պարտականություն, հետաբար Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Վարչությունը կատարել է հետբացթողումային հսկողության իրականացման մասին Կոոպերատիվին պատշաճ ծանուցելու պարտականությունը:

«Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 63-րդ հոդվածի 1-ին մասի «ա» ենթակետի համաձայն` անվավեր է առ ոչինչ չհանդիսացող այն ոչ իրավաչափ վարչական ակտը, որն ընդունվել է օրենքի խախտմամբ, այդ թվում` օրենքի սխալ կիրառման կամ սխալ մեկնաբանման հետևանքով:

Նշված նորմի վերլուծությունից հետևում է, որ անվավեր կարող է ճանաչվել միայն օրենքի խախտմամբ, այդ թվում` օրենքի սխալ կիրառման կամ սխալ մեկնաբանման հետևանքով ընդունված վարչական ակտը:

Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ նշված պատճառաբանություններով և սույն գործում առկա ապացույցներով հաստատվում է այն հանգամանքը, որ Վարչության 12.09.2009 թվականի թիվ 2450-Ա ակտն անվավեր ճանաչելու որևէ իրավական հիմք տվյալ դեպքում առկա չէ: Հետևաբար նշված ակտն իրավաչափ վարչական ակտ է:

 

Այսպիսով, սույն վճռաբեկ բողոքի հիմքի առկայությունը Վճռաբեկ դատարանը համարում է բավարար` ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 118-րդ և 118.3-րդ հոդվածների, ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 227-րդ հոդվածի ուժով Դատարանի վճիռը բեկանելու համար։

 

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն գործով անհրաժեշտ է կիրառել ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-րդ հոդվածի 1-ին կետի 4-րդ ենթակետով սահմանված` ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելու Վճռաբեկ դատարանի լիազորությունը հետևյալ հիմնավորմամբ.

ՀՀ Սահմանադրության 19-րդ հոդվածի և «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածի համաձայն` յուրաքանչյուր ոք ունի ողջամիտ ժամկետում իր գործի քննության իրավունք: Սույն գործով վեճի լուծումն էական նշանակություն ունի գործին մասնակցող անձանց համար: Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ գործը ողջամիտ ժամկետում քննելը հանդիսանում է ՀՀ Սահմանադրության և «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի նշված հոդվածներով ամրագրված` անձի արդար դատաքննության իրավունքի տարր, հետևաբար գործի անհարկի ձգձգումները վտանգ են պարունակում նշված իրավունքի խախտման տեսանկյունից: Տվյալ դեպքում Վճռաբեկ դատարանի կողմից ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելը բխում է արդարադատության արդյունավետության շահերից, քանի որ սույն գործով վերջնական դատական ակտ կայացնելու համար նոր հանգամանք հաստատելու անհրաժեշտությունը բացակայում է:

Դատական ակտը փոփոխելիս Վճռաբեկ դատարանը հիմք է ընդունում սույն որոշման պատճառաբանությունները, ինչպես նաև գործի նոր քննության անհրաժեշտության բացակայությունը:

 

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 118-րդ և 118.3-րդ հոդվածներով, ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-2412-րդ հոդվածներով` Վճռաբեկ դատարանը

 

 ՈՐՈՇԵՑ

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել։ Բեկանել ՀՀ վարչական դատարանի 21.05.2010 թվականի վճիռը և այն փոփոխել. «Օլիմպ» արտադրական կոոպերատիվի հայցը մերժել:

2. «Օլիմպ» արտադրական կոոպերատիվից հօգուտ ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի բռնագանձել 20.000 ՀՀ դրամ` որպես վճռաբեկ բողոքի համար վճարված պետական տուրք:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից, վերջնական է և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

Նախագահող`

Ե. Խունդկարյան

Դատավորներ՝

 

Ե. ՍՈՂՈՄՈՆՅԱՆ

 

Վ. Աբելյան

Ս. Անտոնյան

Վ. ԱՎԱՆԵՍՅԱՆ

Ա. ԲԱՐՍԵՂՅԱՆ

մ. Դրմեյան

Գ. ՀԱԿՈԲՅԱՆ

Է. ՀԱՅՐԻՅԱՆ

Տ. ՊԵՏՐՈՍՅԱՆ

 

Փոփոխման պատմություն
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան
Փոփոխված ակտ
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան