Գլխավոր տեղեկություն
Номер
N 943-Լ
Տիպ
Որոշում
Тип
Исходный акт (10.06.2023-по сей день)
Статус
Գործում է
Первоисточник
Հրապարակվել է 09.06.2023
Принят
ՀՀ կառավարություն
Дата принятия
08.06.2023
Подписан
ՀՀ փոխվարչապետ
Дата подписания
09.06.2023
Дата вступления в силу
10.06.2023

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿԱՌԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆ

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

8 հունիսի 2023 թվականի N 943-Լ

 

ՀԱՇՄԱՆԴԱՄՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՑՈՂ ԱՆՁԱՆՑ ՍՈՑԻԱԼԱԿԱՆ ՆԵՐԱՌՄԱՆ 2023-2027 ԹՎԱԿԱՆՆԵՐԻ ՀԱՄԱԼԻՐ ԾՐԱԳԻՐԸ ԵՎ ԾՐԱԳՐԻ ԻՐԱԿԱՆԱՑՈՒՄՆ ԱՊԱՀՈՎՈՂ ՄԻՋՈՑԱՌՈՒՄՆԵՐԻ ՑԱՆԿԸ ՀԱՍՏԱՏԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ

 

Ղեկավարվելով «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի 9-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետի «ա» ենթակետով՝ Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը որոշում է.

1. Հաստատել՝

1) հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագիրը` համաձայն N 1 հավելվածի.

2) հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագրի իրականացումն ապահովող միջոցառումների ցանկը` համաձայն N 2 հավելվածի:

2. Պետական մարմինների ղեկավարներին`

1) Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագրով և ծրագրի իրականացումն ապահովող միջոցառումների ցանկով նախատեսվող միջոցառումների ֆինանսավորման հնարավորության հարցին անդրադառնալ յուրաքանչյուր տարվա` Հայաստանի Հանրապետության պետական բյուջեի նախագծի քննարկման ժամանակ.

2) մինչև յուրաքանչյուր տարվան հաջորդող փետրվարի 15-ը Հայաստանի Հանրապետության աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարին ներկայացնել հաշվետվություն Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագրի և ծրագրի իրականացումն ապահովող միջոցառումների ցանկով նախատեսված միջոցառումների իրականացման ընթացքի մասին:

3. Հայաստանի Հանրապետության աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարին`

1) ամփոփել սույն որոշման 2-րդ կետի 2-րդ ենթակետով սահմանված տեղեկատվությունը, ինչպես նաև՝ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության կողմից իրականացված միջոցառումների վերաբերյալ հաշվետվությունը և մինչև յուրաքանչյուր տարվան հաջորդող մարտի 15-ը հրապարակել նախարարության պաշտոնական կայքէջում.

2) մինչև յուրաքանչյուր տարվան հաջորդող մարտի 15-ը Հայաստանի Հանրապետության վարչապետի աշխատակազմ ներկայացնել հաշվետվություն՝ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագրով և ծրագրի իրականացումն ապահովող միջոցառումների ցանկով նախատեսված միջոցառումների իրականացման ընթացքի մասին։

 

Հայաստանի Հանրապետության
փոխվարչապետ

Տ. Խաչատրյան

 

Երևան

 

09.06.2023

ՀԱՎԱՍՏՎԱԾ Է

ԷԼԵԿՏՐՈՆԱՅԻՆ

ՍՏՈՐԱԳՐՈՒԹՅԱՄԲ

 

 

Հավելված N 1

ՀՀ կառավարության 2023 թվականի

հունիսի 8-ի N 943-Լ որոշման

 

ՀԱՇՄԱՆԴԱՄՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՑՈՂ ԱՆՁԱՆՑ ՍՈՑԻԱԼԱԿԱՆ ՆԵՐԱՌՄԱՆ 2023-2027 ԹՎԱԿԱՆՆԵՐԻ ՀԱՄԱԼԻՐ ԾՐԱԳԻՐԸ

 

1. Ներածություն

 

1. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց բոլոր իրավունքների լիարժեք ապահովումը պահանջում է ակտիվ, նպատակային և հետևողական քաղաքականություն, ջանքերի համատեղում և քաղաքացիական հասարակության ակտիվ մասնակցություն:

2. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագիրը (այսուհետ՝ համալիր ծրագիր) սահմանում է առաջնահերթություններ և միջոցառումներ՝ ուղղված հաշմանդամություն ունեցող անձանց կյանքի որակի բարելավմանը, հաշմանդամության հիմքով խտրականության բացառմանը, բոլոր ոլորտներում նրանց լիարժեք և արդյունավետ մասնակցության ապահովմանը:

3. Համալիր ծրագիրը նաև միջոց է՝ ապահովելու Միավորված ազգերի կազմակերպության (այսուհետ՝ ՄԱԿ) «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» կոնվենցիայի (այսուհետ՝ կոնվենցիա) իրականացումը Հայաստանի Հանրապետության տարածքում։

4. Համալիր ծրագիրը չի հավակնում անդրադառնալ հաշմանդամություն ունեցող անձանց բոլոր իրավունքներին՝ հաշվի առնելով դրանց ապահովման և պաշտպանության համար անհրաժեշտ գործողությունների բազմազանությունը։ Ուստի համալիր ծրագիրը պետք է դիտարկել ընդհանուր և «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» օրենքի համատեքստում։ Միաժամանակ համալիր ծրագրում, մասնավորապես՝ N 2 հավելվածում, հիմնականում նախանշված են սկզբնարդյունքի ցուցանիշներ, իսկ միջնարդյունքի կամ ազդեցության ցուցանիշները կարող են սահմանվել «Անձի ֆունկցիոնալության գնահատման մասին» օրենքի համաձայն՝ անձի ֆունկցիոնալության գնահատման համակարգի գործարկումից առնվազն 1 տարի հետո։

 

2. Ներկա իրավիճակի վերլուծությունը

 

5. Հայաստանի Հանրապետությունը վավերացրել է ՄԱԿ-ի կոնվենցիան 2010 թվականին։ Կոնվենցիայի վավերացմամբ պետությունը պարտավորվել է ապահովել հավասար հնարավորություններ և մատչելի պայմաններ հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման և իրավունքների պաշտպանության նպատակով։

6. 2017 թվականին Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունն ընդունել է «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 20172021 թվականների համալիր ծրագիրը, որով հաշմանդամություն ունեցող անձանց հարցերն աստիճանաբար ընդգրկվեցին կյանքի բոլոր ոլորտներում։

7. 2021 թվականին ընդունվեցին «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» և «Անձի ֆունկցիոնալության գնահատման մասին» օրենքները, որով օրենսդրական մակարդակում Հայաստանի Հանրապետությունը հրաժարվեց հաշմանդամության բժշկական մոտեցումից՝ անցում կատարելով մարդու իրավունքների վրա հիմնված մոտեցման։

8. Հասարակական կյանքի բոլոր ոլորտներում հաշմանդամություն ունեցող անձանց ցածր մասնակցությունը խիստ բացասաբար է անդրադառնում հասարակությունների և անհատների վրա։ Աշխարհի բնակչության 15%-ը՝ շուրջ մեկ միլիարդ անձ, ունի հաշմանդամություն և բախվում է կրթական, առողջապահական և սոցիալ-տնտեսական բազմաթիվ դժվարությունների։

9. Հայաստանի Հանրապետությունում 2023 թվականի հունվարի 1-ի դրությամբ հաշվառված է 193086 հաշմանդամություն ունեցող անձ, որը կազմում է բնակչության 6.6 %-ը։ Ընդունելով, որ հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների հարցերն առնչվում են բոլորին՝ Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունը հանձնառություն է ստանձնում ապահովելու համալիր ծրագրի արդյունավետ իրականացումը և հաշմանդամություն ունեցող անձանց ակտիվ մասնակցությունը կյանքի բոլոր ոլորտներում։

 

3. Համալիր ծրագրի նպատակը և հիմնական առաջնահերթությունները

 

10. Համալիր ծրագրի նպատակն է խթանել հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների իրացումը կյանքի բոլոր ոլորտներում, համապատասխան միջոցառումների իրականացման միջոցով ապահովել նրանց անկախ կյանքը և սոցիալական ներառումը։

11. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց կյանքի որակի վրա ազդող խոչընդոտները հաղթահարելու նպատակով սահմանվում են համալիր ծրագրի հիմնական առաջնահերթությունները։ Յուրաքանչյուր առաջնահերթության շրջանակներում նախատեսվել են այնպիսի միջոցառումներ, որոնք նպաստում են հաշմանդամություն ունեցող անձանց վերաբերյալ կարծրատիպերի և խտրական վերաբերմունքի դեմ պայքարին, նրանց իրավունքների վերաբերյալ իրազեկվածության բարձրացմանը, բոլոր ոլորտներում հաշմանդամություն ունեցող անձանց վերաբերյալ վիճակագրական տվյալների մշակմանը:

12. Հիմնվելով Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2017-2021 թվականների համալիր ծրագրի հիմնական ուղղությունների վրա, հաշվի առնելով ՄԱԿ-ի կայուն զարգացման նպատակները՝ սահմանվել են հետևյալ 7 առաջնահերթությունները, որոնց միջոցով հնարավոր է բարելավել հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների իրացման հնարավորությունները Հայաստանի Հանրապետությունում։

1) Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների պաշտպանություն, հավասար հնարավորությունների և մատչելի պայմանների ապահովում, խտրականության բացառում, մասնավորապես.

ա. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» ՀՀ օրենքի ընդունումը համարելով որպես օրենսդրական բարեփոխումների սկիզբ և հիմք ընդունելով վերջինիս սահմանած պետական քաղաքականության հիմնական սկզբունքները՝ անհրաժեշտ է ապահովել բոլոր իրավական ակտերի համապատասխանությունը ՄԱԿ-ի կոնվենցիային։

բ. Հարկ է օրենսդրական նախաձեռնությունների միջոցով պատշաճ արձագանքել առկա մարտահրավերներին՝ բացառել իրավական ակտերում հաշմանդամության հիմքով խտրականությունը, ապահովել իրավաստեղծ գործունեությունում հաշմանդամություն ունեցող անձանց մասնակցությունը։ Այս խնդրի տրամաբանական շրջանակներում պետք է միջգերատեսչական համագործակցությամբ մշակել և ընդունել անհրաժեշտ իրավական ակտերի նախագծեր, որոնք կապահովեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց համար մատչելիության և խելամիտ հարմարեցումների իրավունքը։ Կարևոր է նաև հանրությանն իրազեկել ոլորտում ամրագրված օրենսդրության և իրականացվող միջոցառումների վերաբերյալ։

գ. Կառավարությունը պետք է շարունակի բարելավել ընտրական օրենսդրությունը, ապահովել հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքները ոչ միայն որպես ընտրողներ, այլ նաև ընտրվողներ՝ խրախուսելով հաշմանդամություն ունեցող անձանց ակտիվ մասնակցությանը ընտրական գործընթացներին։

դ. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց անկախ կյանքը և համայնքում ներառումը մեծապես կախված է միջավայրից, որի հիմքում դիտարկվում են քաղաքաշինական, տեղեկատվական և հաղորդակցական համակարգերը, հաշմանդամություն ունեցող անձանց կողմից այդ համակարգերում առկա անհաղթահարելի խոչընդոտները: Կոնվենցիան առաջարկում է վերացնել նման խոչընդոտները՝ որպես հաշմանդամություն ունեցող անձանց հավասարության իրավունքի հիմնական քայլ:

ե. Օրենսդրության զարգացման միջոցով պետք է երաշխավորել, որ բոլոր ապրանքները և ծառայությունները ձևավորվեն համընդհանուր դիզայնի սկզբունքներով, իսկ արդեն ձևավորված ծառայությունները ողջամիտ ժամկետներում դառնան մատչելի։

զ. Համընդհանուր դիզայնը մշակույթի մաս դարձնելու նպատակով այն պետք է ներդրվի մասնագիտական կրթության բոլոր փուլերում՝ նպաստելու ոչ միայն միջավայրերի, այլ նաև բոլոր գործընթացների, այդ թվում՝ քաղաքականությունների և ծրագրերի մատչելիությանը:

է. Մինչև 2027 թվականը պետք է տարբեր խնդիրներով հաշմանդամություն ունեցող անձանց համար հնարավորինս մատչելի դառնան արդեն կառուցված շենքերը, պատմության և մշակույթի հուշարձանների տարածքները, ինչի ուղղությամբ կառավարությունը ջանքեր է գործադրում՝ բարձրացնելու հանրության իրազեկվածությունը մատչելիության պահանջների վերաբերյալ։ Այս նպատակով կմշակվի պլան-ժամանակացույց հասարակական, արտադրական նշանակության շենքշինությունների աստիճանական հարմարեցումն ապահովելու համար։

2) Հաշմանդամություն ունեցող անձանց՝ որակյալ ներառական կրթության իրավունքի ապահովում կրթության բոլոր մակարդակներում, մասնավորապես.

ա. Կրթությունը պետք է ուղղված լինի յուրաքանչյուր անձի անհատականության, ստեղծագործական ունակության, ինչպես նաև նրա հոգեկան ու մտավոր, ֆիզիկական և հաղորդակցական կարողությունների զարգացմանը։

բ. Նախադպրոցական, հանրակրթական, նախնական մասնագիտական (արհեստագործական), միջին և բարձրագույն մասնագիտական և մյուս բոլոր ուսումնական պետական և ոչ պետական հաստատությունների շինարարական ընթացիկ և պլանավորվող ծրագրերը պետք է ամբողջությամբ համապատասխանեցվեն համընդհանուր դիզայնի չափանիշներին։

գ. Կառավարությունը պետք է շարունակի իր ջանքերը կրթության բոլոր ձևերը, այդ թվում՝ առցանց կրթությունը մատչելի դարձնելու համար։ Բացի այդ, պետք է գործողություններ իրականացնել կույր և թույլ տեսողություն ունեցող սովորողներին Բրայլյան գիր սովորելու, այլընտրանքային հաղորդակցության մեթոդներից օգտվելու, կողմնորոշման և տեղաշարժման հմտություններ փոխանցելու համար։ Այդ նպատակով ներդրումներ պետք է արվեն հայալեզու աջակցող միջոցների մշակման և արտադրության նպատակով։ Խուլ կամ թույլ լսողություն ունեցող սովորողները պետք է հնարավորություն ունենան առանց մեկուսացման և վաղ մանկությունից սովորելու ժեստերի լեզուներ և պետությունը պետք է խթանի նրանց լեզվի պահպանումը և զարգացումը։ Կույր և խուլ երեխաների կրթությունից դուրս մնալը բացառելու նպատակով պետք է իրականացնել մի շարք համակցված գործողություններ, որոնք կբերեն նրանց հայտնաբերմանը, կրթության կազմակերպման առավելագույն անհատականացմանը և սոցիալականացմանը։ Մտավոր խնդիրներով հաշմանդամություն ունեցող սովորողները պետք է հնարավորություն ունենան ստանալ զարգացման առանձնահատկություններին համապատասխան հարմարեցված ուսումնական նյութեր, որոնց տրամադրման հարցը պետք է կանոնակարգվի համապատասխան իրավական ակտով։

դ. Կրթության բոլոր մակարդակներում աշխատողների, այդ թվում՝ վարչական աշխատողների և ուսուցիչների կարողությունները պետք է զարգացնել ներառական կրթության միջավայրն արդյունավետ ձևավորելու նպատակով։ Այս նպատակով պետք է ամրապնդել ոչ միայն ուսումնական հաստատություն-Տարածքային մանկավարժահոգեբանական աջակցության կենտրոն, հատուկ դպրոց-ռեսուրս կենտրոն կապը, այլ նաև ուսումնական հաստատությունների միջև, համալսարանների և հաշմանդամություն ունեցող անձանց կազմակերպությունների հետ գործակցությունը:

3) Հաշմանդամություն ունեցող անձանց արդյունավետ զբաղվածության և արժանապատիվ աշխատանքի ապահովում, մասնավորապես.

ա. Աշխատանքը մարդկանց բարեկեցության հիմնասյուներից է: Եկամուտ ապահովելուց բացի, աշխատանքը կարող է ճանապարհ հարթել ավելի լայն սոցիալական և տնտեսական առաջընթացի համար՝ ամրապնդելով անհատների, նրանց ընտանիքների և համայնքի հնարավորությունները:

բ. Հաշմանդամություն ունեցող աշխատողների աշխատանքային իրավունքների պաշտպանության նպատակով պետք է հզորացվի առողջապահական և աշխատանքի տեսչական մարմնի կարողությունները։ Իրավունքների պաշտպանության նպատակով պետք է կարողությունների զարգացման հնարավորություն ընձեռվի քաղաքացիական հասարակության կազմակերպություններին, հատկապես արհեստակցական միություններին և հաշմանդամություն ունեցող անձանց կազմակերպություններին։

գ. Կառավարությունը պետք է միջոցներ ձեռնարկի հաշմանդամություն ունեցող անձանց զբաղվածության, ինքնազբաղվածության, ձեռնարկատիրության խթանման ուղղությամբ։ Այս համատեքստում կարևոր աջակցություն կլինի աջակցող միջոցների ստարտափ ընկերություններին ֆինանսական աջակցության ցուցաբերումը, որը կխթանի նորարարական մոտեցումների և մեխանիզմների ներդրման գործընթացը։ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց զբաղվածության խրախուսմանն ուղղված զբաղվածության ակտիվ ծրագրերը կդիտարկվեն զբաղվածության ռազմավարության համատեքստում։

4) Առողջության իրավունքի հնարավոր առավելագույն մակարդակով ապահովում, մասնավորապես.

ա. Առողջապահության ոլորտի օրենսդրությունը պետք է վերանայվի հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների իրացման տեսանկյունից: Դրույթները, որոնք բացառում կամ սահմանափակում են հաշմանդամություն ունեցող անձանց առողջապահական ծառայություններից օգտվելը, ներառյալ սեռական և վերարտադրողական առողջության ծառայությունները, պետք է փոփոխվեն՝ ապահովելու դրանց համընդհանուր հասանելիությունը:

բ. Շարունակաբար պետք է բարելավել առողջական խնդիրների վաղ հայտնաբերման և միջամտության գործիքակազմը՝ տրամադրելով անհրաժեշտ աջակցություն հաշմանդամություն ունեցող անձանց և երեխաների ընտանիքներին, այդ թվում՝ տեղեկատվական և կրթական ծառայությունների միջոցով։ Հիգիենայի և սնուցման, հոգեկան առողջության և ինքնախնամքի հարցերը պետք է ինտեգրվեն ներառական կրթության ծրագրերում՝ համարվելով առաջնահերթ բոլոր երեխաների, բազմակի և մտավոր հաշմանդամություն ունեցող երեխաների համար՝ իրենց զարգացող հնարավորություններին համապատասխան։

5) Մշակութային իրավունքների խթանում և ապահովում, մասնակցություն սպորտին և ժամանցին, մասնավորապես.

ա. Մշակույթին հաղորդակցվելու իրավունքի իրացման ապահովումը չի կարող սահմանափակվել միայն հատուկ միջոցառումների կազմակերպմամբ և դրանցում հաշմանդամություն ունեցող անձանց ընդգրկմամբ: Մշակույթին լիիրավ մասնակցությունը ենթադրում է հստակ մեխանիզմների ներդրում, որոնց միջոցով կապահովվի հաշմանդամություն ունեցող անձանց՝ արվեստի և մշակութային գործունեության մասնակցությունը թե՛ որպես մշակութային բարիքի սպառող, և թե՛ որպես այդ բարիքը ստեղծող:

բ. Հաշմանդամություն ունեցող անձանց մշակութային իրավունքների խթանման, ապահովման նպատակով մշակութային դրամաշնորհային ծրագրերի չափորոշիչներում պետք է սահմանել ներառականության բաղադրիչը, որի առկայությունը կստեղծի բարենպաստ պայմաններ հաշմանդամություն ունեցող անձանց ստեղծագործական ունակությունների զարգացման գործում, ինչպես նաև նրանց հաղորդակցությանը մշակույթին և արվեստին։

գ. Կառավարությունը պետք է շարունակի «Կույրերի, տեսողությունից հաշմանդամություն ունեցող կամ ընթերցողության ֆունկցիայի այլ դժվարություններ ունեցող անձանց համար հրատարակված ստեղծագործությունների մատչելիությունը դյուրացնելու մասին» Մարաքեշի պայմանագրի վերաբերյալ հանրային իրազեկումը, խրախուսի ստեղծագործությունների ստեղծումը մատչելի ձևաչափերով։

դ. Հայաստանի Հանրապետության ազգային պարալիմպիկ կոմիտեի հետ համատեղ պետք է գործողություններ ձեռնարկել պարալիմպիկ մարզաձևերի զարգացման համար՝ նպատակ ունենալով ապահովել հայաստանցի մարզիկների, այդ թվում՝ կանանց, հաջող մասնակցությունը ամառային և ձմեռային պարալիմպիկ խաղերին։

6) Հաշմանդամություն ունեցող անձանց մատուցվող ծառայությունների բարելավում, խնամքի ծառայությունների փոխակերպում և անկախ կյանքի ապահովում, մասնավորապես՝

ա. 2023 թվականի փետրվարի 1-ից ներդրվել և գործում է անձի ֆունկցիոնալության գնահատման համակարգը, որն արդյունավետ նախադրյալներ կստեղծի անձի կարիքների բազմակողմանի գնահատման համար և, ըստ այդմ, կորոշվեն յուրաքանչյուր անձի կարիքից բխող հասցեական ծառայությունները։ Գնահատման արդյունքում հավաքագրված տեղեկատվությունը հզոր հիմք կհանդիսանա մատուցվող ծառայությունների վերանայման և զարգացման, նոր ծառայություններ ներդնելու, ինչպես նաև ծառայությունների մատուցման նոր՝ հավաստագրման մեխանիզմներ ամրագրելու համար։ Այսպիսի մոտեցումը կամրապնդի միջգերատեսչական համագործակցությունը, կնպաստի տարբեր գերատեսչությունների կողմից մատուցվող ծառայությունների հստակ սահմաններ ուրվագծելուն։

բ. Նաև անհրաժեշտ է ընդլայնել հաշմանդամություն ունեցող անձանց տրամադրվող աջակցող միջոցների տեսակները և ծառայությունները՝ նպատակ ունենալով ապահովել անձի համար հարմար բոլոր աջակցող միջոցների, ծառայությունների տրամադրումը և հստակեցնել աջակցող միջոցների տրամադրման ցանկերը՝ ըստ գերատեսչությունների։ Այս նպատակով պետք է, ապահովելով ներդրումների անհրաժեշտ հոսքը, խթանել ինչպես որակյալ աջակցող սարքերի ներմուծումը, այնպես էլ արտադրությունը և նորարարությունը։

գ. Կառավարությունը ջանքեր է գործադրում նաև ապաինստիտուցիոնալացման քաղաքականության իրականացման ուղղությամբ։ Խնամքի մեծ հաստատություններում, որտեղ ապրում են 100 և ավելի անձինք, աշխատակազմի թիվը և կարողությունները, հմտությունները բավարար չեն շահառուներին պատշաճ սպասարկելու համար, ոչ ճիշտ վերաբերմունքի, իրազեկվածության ցածր մակարդակի և այլ գործոնների պատճառով հնարավոր չէ ապահովել անկախ կյանք, մարդու իրավունքների և հիմնական ազատությունների պաշտպանությունը: Կոնվենցիայի կատարման Հայաստանի սկզբնական զեկույցի վերաբերյալ եզրափակիչ դիտարկումներում (կետ 32) կոմիտեն իր մտահոգությունն է հայտնել երկրում ապաինստիտուցիոնալացման դանդաղ առաջընթացի, ինչպես նաև համայնքում անկախ ապրելուն ուղղված ծառայությունները կամ աջակցությունը սահմանափակ լինելու առնչությամբ: Միաժամանակ, կոմիտեն հանձնարարել է արագացնել ապաինստիտուցիոնալացմանն ուղղված գործողությունները, մասնավորապես, նախաձեռնել համապատասխան իրավական միջոցներ, հատկացնել ռեսուրսներ համայնքային ծառայությունները զարգացնելու նպատակով, որոնք պայմաններ կստեղծեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց համայնքում ապրելու համար: Կոմիտեն նաև կարևորել է հաշմանդամություն ունեցող անձանց հարցերով զբաղվող կազմակերպությունների ներգրավվածությունը այս գործընթացում:

դ. Հայաստանում հոգեկան առողջության խնդիրներ ունեցող անձանց շուրջօրյա խնամքի ծառայություններ մատուցում են Վարդենիսի նյարդահոգեբանական տուն-ինտերնատը (450 շահառու), «Ձորակ» հոգեկան առողջության խնդիրներ ունեցող անձանց խնամքի կենտրոնը (130 շահառու), Խարբերդի մասնագիտացված մանկատունը (232 շահառու), Երևանի Մարի Իզմիրլյանի անվան հատուկ մանկատունը 110 շահառու), Սպիտակի համայնքային խնամքի տունը (16 շահառու), «Ջերմիկ անկյուն» հիմնադրամի 3 համայնքային փոքր տները (32 շահառու)։ Այսպիսով, հոգեկան առողջության խնդիրներ ունեցող շուրջ 1000 անձ ստանում է շուրջօրյա խնամքի ծառայություններ:

ե. Բացի բնակվողներից, խնամքի հաստատություններ ընդունվելու համար բավականին մեծ է նաև հերթագրվածների թիվը՝ շուրջ 92 անձ: «Խարբերդի մասնագիտացված մանկատուն» և «Երևանի «Մարի Իզմիրլյանի անվան մանկատուն» պետական ոչ առևտրային կազմակերպություններում 2022 թվականի դրությամբ շարունակում է ապրել 18 տարին լրացած շուրջ 211 անձ: Եվս 40 հոգեկան առողջության խնդիրներ ունեցող անձ ապրում են ընդհանուր տիպի տուն-ինտերնատներում։ Այսպիսով, խնդրահարույց է 343 անձի խնամքի կազմակերպումը տուն-ինտերնատներում և մանկատներում։

զ. Միջազգային փորձը վկայում է, որ առավել նպատակահարմար է ծառայությունների մատուցումը կազմակերպել ընտանիքում կամ ընտանեկանին մոտ միջավայրում: Հետևաբար, ապաինստիտուցիոնալացման քաղաքականության համատեքստում նպատակահարմար է ստեղծել համայնքահեն ծառայություններ՝ հնարավորություն տալով հաշմանդամություն ունեցող անձանց ապրելու իրենց համայնքում։

է․ Հիմք ընդունելով «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» օրենքը և կոնվենցիան (մասնավորապես 19-րդ հոդվածը), այս գործընթացում պետք է առաջնորդվել այն սկզբունքով, որ մեծ հաստատություններից համայնքահենք ծառայությունների մոդելին անցնելը բավարար պայման չէ հաշմանդամություն ունեցող անձի անկախ կյանքն ապահովելու համար, եթե այն իր մեջ ներառում է ինստիտուցիոնալացման տարբեր բաղադրատարրեր՝ համայնքից մեկուսացում, ինքնուրույն որոշումներ կայացնելու սահմանափակում, խիստ և հատուկ ռեժիմ, որտեղ հաշվի չեն առնվում անձի անհատական նախասիրությունները, ցանկությունները և այլն:

ը. Հետևաբար, խնամքի ծառայությունների փոխակերպման գործընթացը չի ենթադրում զուտ մեծ հաստատությունների փակում: Այն լիարժեք կազմակերպելու համար անհրաժեշտ է ներդնել համայնքահեն ծառայություններ՝ ապահովելով հաշմանդամություն ունեցող անձանց անկախ կյանքի իրավունքը և կանխարգելելով նրանց մուտքը խնամքի մեծ հաստատություններ: Մասնավորապես, ստեղծել անկախ կյանքի կենտրոններ, ներդնել անձնական օգնականի ծառայություններ, մատչելի տաքսի կամ սոցիալական տաքսի ծառայություններ և այլն։ Անձը պետք է որոշումներ կայացնի իր կյանքի վերաբերյալ, վերահսկի իր կյանքը և ընտրի այն աջակցության տեսակը, որը նա կստանա։

թ. Այս համատեքստում շահառուին որևէ ծառայություն առաջարկելուց առաջ պետք է իրականացվի նրա կարիքների գնահատում։ Միաժամանակ, պետք է իրականացվեն նաև ծառայություն մատուցողների վերապատրաստումներ՝ հոգեկան առողջության և մտավոր խնդիրներ ունեցող անձանց վերաբերող միջազգայնորեն ընդունված առաջադեմ մոտեցումների կամ իրենց գործնական աշխատանքի առանձնահատկությունների վերաբերյալ:

7) Արտակարգ իրավիճակում կամ ռազմական դրության ժամանակ հաշմանդամություն ունեցող անձանց պաշտպանության և անվտանգության ապահովում, մասնավորապես.

ա. Նախատեսվում է խթանել հաշմանդամություն ունեցող անձանց համար անվտանգության ահազանգման մատչելի (լուսային, ձայնային, վիբրացիոն) համակարգերի հասանելիությունը հայաստանյան շուկայում։

բ. Պետք է մշակվեն և պարբերաբար թարմացվեն աղետների ռիսկի կառավարման պլանները՝ դրանցում հաշվի առնելով հաշմանդամություն ունեցող անձանց կարիքները։ Պարբերաբար պետք է ամրապնդել և ստուգել տեղական ինքնակառավարման մարմինների՝ վտանգավոր տարածքներից հաշմանդամություն ունեցող անձանց տարհանման, պատսպարման համալիր միջոցառումները իրականացնելու կարողությունները։

գ. Կառավարությունը պետք է հետևողականորեն բարձրացնի բնածին և տեխնածին վտանգավոր երևույթների, աղետների ռիսկի կառավարման՝ մասնավորապես արտակարգ իրավիճակներում բնակչության պաշտպանության վերաբերյալ՝ հաշմանդամություն ունեցող անձանց և նրանց ներկայացնող կամ ծառայություններ մատուցող կազմակերպությունների իրազեկվածության մակարդակը։ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց և նրանց ներկայացնող կամ ծառայություններ մատուցող կազմակերպությունների համար պետք է իրականացվեն անվտանգության վարքականոնների վերաբերյալ փոխազդող և մատչելի դասընթացներ և անցկացվեն ուսումնական տագնապ-վարժանքներ։ Զանգվածային լրատվության միջոցների հետ անհրաժեշտ է իրականացնել ակտիվ աշխատանքներ՝ կապված հաշմանդամություն ունեցող անձանց պարզ և մատչելի տեղեկատվության հետ, որոնք ուղղված կլինեն աղետների ռիսկի նվազեցմանը։

 

4. Համալիր ծրագրի իրականացումը

 

13. Համալիր ծրագիրն իրականացնում են Հայաստանի Հանրապետության պետական կառավարման համակարգի և տեղական ինքնակառավարման մարմինները՝ հասարակական կազմակերպությունների և շահագրգիռ այլ կողմերի հետ համագործակցությամբ։

14. Համալիր ծրագիրն իրականացվում է ՀՀ վարչապետի 2008 թվականի փետրվարի 25-ի N 98-Ն որոշմամբ ստեղծված՝ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց հարցերով զբաղվող ազգային հանձնաժողովի (այսուհետ՝ ազգային հանձնաժողով) առաջնորդությամբ՝ հաշմանդամություն ունեցող անձանց և նրանց ներկայացնող կազմակերպությունների ակտիվ մասնակցությամբ։ Ազգային հանձնաժողովը յուրաքանչյուր տարի քննարկում է համալիր ծրագրի իրականացման ընթացքի մասին հաշվետվությունը, առաջարկությունների վերաբերյալ կազմվում է արձանագրություն և ուղարկվում է միջոցառումների կատարող մարմիններին։

15. Համալիր ծրագրի իրականացման արդյունավետության և որակի բարձրացման նպատակով կարող են ստեղծվել թեմատիկ աշխատանքային խմբեր, ներգրավվել տեղական և միջազգային փորձագետներ, փորձնակներ և կամավորներ։

16. Համալիր ծրագիրն իրականացվում է «Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» ՀՀ օրենքով սահմանված՝ հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների ապահովման, խթանման և պաշտպանության պետական քաղաքականության հիմնական սկզբունքների պահպանմամբ։

17. Իրականացման ամբողջ ընթացքում ապահովվում է աշխատանքների թափանցիկությունը և հաշվետվողականությունը, այդ թվում՝ համալիր ծրագրի իրականացման վերաբերյալ տեղեկությունների պարբերական հանրայնացման միջոցով։ Համալիր ծրագրի ընդունումից հետո եռամսյա ժամկետում ապահովվում է համալիր ծրագրի մատչելի ձևաչափերով, այդ թվում՝ հեշտ ընթերցվող տարբերակի հրապարակումը աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության պաշտոնական կայքում։

18. Որպես համալիր ծրագրի իրականացման արդյունավետության երաշխիք՝ բոլոր գործողությունները պետք է իրականացվեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց և նրանց հարցերով զբաղվող կազմակերպությունների, քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունների հետ համագործակցությամբ՝ խորհրդակցությունների և ակտիվ մասնակցության միջոցով։ Համալիր ծրագրի իրականացման համար պատասխանատու մարմինները, յուրաքանչյուրն իր մասով, պետք է ապահովեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց մասնակցությունը՝ անկախ խորհրդակցական այլ մարմինների առկայությունից։

 

5. Համալիր ծրագրի մշտադիտարկումը և գնահատումը

 

19. Համալիր ծրագրի իրականացման մշտադիտարկման համար առաջնային պատասխանատվությունը կրում է յուրաքանչյուր միջոցառման համար պատասխանատու պետական մարմինը:

20. Համալիր ծրագրի մշտադիտարկման և գնահատման առանցքում հաշմանդամություն ունեցող անձինք են և իրենց իրավունքները։ Մշտադիտարկումը և գնահատումը պետք է միտված լինեն դեպի արդյունքները և լուծումները, հիմնված լինեն փաստերի վրա, ապահովեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց բոլոր խմբերի ուղղակի և միջնորդավորված մասնակցությունը, նպաստեն թափանցիկությանը և հաշվետվողականությանը։

21. Համալիր ծրագրի մշտադիտարկման և գնահատման գործընթացում ներգրավված բոլոր կողմերը պետք է սերտորեն խորհրդակցեն և ակտիվորեն ներգրավեն հաշմանդամություն ունեցող անձանց, հարգեն, խթանեն և պաշտպանեն մշտադիտարկմանը մասնակցության սկզբունքը և իրավունքը, այդ թվում՝ կարծիքների բազմազանությանը նպաստող միջավայրի ստեղծմամբ և տեղեկատվության մատչելիության ապահովմամբ։

22. Համալիր ծրագրի մշտադիտարկումն և գնահատումն իրականացվում է համալիր ծրագրի մշտադիտարկման և գնահատման աշխատանքային խմբի (այսուհետ՝ աշխատանքային խումբ) կողմից։

23. Աշխատանքային խմբի կազմը հաստատվում է սույն որոշումն ուժի մեջ մտնելուց հետո եռամսյա ժամկետում ազգային հանձնաժողովի կողմից։ Աշխատանքային խումբը հաշվետու է ազգային հանձնաժողովին։

24. Աշխատանքային խումբը ձևավորվում է Հայաստանի Հանրապետության նախարարությունների, Մարդու իրավունքների պաշտպանի աշխատակազմի, կողմից թեկնածուների նշանակման, համալիր ծրագրի իրականացման աշխատանքներում ուղղակիորեն չներգրավված և ազգային հանձնաժողովում չներկայացված հասարակական կազմակերպությունների և այլ շահագրգիռ կազմակերպությունների ու մարմինների ներկայացուցիչներից և անկախ փորձագետների առաջադրմամբ (ինքնաառաջադրմամբ)։ Աշխատանքային խմբի անդամների թիվը չպետք է պակաս լինի հինգից և չպետք է գերազանցի տասը: Աշխատանքային խմբի անդամության թեկնածուներ առաջադրելիս նախապատվությունը պետք է տրվի այն անձանց, որոնք ունեն մշտադիտարկման և գնահատման փորձ, իրենց ծառայության (աշխատանքային գործունեության) ընթացքում առավել հաճախ են առնչվում հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների ապահովման հարցերին։ Աշխատանքային խմբի կազմում հասարակական կազմակերպությունների ներկայացուցիչներն ընդգրկվում են հայտարարության հիման վրա ներկայացված հայտերի հիման վրա։

25. Աշխատանքային խմբի ձևավորումից հետո 3 ամսվա ընթացքում աշխատանքային խումբը մշակում է մշտադիտարկման և գնահատման աշխատանքային պլանը՝ համաձայն ձև 1-ի, և ներկայացնում ազգային հանձնաժողովի կարծիքին։

26. Աշխատանքային խումբը մշտադիտարկման և գնահատման համար անհրաժեշտ տվյալները հայցում է տվյալ միջոցառման համար պատասխանատու գերատեսչություններից։

27. Աշխատանքային խումբը հանդիպումներն իրականացնում է ըստ անհրաժեշտության։

28. Աշխատանքային խումբը կատարողներից ստացված տվյալների հիման վրա յուրաքանչյուր տարվա ավարտին ներկայացնում է հաշվետու ժամանակում իրականացված աշխատանքների ընթացքի և արդյունքների վերաբերյալ ամփոփ տեղեկանք, որտեղ ներկայացվում են նաև ընթացիկ ռիսկերը և խնդիրները, դրանց հաղթահարման և լուծման առաջարկները։ Ամփոփ տեղեկանքը ներկայացվում է ազգային հանձնաժողովի նիստի ընթացքում, ըստ անհրաժեշտության, առաջարկությունները ներկայացվում են կատարողներին։

29. Համալիր ծրագրի գնահատումն իրականացնելու նպատակով` համալիր ծրագրի իրականացման ավարտից հետո աշխատանքային խումբը ամփոփում է աշխատանքները և ազգային հանձնաժողովին ներկայացնում զեկույցի նախագիծ: Զեկույցը և առկայության դեպքում՝ հատուկ կարծիքը ազգային հանձնաժողովը ներկայացնում է վարչապետին։

30. Մշտադիտարկման ու գնահատման ընթացիկ և վերջնական արդյունքները հանրայնացվում են, այդ թվում՝ մատչելի ձևաչափերով, աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության կայքէջում։

31. Կառավարությունը խրախուսում է միջազգային գործընկերների և հաշմանդամություն ունեցող անձանց կազմակերպությունների փոխգործակցությունը՝ համալիր ծրագրի ամբողջական կամ մասնակի մշտադիտարկում և գնահատում իրականացնելու նպատակով, այդ թվում՝ հանրային կարծիքի ուսումնասիրության միջոցով։ Կառավարությունը նաև չի բացառում այլ ձևաչափերով համագործակցությունը շահագրգիռ կողմերի հետ համալիր ծրագրի արտաքին մշտադիտարկման և գնահատման նպատակով:

 

Ձև 1

 

Հ/Հ

Միջոցառում

Ակնկալվող արդյունքներ

Գնահատման ցուցանիշներ

Գնահատման ցուցանիշների թիրախային

արժեքներ՝ ըստ տարիների

2023

2024

2025

2026

2027

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Հայաստանի Հանրապետության

վարչապետի աշխատակազմի

ղեկավարի տեղակալ

Բ. Բադալյան

 

 

12.06.2023

ՀԱՎԱՍՏՎԱԾ Է

ԷԼԵԿՏՐՈՆԱՅԻՆ

ՍՏՈՐԱԳՐՈՒԹՅԱՄԲ

 

 

Հավելված N 2

ՀՀ կառավարության 2023 թվականի

հունիսի 8-ի N 943-Լ որոշման

 

Հաշմանդամություն ունեցող անձանց սոցիալական ներառման 2023-2027 թվականների համալիր ծրագրի իրականացումն ապահովող միջոցառումների ցանկ

 

                         

Հ/Հ

Միջոցառումը

Արդյունքները

Պատաս-խանատու կատարողը

Համակա-տարողները

Կատա-րման

ժամկետը

Ֆինանսավոր-

ման աղբյուրը

2023

(ՀՀ դրամ)

2024

(ՀՀ դրամ)

2025

(ՀՀ դրամ)

2026

(ՀՀ դրամ)

2027

(ՀՀ դրամ)

Ընդամենը
(ՀՀ դրամ)

1․

Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների պաշտպանություն, հավասար հնարավորությունների և մատչելի պայմանների ապահովում, խտրականության բացառում

           

1)

ՀՀ օրենսդրության համապա-տասխանություն

«Հաշմանդա-մություն ունեցող անձանց իրավունքների մասին» ՄԱԿ-ի կոնվենցիային

ա․ Վերլուծու-թյունների հիմանվրա մշակվել և ընդունվել են ինչպես նոր, այնպես էլ գործող իրավական ակտերում փոփոխություն և (կամ) լրացում կատարելու մասին իրավական ակտեր

ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարա-րություն

Առողջապա-հության նախարա-րություն Կրթության, գիտության սպորտի և մշակույթի նախարա-րություն Արդարա-դատության նախարա-րություն Մարզպետների աշխատա-կազմեր Տեղական ինքնակա-ռավարման մարմիններ

(համաձայ-նությամբ)

2024 թ․ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի պահանջվում

           

2)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց քաղաքական

իրավունքներին նպաստող

գործուն մեխանիզմների

ներդնում

ա․ Հաշմանդա-մություն ունեցող անձանց քաղաքական իրավունքներին

վերաբերող օրենսդրական

ակտերում կատարվել են փոփոխություններ և լրացումներ։

Կենտրոնական

ընտրական

հանձնաժողով

(համաձա-յնությամբ)

Տեղական ինքնակա-ռավարման

մարմիններ (համաձայ-նությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2024 թ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի պահանջվում

           

բ. Հաշմանդամություն

ունեցող անձանց և նրանց

իրավունքներով զբաղվող

կազմակերպու-թյունների

առնվազն 90 % իրազեկվել

են իրավական

կարգավորումների, առկա

գործիքակազմի մասին, որոնք

ուղղված են ընտրական

գործընթացներին

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց

ներգրավվածությունն

ապահովելուն և այդ

գործընթացները մատչելի

դարձնելուն։

2024 թ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

 

240,000.00

     

240,000.00

3)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց համար

մատչելիություն ապահովելու

նպատակով՝ ապրանքներին և

ծառայություն-ներին

ներկայացվող տեխնիկական պահանջների սահմանում

ա․ Օրենսդրությամբ ամրագրվել են մատչելիության՝ օդային,

երկաթուղային,

ավտոմոբիլային և ջրային ուղևորափո-խադրումներին ներկայացվող պարտադիր պահանջներ

Տարածքային

կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների

նախարա-րություն

 

2025 թ․ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

           

բ․ Օրենսդրությամբ

ամրագրվել են կայքերին և հեռախոսային

հավելվածներին

ներկայացվող մատչելիության

պարտադիր չափանիշներ

Բարձր տեխնոլոգիական արդյունա-բերության նախարա-րություն

Հայաստանի տեղեկատվական

համակարգերի գործակալություն

հիմնադրամ (համաձայ-նությամբ)

2024

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

           

գ․ Ուսումնասիրվել են

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց համար ֆինանսական

ծառայություններից օգտվելու

կարգավորումները,

միջազգային փորձը,

օրենսդրությամբ ամրագրվել

են հաշմանդամություն

ունեցող անձանց համար

ֆինանսական

ծառայություններից օգտվելու

համար մատչելիության պարտադիր չափանիշներ

Կենտրոնական

բանկ (համաձա-յնությամբ)

 

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական

բյուջեՕրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

           

դ․ վերանայվել է առևտրի և ծառայությունների, սպառողների իրավունքների,

զբոսաշրջության ոլորտի

օրենսդրությունը, ամրագրվել

են համապատասխան

դրույթներ

Էկոնոմիկայի

նախարա-րություն

Տարածքային կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների

նախարա-րություն

2024 թ․ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

           

4)

Հասարակական,

արտադրական նշանակության շենք-շինությունների

մատչելիության ապահովում

ա․ Հասարակական,

արտադրական նշանակության շենք-

շինությունների

մատչելիության ապահովման

ծրագիր- ժամանակացույցի

վերաբերյալ իրավական

ակտի մշակում

Քաղաքա-շինության

կոմիտե

Տարածքային կառավարման և ենթակա-ռուցվածքների նախարա-րություն, ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարա-րություն, ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարա-րություն

2023-2025 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

           

5)

Աջակցող բարձր

տեխնոլոգիաների, այդ թվում՝

հեռախոսների էկրանի

ընթերցիչների հարմարեցում

հայալեզու բովանդա-կությանը

բ Առկա են հայերեն բանավոր

խոսքը գրավոր տեքստի և հակառակը (Text to Speech և Speech to Text) փոխակերպող

ծրագրային լուծումներ

Բարձր

տեխնոլոգիական

արդյունա-բերության

նախարա-րություն

Հայաստանի տեղեկատվական

համակարգերի գործակալություն

հիմնադրամ (համաձայ-նությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ

2024 թ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

0

7,700,000.00

0

0

0

7,700,000.00

6)

Վեբ բովանդա-կության

մատչելիության ապահովում

ա․ Օրենսդրությամբ

ամրագրված են վեբ բովանդակության մատչելիության պահանջները

Բարձր

տեխնոլո-գիական արդյունա-բերության նախարա-րություն

Հայաստանի տեղեկատ-վական

համակարգերի գործակալություն հիմնադրամ (համաձայ-նությամբ) Աշխատանքի և սոցիալական

հարցերի նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ

2024 թ․ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի պահանջում

           

բ․ Մասնավոր սեկտորի հետ համագործակ-ցությամբ

իրականացվում է վեբ

բովանդակության

մատչելիության

վերապատ-րաստման ծրագիր վեբ բովանդակության հետ առնչվող մասնագետների

համար

2024-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

           

գ․ Մատչելի են պետական կառավարման համակարգի մարմինների կայքերը

2․

Հաշմանդամություն ունեցող բոլոր անձանց՝ որակյալ ներառական կրթության իրավունքի ապահովում կրթության բոլոր մակարդակներում

1)

Ուսումնական հաստա-տություններում մատչելիության և խելամիտ հարմարեցումների ապահովում

ա․ Ուսումնական հաստատու-թյուններում ներդրվել է մատչելիության և

խելամիտ հարմարեցումների

ապահովման միասնական մեխանիզմ պետական և պետության մասնակցությամբ

բուհերի համար։

բ․ Մշակվել և ներդրվել է ուղեցույց բարձրագույն և հետբուհական կրթության

մակարդակներում խելամիտ

հարմարեցումների

տարբերակների և դրանց

ապահովման վերաբերյալ

Կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարա-րություն

Քաղաքա-շինության կոմիտե Տեղական ինքնակա-ռավարման մարմիններ (համաձայ-նությամբ) Հասարակական կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2025 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

           

2)

Առցանց մատչելի կրթության

կազմակերպում

ա.Կրթության

կազմակերպիչները և

ուսուցիչներն ունեն առցանց կրթության մատչելի կազմակերպման ձեռնարկ

բ․ Հավաքագրվում և

ստեղծվում են ուսումնական

նյութերի մատչելի

ձևաչափերով

տարբերակները և

տեղադրվում առցանց

կրթության հարթակում

Կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2024-2025 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

           

3)

Ժեստերի լեզվի լրացուցիչ

կրթական ծրագրի ներդրում և

ուսանողների

ներգրավվա-ծության խթանում

ա. ՀՀ բարձրագույն

մասնագիտական կրթության

մասնագիտու-թյունների

կրթական ծրագրերի ցանկում ներառվել է Ժեստերի լեզվի լրացուցիչ կրթական ծրագիրը

բ․ Առկա են անհրաժեշտ թվով

որակյալ մասնագետներ

լսողության խնդիրներ

ունեցող անձանց

ծառայություններ մատուցելու

նպատակով

Կրթության,

գիտության,

մշակույթի և

սպորտի

նախարա-րություն

Հասարակական կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2025 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

           

4)

Համընդհանուր դիզայնի և

մատչելիության պահանջների

վերաբերյալ գիտելիքի

տարածում ծառայություն

մատուցողների շրջանում

ա. Իրականացվել են

լրացուցիչ կրթական ծրագրեր

համընդհանուր դիզայնի և մատչելիության վերաբերյալ

բարձրագույն ուսումնական

հաստատու-թյունների հետ

համագործակ-ցությամբ,

կատարելագործվել են

տարբեր ոլորտների

մասնագետների առնվազն 50

%-ի մասնագիտական որակները

Կրթության,

գիտության,

մշակույթի և

սպորտի

նախարա-րություն

Աշխատանքի և սոցիալական

հարցերի նախարա-րություն

2023-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

           

3․

Հաշմանդամություն ունեցող անձանց արդյունավետ զբաղվածության և արժանապատիվ աշխատանքի ապահովում

           

1)

Առողջապահական և աշխատանքի տեսչական

մարմնի աշխատողների համար

հաշմանդա-մություն ունեցող

աշխատողների իրավունքների

պաշտպանության վերաբերյալ

վերապատրա-ստումների

կազմակերպում

ա․ Առողջապա-հական և աշխատանքի տեսչական մարմնի աշխատողների

իրազեկում և

աշխատանքային հմտությունների բարելավում

Առողջա-պահական

և աշխատանքի

տեսչական մարմին

Վարչապետի աշխատակազմի

տեսչական մարմինների

աշխատանքների համակարգման

գրասենյակ Աշխատանքի և

սոցիալական հարցերի

նախարա-րություն Մարդու

իրավունքների պաշտպանի

գրասենյակ (համաձայ-նությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2025-2026 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

   

920,000.00

640,000.0

 

1,560,000.0

2)

Հաշմանդա-մություն ունեցող անձանց համար աջակցող միջոցների արտադրությամբ զբաղվող ընկերություններին աջակցություն՝ նորարարական մոտեցումներով նոր ծրագրերի մշակման նպատակով

ա․ Աջակցություն են ստանում աջակցող միջոցների ստարտափ ընկերությունները

Բարձր տեխնոլոգիական արդյունա-բերության նախարա-րություն

 

2025-2026 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

           

4․

Առողջության իրավունքի հնարավոր առավելագույն մակարդակով ապահովում

1)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց բժշկական օգնությանն

ու վերականգնմանն ուղղված

ծրագրերի իրականացում,

անվճար կամ արտոնյալ

պայմաններով դեղերի

տրամադրում

ա. Հաշմանդամություն

ունեցող անձանց

հիվանդանոցային բժշկական

օգնություն և սպասարկում,

այդ թվում նաև

վերականգնողական

ծառայությունների

մատուցում,

ստոմատոլոգիական

բժշկական օգնություն և0 սպասարկում, հատուկ և դժվարամատչելի ախտորոշիչ

հետազոտու-թյունների

իրականացում, անվճար կամ արտոնյալ պայմաններով

դեղերի տրամադրում

Առողջապա-հության

նախարա-րություն

 

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

«Սոցիալապես

անապահով և առանձին

խմբերի անձանց

բժշկական օգնություն»

ծրագրի շրջանակներում

24,499,984,300.0

26,188,683,600.0

26,188,683,600.0

26,188,683,600.0

 

103,066,035,100.00

2)

Առողջության իրավունքի և այն

ապահովելու պետական երաշխիքների վերաբերյալ հանրային մատչելի իրազեկում

ա․Հանրային

առողջապահական իրազեկման ծրագրերը մատչելի են

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց համար

բ․ Իրականացվել են

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց տրամադրվող

պետական երաշխիքների

վերաբերյալ

իրազեկվածության

բարձրացման ծրագրեր

գ․ Հաշմանդա-մություն

ունեցող անձինք իրազեկված են քաղցկեղի, ՄԻԱՎ/ՁԻԱՀ-

ի և սեռական ճանապարհով

փոխանցվող այլ

հիվանդությունների

կանխարգելման, բուժման և

խնամքի վերաբերյալ

դ․ Իրականացվում են

ծխախոտային արտադրանքի,

ալկոհոլի և թմրանյութերի

դեմ պայքարի

թիրախավորված ծրագրեր

հաշմանդամություն ունեցող

երիտասարդների համար

Առողջապա-հության

նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

1,900,000.0

2,250,000.0

1,200,000.0

3,700,000.0

250,000.0

9,300,000.00

3)

Հաշմանդա-մություն ունեցող անձանց իրավունքների թեմայով բուժաշխա-տողների կարողությունների զարգացում

ա․ Հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքներին առնչվող

թեմաների ներառում

վերապատրաստման

ծրագրերում

Առողջապա-հության նախարա-րություն

Հասարակական կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

560,000.0

600,000.0

600,000.0

600,000.0

600,000.0

2,960,000.00

5․

Մշակութային իրավունքների խթանում և ապահովում, մասնակցություն սպորտին և ժամանցին

1)

Թանգարան-ներում,

գրադարաններում և ոչ նյութական մշակութային

ժառանգության բնագավառում

հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց համար մատչելի

հիմունքներով ծրագրերի

իրականացում

ա. Գրադարաններում

տեսողական խնդիրներ

ունեցող անձանց համար

տեղեկատվություն ստանալու

և հաղորդակցման

ապահովում՝ «Արև» ծրագրի միջոցով»

Կրթության,

գիտության,

մշակույթի և

սպորտի

նախարա-րություն

 

2023-2027 թթ․

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

           

բ․ «Ընտանեկան

գրադարանավար» ծրագրի

իրականացում ՀՀ մարզերում

ՀՀ պետական բյուջե

4,800,000.00

6,984,000.00

6,984,000.00

6,984,000.00

 

25,752,000.00

գ. ԿԳՄՍ նախարարության ենթակայությամբ գործող թվով 21 թանգարաններում

իրականացվում են կրթական

ծրագրեր, որոնց մասնակցում

են տարբեր տարիքային և սահմանափակ

կարողություններ ունեցող շահառուներ

Ֆինանսավորում չի պահանջվում

         

-

2)

«Կույրերի, տեսողական

խնդիրներ ունեցող կամ

ընթերցանության ֆունկցիայի

այլ դժվարություններ ունեցող

անձանց համար

հրատարակված

ստեղծագործու-թյունների

մատչելիությունը դյուրացնելու

մասին» Մարաքեշի

պայմանագրի և Հայաստանի

Հանրապետու-թյան

օրենսդրության վերաբերյալ

իրազեկման աշխատանքներ

ա․ Իրականացվել են իրազեկման աշխատանքներ Մարաքեշի պայմանագրի դրույթների և

հաշմանդամության ոլորտի

օրենսդրության վերաբերյալ։ բ․ Մարաքեշի պայմանագիրը հնարավորության կընձեռնի տեսողական խնդիրներով անձանց օգտվելու

ստեղծագործու-թյուններից

հասարակության մյուս անդամների հետ հավասարապես, կապահովի հասանելի ձևաչափով կրթական նյութերի մատչելիությունը։

Էկոնոմիկայի

նախարա-րություն

Կրթության, գիտության,

մշակույթի և սպորտի

նախարա-րություն Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ

նությամբ)

2023-2027 թթ․

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

         

-

3)

Մշակութային, կրթական,

առողջապահական,

ժամանցային և այլ բնույթի

տեսալսողական

բովանդակության

մատչելիության ապահովում

լսողության խնդիրներ ունեցող

անձանց համար

ա. Հաշմանդա-մություն

ունեցող անձանց համար

ժեստերի լեզվով կամ

ենթագրերով տեսաձայնային

բովանդակության

ապահովում

Հանրային

հեռարձակողի

խորհուրդ

(համաձա-յնությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

 

45,800,160.0

45,800,160.0

45,800,160.0

45,800,160.0

183,200,640.00

4)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց մասնակցության ապահովում մշակույթին

ա․ Հաշմանդամություն

ունեցող անձանց ստեղծագործական ներուժի բացահայտմանը ու խթանմանն ուղղված հնարավորու-թյունների ստեղծում, ինչպես նաև

մշակույթի միջոցով նրանց ինտեգրման ապահովում

հասարակություն՝

հաշմանդամություն ունեցող անձանց և նրանց հարցերով

զբաղվող հասարակական

կազմակերպու-թյունների

ստեղծագործական ծրագրերի

աջակցմամբ

Կրթության,

գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարա-րություն

ՀՀ տեղական

ինքնակա-ռավարման մարմիններ (համաձայ-նությամբ)

Հասարակական կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

52,740,000.0

54,740,000.0

54,740,000.0

54,740,000.0

-

216,960,000.00

5)

Պետական աջակցություն

սպորտով զբաղվող հասարակական կազմակերպու-թյուններին` ադապտիվ սպորտին առնչվող ծառայություններ մատուցելու նպատակով

ա․ Բոլոր մակարդակներում

անցկացվող մրցաշարերին` տեղական մրցումներին, Եվրոպայի և աշխարհի առաջնություններին, պարալիմպիկ, սուրդլիմպիկ,

հատուկ օլիմպիադաների

խաղերին և այլ միջազգային

մրցաշարերին յուրաքանչյուր

տարի հաշմանդամություն

ունեցող անձանց

մասնակցության

ապահովմանը նպաստում,

միջազգային մարզական

կազմակերպու-թյուններում

ինտեգրման գործընթացի խթանում

Կրթության,

գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

121,685,000.0

50,087,280.0

73,101,600.0

59,365,600.0

59,529,100.0

363,768,580.00

6․

Հաշմանդամություն ունեցող անձանց մատուցվող ծառայությունների բարելավում, խնամքի ծառայությունների փոխակերպում և անկախ կյանքի ապահովում

1)

Անձի ֆունկցիոնա-լության

գնահատման իրականացում և կարիքի հիման վրա

ծառայությունների համակարգի ձևավորում

ա․ Անձի ֆունկցիոնալության

գնահատման համակարգի ներդնում և գործարկում

Աշխատանքի և

սոցիալական հարցերի նախարա-րություն

Առողջա-պահության

նախարա-րություն Տարածքային կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների նախարա-րություն

2023-2024 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

           

բ․ Ֆունկցիանա-լության

գնահատման արդյունքում մշակված տվյալների

վերլուծության հիման

ծառայությունների, այդ թվում աջակցող միջոցների շրջանակի ընդլայնում

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

2,227,456,800.00

2,223,006,500.00

2,226,404,900.00

2,226,404,900.00

2,548,612,900.00

11,451,886,000.00

գ․ Պետական

հավաստագրերի հիման վրա ծառայությունների

մատուցման իրավական

հիմքերի ապահովում

2024 թ․ դեկտեմբեր

Ֆինանսավորում չի

պահանջվում

         

-

2)

Համայնքահեն

ծառայությունների ստեղծում (ընդլայնում)

ա․ Խնամքի

հաստատու-թյուններում բնակվող, խնամքի հաստատություններ

ուղեգրվելու համար

հերթագրվածների,

մանկատներում ապրող 18 տարին լրացած անձանց (այսուհետ՝ շահառու) կարիքների գնահատում, գնահատման արդյունքների

հիման վրա շահառուների

խմբերի տարանջատում՝ ըստ ծառայության տեսակների

Աշխատանքի և

սոցիալական հարցերի նախարա-րություն

Առողջա-պահության

նախարա-րություն Հասարակական կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2024 թ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

         

-

բ․ Հաշմանդա-մություն

ունեցող անձանց համար առնվազն 8 համայնքային փոքր տների առկայություն

ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարա-րություն

Տարածքային կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների նախարա-րություն

Մարզպետների աշխատա-կազմեր (համաձայ-նությամբ)

Համայնքա-պետարններ

(համաձայ-նությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ.

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

88,000,000.00

145,600,000.00

57,600,000.00

57,600,000.00

57,600,000.00

406,400,000.00

գ․ Տնային խնամքի

ծառայության մատուցում

(ընդլայնում)

2023-2026 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

230,817,300.00

277,930,600.00

230,817,300.00

230,817,300.00

 

970,382,500.00

3)

Անկախ կյանքի

ծառայությունների ներդնում

ա․ անկախ կյանքի կենտրոնի

առկայություն

ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական

հարցերի

նախարա-րություն

Տարածքային կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների

նախարա-րություն

Մարզպետների աշխատա-կազմեր

Տեղական ինքնակա-ռավարման

մարմիններ (համաձայ-նությամբ)

Հասարակական կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2024թ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

 

140,000,000.0

     

140,000,000.00

բ․ Գործարկվում են անկախ կյանքի կենտրոններ

ծառայությունները

2024-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

   

227,013,000.0

227,013,000.0

454,026,000.0

908,052,000.00

գ․ տրամադրվում է անձնական օգնականի ծառայություն

2024-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

-

105,840,000.0

105,840,000.0

105,840,000.0

105,840,000.0

423,360,000.00

դ․ Ներդրվել է հայերեն ժեստերի լեզվով հաղորդակցվող անձանց

հեռավար թարգմանության ծառայություն

Հասարակական կազմա-կերպություններ (համաձայ-նությամբ)

2025-2026 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

-

-

8,950,000.0

8,450,000.0

7,800,000.0

25,200,000.00

4)

Տեղաշարժման

դժվարություն-ներով

հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց համար

հարմարեցված՝ մատչելի

տաքսի ծառայություն

ա. Հաշմանդա-մություն ունեցող անձանց համար մատչելի տաքսի

ծառայություն և / կամ սոցիալական տաքսի

ծառայություն ներդնելու

հնարավորու-թյունների և մեխանիզմների

ուսումնասիրություն,

բ․ մատչելի տաքսի

ծառայության և / կամ սոցիալական տաքսի

ծառայության ներդնում

Երևանի

քաղաքա-պետարան

(համաձա-յնությամբ)

Մարզպետների աշխատա-կազմեր

(համաձայ-նությամբ) Տարածքային

կառավարման և

ենթակա-ռուցվածքների

նախարա-րություն Վարչապետի

աշխատակազմի տեսչական

մարմինների աշխատանքների

համակարգման գրասենյակ

2024-2025 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

 

7,000,000.0

0

0

0

7,000,000.00

5)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց հետ աշխատող

մասնագետների

վերապատրա-ստումների

կազմակերպում,

մասնավորապես՝ անձնական

օգնականների, սոցիալական

աշխատողների, անձի

ֆունկցիոնա-կությունը

գնահատող մասնագետների,

հաշմանդա-մության ոլորտում

գործունեություն ծավալող

հասարակական

կազմակերպու-թյունների

մասնագետների և այլն։

Իրականացվել են տարեկան

առնվազն 2

վերապատ-րաստման

դասընթացներ,

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց հետ աշխատող 210

մասնագետ

վերապատրաստվել է

Աշխատանքի և

սոցիալական

հարցերի

նախարա-րություն

Մարդու իրավունքների

պաշտպանի գրասենյակ

(համաձայ-նությամբ)

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ

(համաձայ-նությամբ)

2024-2027 թթ․

ՀՀ պետական

բյուջեՕրենքով

չարգելված այլ

աղբյուրներ

 

1,008,000.00

1,008,000.00

1,008,000.00

 

3,024,000.00

6)

Իրազեկման աշխատանքներ

ա․ Հաշմանդամություն

ունեցող անձանց իրավունքների մասին ՄԱԿ-ի

կոնվենցիայի և կամընտիր

արձանագրության,

«Հաշմանդամություն ունեցող

անձանց իրավունքների

մասին» օրենքի և այլ

իրավական ակտերի

վերաբերյալ,

հաշմանդամության ոլորտում

իրականացվող

միջոցառումների վերաբերյալ

տեղում հանդիպում-

քննարկումների ձևաչափով

իրազեկման աշխատանքներ՝

յուրաքանչյուր մարզում տարեկան առնվազն 1 անգամ

Աշխատանքի և

սոցիալական հարցերի

նախարա-րություն

Տարածքային կառավարման և ենթակա-ռուցվածքների նախարա-րություն

Մարդու իրավունքների պաշտպանի գրասենյակ (համաձայ-նությամբ) Հասարակական կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

Օրենքով չարգելված այլ

աղբյուրներ

5,090,000.0

2,640,000.0

3,720,000.0

2,640,000.0

670,000.0

14,760,000.0

բ. աուդիովիզուալ

բովանդակություն՝

1․ տեսանյութերի, անիմացիոն

հոլովակների պատրաստում ,

2. նախարարության

պաշտոնական կայքէջում,

սոցիալական հարթակներում

(ֆեյսբուք, յութուբ, տելեգրամ)

հրապարակումների

թիրախավորված

հանրայնացում (ըստ

անհրաժեշտության՝ վճարովի

գովազդի միջոցով),

3. հեռուստա-եթերների,

ռադիոհաղոր-դումների

մասնակցություն,

4. հաջողության

պատմությունների նկարահանում և տարածում։

գ. Ուղեցույցներ,

տեղեկատվական

բուկլետներ, պաստառներ,

որոնք կբաշխվեն ՄՍԾՏԿ-ների, մարզպե-տարանների,

գործընկեր

կազմակերպու-թյունների

միջոցով և շահառուների հետ հանդիպումների շրջանակում։

7․

Արտակարգ իրավիճակում կամ ռազմական դրության ժամանակ հաշմանդամություն ունեցող անձանց պաշտպանության և անվտանգության ապահովում

           

1)

Հաշմանդա-մություն ունեցող

անձանց իրազեկում և արտակարգ իրավիճակներում արագ կողմնորոշվելու հմտությունների զարգացում

ա․ Իրականացվում են հաշմանդամություն ունեցող սովորողների մասնակցությամբ

անվտանգության մասին

իրազեկվածության

բարձրացման ծրագրեր, այդ

թվում՝ հակահրդեհային,

հակահա-մաճարակային

կանոնների, առաջին

օգնության և կյանքի

փրկության, վնասվածքների

նվազեցման և գույքի

պահպանման վերաբերյալ

Ներքին գործերի

նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2027 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

4,300,000.0

750,000.0

950,000.0

1,160,000.0

2,100,000.0

9,260,000.0

2)

Աղետների ռիսկերի

նվազեցման նպատակով

միջազգային համագործա-կցության խթանում

ա․ Իրականացվում է

տարածա-շրջանային

համաժողով հաշմանդամության առումով

ներառական աղետների

ռիսկերի նվազեցման

թեմայովբ․ Ամրապնդվում է

տարածաշրջանի երկրների՝

պետական և հասարակական

շրջանակների, այդ թվում՝

հաշմանդամություն ունեցող

անձանց

կազմակերպու-թյունների

փոխօգնության ավանդույթը

Ներքին գործերի

նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպու-թյուններ (համաձայ նությամբ)

2023-2024 թթ․

ՀՀ պետական

բյուջե Օրենքով

չարգելված այլ աղբյուրներ

8,200,000.0

1,600,000.0

     

9,800,000.0

3)

Արտակարգ իրավիճակներում

մատչելի հաղորդակ-ցության ապահովում

ա․ Մշակվել են

ընթացակարգեր արտակարգ իրավիճակներում տեղեկատվության և

հաղորդակցության

մատչելիության վերաբերյալ,

իրականացվում են հանրային

իրազեկման մատչելի

ծրագրեր

Ներքին գործերի

նախարա-րություն

Հասարակական

կազմակերպո-ւթյուններ (համաձայ-նությամբ)

2023-2024 թթ․

ՀՀ պետական բյուջե

Օրենքով չարգելված այլ աղբյուրներ

1,200,000.0

340,000.0

     

1,540,000.0

Հայաստանի Հանրապետության

վարչապետի աշխատակազմի

ղեկավարի տեղակալ

Բ. Բադալյան

 

 

12.06.2023

ՀԱՎԱՍՏՎԱԾ Է

ԷԼԵԿՏՐՈՆԱՅԻՆ

ՍՏՈՐԱԳՐՈՒԹՅԱՄԲ