ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ
ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ, ԳԻՏՈՒԹՅԱՆ, ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԵՎ ՍՊՈՐՏԻ ՆԱԽԱՐԱՐ
Հ Ր Ա Մ Ա Ն
«03» հուլիսի 2023 թ. |
N 87-Ն |
ՀԱՆՐԱԿՐԹԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ «ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆ» ԱՌԱՐԿԱՅԻ 3-ՐԴ, 6-ՐԴ, 8-ՐԴ ԵՎ 11-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ ԱՌԱՐԿԱՅԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐԸ ՀԱՍՏԱՏԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ
Ղեկավարվելով «Հանրակրթության մասին» օրենքի 7-րդ հոդվածի 4-րդ մասով և 30-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետով՝
Հրամայում եմ
1. Հաստատել հանրակրթական ուսումնական հաստատություններում «Երաժշտություն» առարկայի 3-րդ, 6-րդ, 8-րդ և 11-րդ դասարանների առարկայական ծրագրերը՝ համաձայն հավելվածի:
2. Սույն հրամանն ուժի մեջ է մտնում պաշտոնական հրապարակմանը հաջորդող օրվանից:
Նախարար` |
Ժ. Անդրեասյան |
Հավելված ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտինախարարի 2023 թվականի հուլիսի 3-ի N 87-Ն հրամանի |
ՀԱՆՐԱԿՐԹԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ
«ԵՐԱԺՇՏՈՒԹՅՈՒՆ» ԱՌԱՐԿԱՅԻ 3-ՐԴ, 6-ՐԴ, 8-ՐԴ ԵՎ 11-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ ԱՌԱՐԿԱՅԱԿԱՆ ԾՐԱԳՐԵՐ
3-րդ դասարան
Թեմա 1 |
Ինչի մասին է պատմում երաժշտությունը. արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաներ | ||
Նպատակներ 1) Ձևավորել պատկերացումներ ինտոնացիայի (հնչերանգի) մասին: 2) Ձևավորել պատկերացումներ և գիտելիքներ արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաների մասին: 3) Ձևավորել արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաները ճանաչելու և ներկայացնելու կարողություններ: 4) Զարգացնել երաժշտությունից ստացած տպավորությունները տարբեր ձևերով ներկայացնելու կարողություն: 5) Արժևորել երաժշտության և կյանքի կապը: |
Ուղղորդող հարցեր 1) Ինչի՞ մասին է պատմում երաժշտությունը: 2) Ի՞նչ միջոցներով է արտահայտում և նկարագրում երաժշտությունը: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Տարբերի և ցույց տա արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաները: 2) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաների միջոցով: 3) Ստեղծի երաժշտական նյութին համապատասխան ռիթմական նվագակցություն «բնական» և ռիթմական նվագարաններով: 4) Տրված քառատողով հորինի ռիթմական պատկեր և մեղեդի: 5) Երգի (մենակ կամ խմբով) ժողովրդական և կոմպոզիտորական երգեր ճիշտ կեցվածքով և շնչառությամբ, մաքուր ինտոնացիայով, հստակ ռիթմով, արտահայտիչ: 6) Նկարագրի ստեղծագործությունից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով: 7) Համեմատի և բացատրի հակադիր բնույթի ստեղծագործությունները: 8) Արժևորի կյանքի ու երաժշտության կապը: | |||
Թեմայի բովանդակություն 1) Բազմաբնույթ երգեր և ունկնդրվող ստեղծագործություններ՝ արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաներով, ստեղծագործություններ, որոնք նկարագրում են բնության պատկերներ, երևույթներ, և ստեղծագործություններ, որոնք արտահայտում են մարդկային զգացողություններ, տրամադրություն և այլն: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Ունկնդրել բազմաբնույթ երաժշտական ստեղծագործություններ, մեկնաբանել դրանց բնույթն ու իմաստը: 2) Երգել բազմաբնույթ ստեղծագործություններ և մեկնաբանել դրանց բնույթը: 3) Կատարումներն ուղեկցել երաժշտառիթմական և պարային շարժումներով, հիմնավորել դրանք: 4) Ստեղծել փոքրիկ ինպրովիզացիաներ արտահայտչական և նկարագրական ինտոնացիաներով: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Հաղորդակցվելով երաժշտական ստեղծագործություններին՝ սովորողը հասկանում է, թե ո՛վ է ինքը, ինչ է իր համար երաժըշտությունը, ինչպիսի երաժշտական նախասիրություններ ունի, ինչպես կարող է ինքնարտահայտվել երաժշտության միջոցով: Արժևորում է երաժշտության և կյանքի կապը, հասկանում է, որ երաժշտությունը կարող է նկարագրել բնության պատկերներ և երևույթներ, արտահայտել մարդկային հույզեր ու զգացմունքներ: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Մայրենի - ներկայացնել հեքիաթի կամ պատմվածքի նկարագրական կամ արտահայտչական մասերը: Կերպարվեստ - ներկայացնել կերպարվեստի նկարագրող և կամ արտահայտող ժանրերը (բնանկարներ, նատյուրմորտներ, դիմանկարներ): | |||
Կապը հանրակրթական տարրական ծրագրի շրջանավարտի ուսումնառության ակնկալվող արդյունքների հետ Տ1, Տ7, Տ8, Տ22, Տ24, Տ26, Տ27, Տ28, Տ30 | |||
Թեմա 2 |
Ինչն է միավորում խոսքն ու երաժշտությունը. խոսակցական և երաժշտական ինտոնացիաներ | ||
Նպատակներ 1) Ձևավորել պատկերացումներ երաժշտական խոսքի վերաբերյալ: 2) Ձևավորել գիտելիքներ երաժշտական խոսքի տարրերի մասին: 3) Ձևավորել երաժշտական և գրական խոսքի տարրերը համեմատելու կարողություն: 4) Զարգացնել երգեցողության կարողություններ: 5) Խթանել հետաքրքրություն կենդանի կատարումների, համերգասրահների ու թանգարանների գործունեության վերաբերյալ: |
Ուղղորդող հարցեր 1) Ի՞նչ է նշանակում «երաժշտական խոսք»: 2) Կարո՞ղ է խոսքը երաժշտական լինել: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի խոսակցական և երաժշտական ինտոնացիաների միջոցով և ճանաչի դրանք: 2) Համեմատի գրական և երաժշտական խոսքը: 3) Ստեղծի խաղային և հեքիաթային կերպարներ արտահայտիչ երգեցողության միջոցով, շնչառությունը համապատասխանեցնելով երաժշտական ֆրազներին: 4) Ստեղծի երաժշտական նյութին համապատասխան ռիթմական նվագակցություն «բնական» և ռիթմական նվագարաններով: 5) Ձեռքի նշաններով կատարի երկձայն երգեր: 6) Նկարագրի ստեղծագործությունից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով, օգտագործելով երաժշտական մասնագիտական եզրույթներ: 7) Դրսևորի հետաքրքրություն կենդանի կատարումների նկատմամբ և հաճախակի այցելի համերգասրահներ: | |||
Թեմայի բովանդակություն 1) Տարբեր բնույթի երգեր, երաժշտական ստեղծագործություններ: 2) Երաժշտական և գրական խոսք: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Ունկնդրել և կատարել տարբեր բնույթի երգեր և երաժշտական ստեղծագործություններ: 2) Որոշել երաժշտական խոսքի տարրերը. մոտիվ, ֆրազ, նախադասություն, պարբերություն: 3) Որոշել երաժշտական ֆրազները լսողությամբ և նոտաներով, երգերի կատարման ընթացքում շնչառությունը համապատասխանեցնել ֆրազներին: 4) Համեմատել երաժշտական և գրական խոսքը, դրանց տարրերը, նշել ընդհանրությունները և առանձնահատկությունները: |
Խաչվող հասկացություններ Օրինաչափություններ Օրինաչափությունը տեսնելու և ճանաչելու առաջին քայլերից մեկը դասակարգումն է, որն իրականացվում է նմանությունների ու տարբերությունների բացահայտման շնորհիվ: Օրինակ՝ սովորողները հասկանում են, որ խոսակցական և երաժշտական լեզուների զարգացման օրինաչափությունները նման են իրար: Նրանք համեմատում են գրական և երաժշտական խոսքերը, ցույց են տալիս ընդհանրությունները՝ ռիթմը, շեշտը, մոտիվը, ֆրազը, նախադասությունը, պարբերությունը, առոգանությունը և արտահայտչամիջոցների առանձնահատկությունները: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Մայրենի - բացատրել գրական խոսքի և երաժշտական խոսքի ընդհանրությունները և առանձնահատկությունները: | |||
Կապը ՀՊՉ-ի վերջնարդյունքների հետ Տ1, Տ7, Տ8, Տ22, Տ23, Տ24, Տ27, Տ28, Տ30 | |||
Թեմա 3 |
Մանկական օպերաներ Ենթաթեմա 1. Սիմֆոնիկ նվագախումբ և նվագարաններ |
Նպատակներ 1) Ծանոթացնել մանկական օպերաներին, ուսուցանել հատվածներ: 2) Զարգացնել դրանք կատարելու և ներկայացնելու կարողություններ: 3) Ձևավորել պատկերացումներ և գիտելիքներ սիմֆոնիկ նվագարանների և նվագախմբի մասին: 4) Ձևավորել պատկերացումներ և գիտելիքներ Ալ. Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի թատրոնի ու աշխարհի հանրահայտ օպերային թատրոնների(առցանց) մասին: 5) Ձևավորել կարողություններ թատրոններում պատշաճ վարքագիծ և պահվածք դրսևորելու համար: 6) Նպաստել կենդանի կատարումների նկատմամբ հետաքրքրությունների դրսևորմանը: 7) Արժևորել օպերային արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ է նշանակում մանկական օպերան: Ի՞նչ տրամադրություն է հաղորդում մանկական օպերան: Ի՞նչ է թատրոնը: Թատրոնի ի՞նչ տեսակներ գիտես: Ինչպե՞ս պիտի քեզ պահես թատրոնում: |
Վերջնարդյունքներ 1) Բեմականացնի և ստեղծի հեքիաթային կերպարներ մանկական օպերաներից արտահայտիչ երգեցողության և դերասանական հնարների միջոցով: 2) Ստեղծի երաժշտական նյութին համապատասխան ռիթմական նվագակցություն «բնական» և ռիթմական նվագարաններով: 3) Երգի (մենակ կամ խմբով) հատվածներ մանկական օպերաներից ճիշտ կեցվածքով և շնչառությամբ, մաքուր ինտոնացիայով, հստակ ռիթմով, արտահայտիչ, հետևելով խմբավարի շարժումներին: 4) Նկարագրի ստեղծագործությունից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով, 5) Բացատրի ստեղծագործության բովանդակությունը, ցուցաբերի հուզական արձագանք, մեկնաբանի սեփական զգացողությունները: 6) Տարբերի հնչողությամբ սիմֆոնիկ նվագախմբի նվագարանների խումբը: 7) Համեմատի հակադիր բնույթի ստեղծագործությունները: 8) Դրսևորի հետաքրքրություն կենդանի կատարումների նկատմամբ և հաճախակի այցելի համերգասրահներ: 9) Արժևորի օպերային արվեստը և դրսևորի պատշաճ վերաբերմունք: |
6-րդ դասարան
Թեմա 1 |
Համալիր (սինթետիկ) արվեստներ Օպերետ, Մյուզիքլ | |
Նպատակներ 1) Ձևավորել և զարգացնել համալիր (սինթետիկ) արվեստների մասին գիտելիքներ: 2) Զարգացնել դրանք ճանաչելու, վերլուծելու, մեկնաբանելու հմտություններ: 3) Ձևավորել և զարգացնել մյուզիքլ և օպերետ ժանրերը ուսումնասիրելու հմտություն: 4) Ձևավորել և զարգացնել համալիր (սինթետիկ) արվեստների նկատմամբ հատուկ վերաբերմունք՝ հետաքրքրասիրություն և սեր: 5) Ձևավորել և զարգացնել համերգասրահներ ու թատրոններ այցելելու պահանջ և մշակույթ: |
Ուղղորդող հարցեր Լսե՞լ ես մյուզիքլի կամ օպերերտի մասին: Ե՞րբ են ստեղծվել և զարգացել: Ի՞նչ տարածում ունեն մեր ժամանակներում: Ծանո՞թ ես Երևանի թատրոնների ազդագրերին, կա՞ն այս ժանրերը դրանց մեջ: | |
Վերջնարդյունքներ 1) Դրսևորի երաժշտական գիտելիքներ և հմտություններ՝ երաժշտական կերպարը ճիշտ և արտահայտիչ ներկայացնելու համար: 2) Երգի (մենակ կամ խմբով) արիաներ և խմբերգեր մյուզիքլից և օպերետներից, մաքուր ինտոնացիայով (նաև երկձայն), հստակ ռիթմով, նրբերանգներով, 3) Մեկնաբանի ունկնդրվող ստեղծագործության երաժշտական կերպարը՝ որպես մարդկային զգացմունքների, մտքերի, երևակայության, բնության երևույթների, իրադարձությունների նկարագրություն: 4) Վերլուծի և մեկնաբանի արիայի, խմբերգի հիմնական գաղափարը: Ցուցաբերի հուզական արձագանք և ապրումակցում: 5) Ինքնուրույն կամ խմբով ստեղծի փոքրիկ տեսանյութ մյուզիքլի կամ օպերետի կոմպոզիտորի կամ ստեղծման պատմության մասին: 6) Արժևորի ազգային և համաշխարհային արվեստը և ներկայացնի տարբեր միջավայրերում: 7) Հաճախակի այցելի համերգասրահներ, թատրոններ: | ||
Թեմայի բովանդակությունը |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր |
Խաչվող հասկացություններ |
1) Մյուզիքլ և օպերետ ժանրերը՝ որպես սինթետիկ արվեստի ամենամատչելի ձևեր: 2) Դրանց բնույթն ու կառուցվածքը: 3) Դրանց կերպարները և զարգացումը: 4) Դրանց ընդհանրությունները և առանձնահատկությունները: 5) Դրանց դերն ու նշանակությունը տարբեր դարաշրջաններում: |
1) Ունկնդրել կամ դիտել նշված ժանրերի ստեղծագործությունների տեսագրությունը: 2) Ուսումնասիրել լիբրետտոները: 3) Վերլուծել և մեկնաբանել երաժշտության համապատասխանությունը գրական տեսքստին: 4) Կատարել հատվածներ տվյալ ստեղծագործություններից արտահայտիչ, երաժշտական և դերասանական հմտություններով: 5) Բեմադրել տվյալ ստեղծագործությունների հատվածներ: 6) Փորձել ստեղծել փոքրիկ մյուզիքլ սեփական սցենարով: 7) Այցելել համերգասրահներ և թատրոններ: |
Ժամանակ և տարածություն Սովորողները երաժշտական մեծ կտավի ստեղծագործություններն ուսումնասիրելիս բացահայտում են հերոսների ապրած ժամանակաշրջանը, նրանց կենցաղը, մարդկության պատմության շրջադարձային կետերը, ինչպես նաև անհատների և քաղաքակրթությունների հարաբերությունները, դրանց փոխկապակցվածությունը տվյալ անձի, ազգի և մարդկության տեսանկյունից: Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ Պետք է երաժշտությունը ուսումնասիրել մեկ ամբողջության մեջ այն ամենի հետ, ինչը նրան ծնում և շրջապատում է. կյանքի, բնության, սովորությունների, բանաստեղծությունների, հեքիաթի, հավատքի, հուշարձանների, ամրոցների, գեղանկարների և շատ-շատ ուրիշ բաների հետ: Երաժշտությանը հաղորդակցվելով՝ սովորողն իր տպավորությունները, զգացողությունները պատկերում է բանավոր ելույթով, կերպարվեստի գործով կամ էլեկրոնային ուսումնական նյութ ստեղծելով, արժևորելով ստեղծարարությունը և ներդաշնակությունը: |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Գրականություն - Վերլուծել ուսումնասիրվող երաժշտական ստեղծագործության գրական հիմքը՝ լիբրետտոն, ստեղծման ժամանակաշրջանը, ոճը, արտահայտչականությունը և այլն: Կերպարվեստ - Վերլուծել մյուզիքլի, օպերետի բեմի ձևավորման, դեկորների ընտրության, հագուստների ձևավորման համապատասխանությունը ստեղծագործության բովանդակությանը: Պարարվեստ - Ուսումնասիրվող երաժշտական ստեղծագործությանը համապատասխան ստեղծել և կատարել պարայի շարժումներ: Հայրենագիտություն- բեմադրել տվյալ սեղծագործության բովանդակությանը համապատասխան ծիսական տոնակատարություններ: Տեխնոլոգիա – պատրաստել բեմական հագուստներ և պարագաներ: | ||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ: Հ2, Հ26 , Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 |
Թեմա 2 |
Օպերա, բալետ (դասական, ազգային, ժամանակակից.) | |
Նպատակներ 1) Զարգացնել ազգային և համաշխարհային օպերային և բալետային արվեստների վերաբերյալ գիտելիքներ: 2) Զարգացնել դրանցից հատվածներ կատարելու, վերլուծելու, մեկնաբանելու, բեմադրելու հմտություններ: 3) Զարգացնել հմտություններ դրանց ունկնդրումից կամ դիտումից ստացած տպավորությունները մեկնաբանելու համար: 4) Ձևավորել այդ ժանրերի նկատմամբ հատուկ վերաբերմունք՝ հետաքրքրասիրության դրսևորում, համերգասրահներ, թատրոններ այցելելու պահանջ և մշակույթ: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ արվեստների միասնությունից են ստեղծվում այդ ժանրերը, Ինչու՞ են դժվարարամատչելի հասարակության լայն խավերի համար Այցելե՞լ ես որևէ երաժշտական թատրոն: | |
Վերջնարդյունքներ 1) Երգի (մենակ կամ խմբով) հատվածներ օպերաներից՝ խմբերգեր, արիաներ մաքուր ինտոնացիայով (նաև երկձայն), հստակ ռիթմով, նրբերանգներով, զարգացնելով մեղեդային գիծը, հետևելով նվագակցությանը և խմբավարի շարժումներին: 2) Ստեղծի հետազոտական նյութ որևէ օպերայի, բալետի, դրանց հեղինակների կամ ազգային, համաշխարհային հանրահայտ կատարողների մասին՝ կիրառելով նոր տեխնոլոգիաներ: 3) Վերլուծի և մեկնաբանի օպերայի կամ բալետի հիմնական գաղափարը: Ցուցաբերի հուզական արձագանք, որոշի, թե որ արտահայտչամիջոցների կիրառման շնորհիվ է հեղինակը ներկայացրել իր մտահղացումը: 4) Մեկնաբանի ունկնդրվող ստեղծագործության երաժշտական կերպարը՝ որպես մարդկային զացմունքների, մտքերի, երևակայության, բնության երևույթների, իրադարձությունների նկարագրություն: 5) Ներկայացնի նոր տեխնոլոգիաների դերը օպերային ներկայացումներն ավելի տպավորիչ դարձնելու գործընթացում, արժևորի դրանց միջոցով ստեղծված երաժշտական կերպարի ներգործության ուժը մարդու զգացմունքների և գիտակցության վրա: 6) Մեկնաբանի մարդկության զարգացման փուլերի ազդեցությունը նոր ժանրերի (օրինակ՝ ռոք-օպերա, օպերա-բալետ) առաջացման վրա: 7) Ազգային երաժշտության իմացությունն օգտագործի իր երկրի պատմությունը, մշակույթը, ազգային արժեքները ներկայացնելու և մեկնաբանելու համար: | ||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Մանկական, դասական, ազգային և ժամանակակից օպերային և բալետային երաժըշտություն: 2) Դրանց բնույթն ու կառուցվածքը: 3) Երաժշտական կերպարների զարգացումը: 4) Նախերգանք- ֆինալ: 5) Այդ ժանրերի զարգացումը XX-XXI դարերում: |
1) Առաջարկվող գործունեության ձևեր 2) Ուսումնասիրել ազգային և համաշխարհային օպերային և բալետային երաժշության նմուշները: 3) Ունկնդրել կամ դիտել ստեղծագործության տեսագրությունը: 4) Ուսումնասիրել լիբրետտոն: 5) Վերլուծել և մեկնաբանել երաժշտության համապատասխանությունը գրական տեսքստին: 6) Կատարել հատվածներ տվյալ ստեղծագործություններից: 7) Բեմադրել մանկական կամ ազգային որևէ օպերայի հատվածներ: 8) Ներկայացնել հետազոտական կամ նախագծային աշխատանքներ «Օպերային և բալետային արվեստը աշխարհում և Հայաստանում» կամ «Ալ. Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի ակադեմիական թատրոն» թեմայով: 9) Այցելել օպերային թատրոն: |
Խաչվող հասկացություններ Ժամանակ և տարածություն Սովորողները երաժշտական մեծ կտավի ստեղծագործություններն ուսումնասիրելիս բացահայտում են հերոսների ապրած ժամանակաշրջանը, նրանց կենցաղը, մարդկության պատմության շրջադարձային փուլերը, ինչպես նաև անհատների և քաղաքակրթության հարաբերությունները, դրանց փոխկապակցվածությունը տվյալ անձի, ազգի և մարդկության տեսանկյունից: Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ Սովորողը, ուսումնասիրելով օպերային և բալետային արվեստը, ներկայացնում է հետազոտական կամ նախագծային աշխատանքներ իր տպավորությունների, զգացողությունների մասին, կատարում է ինքնուրույն եզրահանգումներ: Կազմակերպում է քննարկումներ, բանավեճեր: Այս գաղափարի ուսումնասիրության ընթացքում սովորողները փորձում են պատասխանել այն հարցին, թե ի՛նչ է ստեղծարարությունը, որն է դրա դերը, նպատակը կամ ինչ հիմնախնդիրների լուծումներ է առաջարկում ամեն մարդու կյանքում: Սովորողն արժևորում է մշակույթի բարձրակարգ ստեղծագործությունները, հասկանում է դրանց գեղագիտական և բարոյական արժեքը, սովորում է դրանցով զարդարել և հարստացնել իր կյանքը: |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Գրականություն - Վերլուծել ուսումնասիրվող երաժշտական ստեղծագործության գրական հիմքը՝ լիբրետտոն, ստեղծման ժամանակաշրջանը, ոճը, արտահայտչականությունը: Ներկայացնել արվեստների սկզբնաղբյուրների, նպատակների ընդհանրությունը և արտահայտչամիջոցների առանձնահատկությունները: Կերպարվեստ - Վերլուծել օպերայի, բալետի բեմի ձևավորման, դեկորների ընտրության, հագուստների ձևավորման համապատասխանությունը ստեղծագործության բովանդակությանը: Պարարվեստ - Ուսումնասիրվող երաժշտական ստեղծագործությանը համապատասխան պարերի շարժումներ ստեղծել և կատարել: Հայրենագիտություն - Տվյալ սեղծագործության բովանդակությանը համապատասխան բեմադրել ծիսական տոնակատարություններ: Տեխնոլոգիա - Բեմական հագուստներ և պարագաներ պատրաստել: | ||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ: Հ2, Հ26 , Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 | ||
Թեմա 3 |
Համաշխարհային և ազգային հանրահայտ կատարողներ՝ դիրիժորներ, երգիչներ, երաժիշտներ | |
Նպատակներ 1) Ձևավորել և զարգացնել ազգային և համաշխարհային հանրահայտ երաժիշտ կատարողների մասին գիտելիքներ: 2) Զարգացնել նրանց ստեղծագործական գործունեությունը ուսումնասիրելու հմտություններ: 3) Արժևորել նրանց տաղանդը, անցած ուղին և համաշխարհային արվեստի զարգացման գործընթացում ունեցած ավանդը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ գիտեք համաշխարհային և ազգային հանրահայտ կատարողների՝ դիրիժորների, երգիչների, պարողների, երաժիշտների մասին: Ունե՞ք արդյոք նախընտրած որևէ կատարող: Ինչո՞ւ եք նրան նախընտրում: | |
Վերջնարդյունքներ 1) Դրսևորի հատուկ վերաբերմունք համաշխարհային և ազգային հանրահայտ կատարողների նկատմամբ և արժևորի բոլոր ժանրերի և երգչային ձայների, դիրիժորների, երաժիշտների, պարողների բարձրորակ կատարումները: 2) Ինքնուրույն կամ խմբով ստեղծի փոքրիկ տեսանյութ տարբեր ժանրերի հանրահայտ կատարողների և նրանց կատարումներից ստացած տպավորությունների մասին, եզրահանգումներ անի: 3) Ազգային երաժշտության կատարողական արվեստի հանրահայտ անունների իմացությունն օգտագործի իր երկրի պատմությունը, մշակույթը, ազգային արժեքները ներկայացնելու և մեկնաբանելու համար: | ||
Թեմայի բովանդակություն |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր |
Խաչվող հասկացություններ |
1) Համաշխարհային և ազգային հանրահայտ կատարողներ՝ դիրիժորներ, երգիչներ, երաժիշտներ, պարողներ: 2) Նրանց կյանքը և ստեղծագործական գործունեությունը: 3) Նրանց տեղը համաշխարհային արվեստում: |
1) Ուսումնասիրել հանրահայտ կատարողների ստեղծագործական գործունեությունը: 2) Ունկնդրել և դիտել նրանց կատարումները: 3) Վերլուծել և գնահատել նրանց ավանդը համաշխարհային արվեստի զարգացման գործում: 4) Ստեղծել հետազոտական աշխատանք կամ նախագիծ նրանց ստեղծագործական գործունեության մասին: |
Ժամանակ և տարածություն Սովորողները, ծանոթանալով համաշխարհային և ազգային հանրահայտ կատարողների ստեղծագործական գործունեությանը, բացահայտում են նրանց ապրած ժամանակաշրջանը, կենցաղը, արժևորում հասարակական գործունեությունը: |
Միջառարկայակն կապեր Գրականություն - Ներկայացնել գրականության ասպարեզում հայտնի ասմունքողների, գրականագետների արվեստը: Թատրոն- Ներկայացնել թատերական գործիչների, դերասանների արվեստը: Պարարվեստ- Ներկայացել հանրահայտ պարողների, պարուսույցների, բեմադրիչների արվեստը: Մշակույթ- Ներկայացնել հանրահայտ մշակութային գործիչներին, արվեստագետներին և արժևորի նրանց ավանդը: | ||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ: Հ2, Հ26 , Հ29, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 |
Թեմա 4 |
Նվագարանային ժանրեր՝ սոնատ, կոնցերտ, սիմֆոնիկ պատկերներ, սիմֆոնիա (8 ժամ): | ||
Նպատակներ 1) Ձևավորել և զարգացնել նվագարանային ժանրերի՝ սոնատի, կոնցերտի, սիմֆոնիկ պատկերների, սիմֆոնիայի մասին պատկերացումներ: 2) Ձևավորել նշված ժանրերի բնույթի, բովանդակության, կառուցվածքի և ձևի մասին գիտելիքներ: 3) Ձևավորել դրանց ունկնդրումից ստացած տպավորությունները վերլուծելու և մեկնաբանելու հմտություններ: 4) Ձևավորել կենդանի կատարումների և համերգասրահներ, թատրոններ այցելելու նկատմամբ հետաքրքրություն և պահանջ: 5) Արժևորել ազգային և համաշխարհային համբավ ունեցող երաժիշտ կատարողների արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ ժանրեր կան, որոնք կատարում են միայն նվագարանները և նվագախմբերը: Ո՞ր ժանրն է քեզ առավել հետաքրքրում: Ո՞ր հայ կոմպոզիտորն է ստեղծել առաջին սոնատը, կոնցերտը, սիմֆոնիան, Ներկա եղե՞լ ես որևէ ժանրի համերգային կատարմանը: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Ինքնուրույն կամ խմբով ստեղծի փոքրիկ տեսանյութ կամ սահիկաշար տվյալ ժանրերի ստեղծագործություններից ստացած տպավորությունների մասին կամ հանդես գա բանավոր ելույթով, եզրահանգումներ անի: 2) Մեկնաբանի ունկնդրվող ստեղծագործության երաժշտական կերպարը՝ որպես մարդկային զացմունքների, մտքերի, երևակայության, բնության երևույթների, իրադարձությունների նկարագրություն: 3) Վերլուծի և մեկնաբանի նվագարանային ժանրերի կառուցվածքը: Ներկայացնի նվագարանները և նվագախմբերը, ցուցաբերի հուզական արձագանք: 4) Վերլուծի երաժշտական նյութը, որոշի, թե որ արտահայտչամիջոցների կիրառման շնորհիվ է հեղինակը մարմնավորել իր մտահղացումը: 5) Արժևորի այդ ժանրերի միջոցով ստեղծված երաժշտական կերպարի ներգործության ուժը մարդու զգացմունքների և գիտակցության վրա: 6) Արժևորի այդ ժանրերի ազգային և համաշխարհային լավագույն նմուշները: | |||
Թեմայի բովանդակությունը |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր |
Խաչվող հասկացություններ | |
1) Նվագարանային ժանրեր՝ սոնատ, կոնցերտ, սիմֆոնիկ պատկերներ, սիմֆոնիա և այլն: 2) Դրանց կառուցվածքը, մասերը: 3) Դրանցում առկա երաժշտական կերպարների զարգացումը: 4) Դրանք կատարող նվագարանները և նվագախմբերը: |
1) Սոնատի, կոնցերտի, սիմֆոնիկ պատկերների, սիմֆոնիայի ունկնդրում ձայնագրության կամ տեսաերիզի միջոցով: 2) Քննարկում, մեկնաբանում: 3) Նշված ժանրերում առկա մեկ կամ մի քանի կերպարների վերլուծություն և մեկնաբանում: 4) Դրանք կատարող նվագարանների և նվագախմբերի ներկայացում: 5) Քննարկումներ երաժշտության և արվեստի մյուս ճյուղերի բազմաս ստեղծագործությունների մասին: |
Օրինաչափություններ Օրինաչափությունը տեսնելու և ճանաչելու առաջին քայլերից մեկը դասակարգումն է, որն իրականացվում է նմանությունների ու տարբերությունների բացահայտման շնորհիվ: Երաժշտական ժանրերը դասակարգվում են ընդհանուր հատկանիշների կամ նմանատիպ կառուցվածքների հիման վրա: Դասակարգումը թույլ է տալիս բազմատեսակ ստեղծագործությունները համակարգել սահմանափակ թվով խմբերում: Կառուցվածք և գործառույթ Կառուցվածքը էական դեր ունի որևէ ստեղծագործության գաղափարի ուսումնասիրման և բացահայտման հարցում, երբ պարզվում է, թե ինչու է հեղինակը կառուցել իր երկը հենց այդ կառուցվածքով, ինչ նպատակ է հետապնդել, մասերից յուրաքանչյուրն ինչ դեր ունի մտքերը, հույզերը, զգացումները արտահայտելու գործում: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Գրականություն - Բազմամաս գրական ստեղծագործությունները համեմատել երաժշտական մեծ կտավի ստեղծագործությունների հետ, գրագետ կապակցված խոսքով ներկայացնել ընդհանրությունները և առանձնահատկությունները: Կերպարվեստ - ներկայացնել երաժշտական մեծ կտավի ստեղծագործությունների բնույթին համապատասխան բազմամաս կերպարվեստային ստեղծագործություն: | |||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ: Հ2, Հ26 , Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 | |||
8-րդ դասարան
Թեմա 1. | |||
Նպատակներ 1) Ձևավորել և զարգացնել ժամանակակից երաժշտատեսակների մասին պատկերացումներ և գիտելիքներ: 2) Ձևավորել և զարգացնել Հայաստանում առկա ժամանակակից երաժշտատեսակների հայտնի կատարողների արվեստի մասին գիտելիքներ: 3) Ձևավորել և զարգացնել սեփական երաժշտական ճաշակը ներկայացնելու և հիմնավորելու հմտություններ: 4) Ձևավորել և զարգացնել նախընտրած կոմպոզիտորի կամ կատարողի մասին հետազոտական կամ նախագծային աշխատանք կատարելու հմտություններ: 5) Արժևորել ժամանակակից երաժշտական արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ է նշանակում ժամանակակից արվեստ: Ժամանակակից ի՞նչ երաժշտատեսակներ գիտես: Դրանցից ո՞րն ես նախընտրում և ինչու: Հաճախո՞ւմ ես համերգասրահներ նշված ոճերի համերգներ ունկնդրելու համար: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Ճանաչի ժամանակակից երաժշտատեսակները և թվարկի այդ ոճերի հանրահայտ երաժիշտ կատարողների անունները: 2) Կատարի այդ ոճով ստեղծագործող հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները: 3) Իր անհատական երաժշտական տպավորությունները, հուզական արձագանքը ներկայացնի բանավոր ելույթների, էսսեների կամ շնորհանդեսների միջոցով: Ներկայացման ընթացքում օգտագործի նոր տեխնոլոգիաների հնարավորությունները: 4) Վերլուծի երաժշտական ստեղծագործությունը, արտահայտի սեփական տեսակետը հեղինակի գաղափարի վերաբերյալ, ակտիվորեն ներգրավվի քննարկումների, բանավեճերի մեջ, հարգի ուրիշների կարծիքը, հիմնավորի սեփական կարծիքը: 5) Ուսումնասիրի XX-XXI դարերի երաժշտական ուղղությունները և ներկայացնի որևէ կոմպոզիտորի, կատարողի կամ համույթի ստեղծագործական գործունեությունը հետազոտական կամ նախագծային աշխատանքով: 6) Արժևորի ժամանակակից երաժշտությունը՝ որպես կյանքի և շրջակա միջավայրի գեղարվեստական արտացոլման միջոց: | |||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Ժամանակակից երաժշտական ուղղությունները. Ջազ. առաջացումը և զարգացումը աշխարհում և Հայաստանում. 2) Ռոք, փոփ, բլյուզ, հիփ հոփ և այլ ուղղությունները, դրանց տեսակները աշխարհում և Հայաստանում: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Ուսումնասիրել, ունկնդրել, կատարել, մեկնաբանել ժամանակակից երաժշտական ուղղությունները աշխարհում և Հայաստանում: 2) Կազմակերպել քննարկումներ, բանավեճեր, ստեղծել պաստառներ, շնորհանդեսներ, նախագծային աշխատանքներ և այլն: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Սովորողը, ուսումնասիրելով XX-XXI դարերի երաժշտական ուղղությունները, ներկայացնում է հետազոտական կամ նախագծային աշխատանքներ իր տպավորությունների, զգացողությունների, երաժշտական ճաշակի մասին, անում է ինքնուրույն եզրահանգումներ: Կազմակերպում է քննարկումներ, բանավեճեր, ստեղծում է պաստառներ, շնորհանդեսներ և այլն: Այս թեմայի ուսումնասիրության ընթացքում սովորողները փորձում են պատասխանել այն հարցին, թե ի՛նչ է ստեղծարարությունը, որոնք են դրա դերն ու նպատակը, կամ ինչ հիմնախնդիրների լուծումներ է առաջարկում ամեն մարդու կյանքում: Սովորողն արժևորում է բոլոր ժանրերի բարձրարժեք ստեղծագործությունները, հասկանում է դրանց գեղագիտական և բարոյական արժեքը, սովորում է դրանցով զարդարել և հարստացնել իր կյանքը: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր ● Հայ գրականություն – Ներկայացնել ժամանակակից գրական ուղղություները հայ գրականության մեջ և համեմատել երաժշտության հետ: ● Կերպարվեստ - Ներկայացնել ժամանակակից կերպարվեստի ուղղությունները և դրա ներկայացուցիչներին: ● Մշակույթ - Ներկայացնել արվեստի տարբեր ճյուղերի ժամանակակից ուղղությունները: | |||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Հ2, Հ26, Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 | |||
Թեմա 2. | |||
1) Նպատակներ 2) Ձևավորել և զարգացնել ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումների մասին պատկերացումներ և գիտելիքներ: 3) Զարգացնել տվյալ մշակումներում ազգային նվագարանները և դրանց նորովի հնչողությունը ճանաչելու, քննարկելու և գնահատելու հմտություններ: 4) Զարգացնել ժողովրդական երգերի ժամանակակից մշակումները ներկայացնելու, մեկնաբանելու և սեփական կարծիք հայտնելու հմտություններ: 5) Զարգացնել ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումները գնահատելու և քննադատական վերաբերմունք դրսևորելու հմտություններ: 6) Արժևորել ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների բարձրորակ մշակումները: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ նպատակ ունեն ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումները: Ինչպե՞ս են հնչում ժողովրդական նվագարանները ժամանակակից նվագախմբերում: Ձեր ընտանիքում բոլորի՞ն են դուր գալիս նման մշակումները: Սիրո՞ւմ ես ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումները: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Լսողությամբ ճանաչի տարբեր ժանրերի երաժշտական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումները, դրանցում առկա ազգային նվագարանների նորովի հնչողությունը և մեկնաբանի դրանք: 2) Իր անհատական երաժշտական տպավորությունները, հուզական արձագանքը ներկայացնի բանավոր ելույթների, էսսեների կամ շնորհանդեսների միջոցով: 3) Ուսումնասիրի XX-XXI դարերի երաժշտական ուղղությունները և ներկայացնի որևէ կոմպոզիտորի կամ կատարողի ստեղծագործական գործունեությունը հետազոտական կամ նախագծային աշխատանք: 4) Արժևորի հայ ժամանակակից երաժշտությունը՝ որպես կյանքի և շրջակա միջավայրի գեղարվեստական արտացոլման միջոց: | |||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումներ: 2) Հայ ազգային նվագարանները ժամանակակից երաժշտական մշակումներում: 3) Տեսաֆիլմեր, համերգների հատվածներ: |
Առաջարկվող գործունեության ձևերը 1) Ուսումնասիրել տարբեր ժանրերի երաժշտության ժամանակակից մշակումները: 2) Ունկնդրել ժողովրդական և դասական ստեղծագործությունների ժամանակակից մշակումները, կատարել դրանք և մեկնաբանել: 3) Համեմատել ստեղծագործությունների մշակումները բնագրի հետ, նշել առավելություններն ու թերությունները: 4) Փորձի ստեղծել որևէ ժողովրդական երգի ժամանակակից մշակում՝ օգտվելով համակարգչային ծրագրերից և կատարի այն: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ Սովորողներն այս թեմայով կազմակերպում են քննարկումներ, բանավեճեր, շնորհանդեսներ, հայտնում են ինքուրույն կարծիքներ տվյալ մշակումների վերաբերյալ: Ուսումնասիրում են այն ուղիները, միջոցները, որոնցով բացահայտում և արտահայտում ենք գաղափարներ, համոզմունքներ, արժեքներ, զգացումներ, մշակույթի դրսևորումներ, արժևորում ենք գեղագիտությունը և ստեղծարարությունը: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Կինո - Ուսումնասիրել միևնույն սցենարով նոր ֆիլմերի նկարահանումները, հին ֆիլմերի թվայնացումները և մեկնաբանել դրանց առավելությունները կամ թերությունները: Թատրոն - Դիտել տարբեր գրական ստեղծագործությունների նորովի բեմադրությունները և քննարկել: Գրականություն - Ուսումնասիրել տարբեր գրական ժանրերի նորովի մատուցումները: Կերպարվեստ – Ներկայացնել տարբեր գրական ստեղծագործությունների նոր նկարազարդումներ, ձևավորումներ: Օպերայի, բալետի ժամանակակից բեմադրություններ, նորովի մեկնաբանություններ: | |||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Հ2, Հ26 , Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 | |||
Թեմա 4. Հեղինակային և քաղաքային երգեր | ||
Նպատակներ 1) Ձևավորել գիտելիքներ հեղինակային և քաղաքային երգի ժանրերի և այդ ժանրերում ստեղծագործող երաժիշտների, նրանց գործունեության մասին: 2) Ձևավորել հեղինակային երգը որպես սոցիալական երևույթ ընկալելու, սեփական տեսակետը հայտնելու, քննարկումներին և բանավեճերին ակտիվորեն մասնակցելու հմտություններ: 3) Արժևորել և ներկայացնել ժամանակակից հեղինակ կատարողների արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ ես հասկանում՝ հեղինակային կամ քաղաքային երգ ասելով: Ճանաչու՞մ ես այդ ժանրերի հայ կատարողներին: Ո՞ր հեղինակի երգերն ու կատարումներն ես սիրում: Ձեր ընտանիքում հաճա՞խ եք լսում նրանց կատարումները: | |
Վերջնարդյունքներ 1) Ունկնդրի և կատարի հայկական և արտասահմանյան հեղինակային և քաղաքային ոճի երգերը, բացատրի դրանց առանձնահատկությունները: 2) Մեկնաբանի հանրամատչելի երաժշտության առանձնահատկությունները, թվարկի ժամանակակից տարբեր հեղինակների, երաժիշտ կատարողների իր նախընտրած ստեղծագործությունները: 3) Իր անհատական երաժշտական տպավորությունները, հուզական արձագանքը ներկայացնի բանավոր ելույթների, էսսեների կամ շնորհանդեսների միջոցով: Ներկայացման ընթացքում օգտագործի նոր տեխնոլոգիաների հնարավորությունները: 4) Վերլուծի երաժշտական ստեղծագործությունը, արտահայտի սեփական տեսակետը հեղինակի գաղափարի վերաբերյալ, ակտիվորեն ներգրավվի քննարկումներում, բանավեճերում, հարգի ուրիշների կարծիքը, հիմնավորի սեփական կարծիքը: 5) Կարևորի ժամանակակից հեղինակ կատարողների արվեստը: | ||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Հեղինակային և քաղաքային ոճերի երգերի կատարողները և նրանց ստեղծագործական գործունեությունը: 2) Հեղինակային և քաղաքային ոճերի երգերի տարբեր կատարումներ: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Ուսումնասիրել հեղինակային և քաղաքային երգի երաժիշտների ստեղծագործական գործունեությունը: 2) Ներկայացնել հեղինակային երգը՝ որպես սոցիալական երևույթ: 3) Ունկնդրել, մեկնաբանել և կատարել նշված ոճերի երգերը: 4) Դիտել համերգների հատվածներ: 5) Պատրաստել շնորհանդեսներ, զեկույցներ և այլ հետազոտական աշխատանքներ: 6) Կազմակերպել հանդիպումներ հեղինակային երգի հայ կատարողների հետ։ |
Խաչվող հասկացություններ Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ Սովորողները ներգրավվում են այս թեմայով ակտիվ քննարկումներում և բանավեճերում, հայտնում են ինքնուրույն կարծիքներ, հարգում են ուրիշների կարծիքը, հիմնավորում սեփական կարծիքը: Ուսումնասիրում են այն ուղիները, միջոցները, որոնցով բացահայտում և արտահայտում են իրենց գաղափարները, համոզմունքները, նախասիրությունները, երաժշտական ճաշակը, արժեքները, արժևորում են ստեղծարարությունը և ներդաշնակությունը: |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Գրականություն - Ուսումնասիրել հեղինակային և քաղաքային երգերի գրական տեքստերը, վերլուծել և մեկնաբանել դրանց բովանդակությունը: Մշակույթ - Վերլուծել և մեկնաբանել ազգային և քաղաքային արվեստի ընդհանրություններն ու առանձնահատկությունները: | ||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Հ2, Հ26 , Հ28, Հ30, Հ31, Հ32, Հ34, Հ42, Հ43, Հ44, Հ45 | ||
11-րդ դասարան
Թեմա 1. Հայկական օպերայի ծնունդն ու զարգացումը: | |||
Նպատակները 1) Ընդլայնել գիտելիքներ հայկական օպերայի պատմության, զարգացման փուլերի և այսօրվա դրության մասին: 2) Զարգացնել հայկական օպերաների հատվածներ ունկնդրելու (դիտելու), բնութագրելու, վերլուծելու և կատարելու հմտություններ: 3) Զարգացնել տարբեր ժամանակաշրջանների հայ օպերային արվեստին նվիրված նախագծի կամ դպրոցական միջոցառման համար երաժշտական նյութի պատրաստման հմտություններ: 4) Արժևորել հայկական օպերային արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Սիրու՞մ ես հայկական օպերան: Գիտե՞ս հայկական օպերայի հիմնադիրներին: Հայկական ո՞ր օպերան է քեզ հոգեհարազատ: Այցելե՞լ ես Ալ. Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի ակադեմիական թատրոն: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Ստեղծի (մենակ կամ խմբով) իր նախընտրած ժամանակաշրջանի հայ օպերային արվեստին նվիրված նախագիծ կամ երաժշտական նյութ դպրոցական միջոցառման համար: 2) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի ազգային օպերային արվեստի նմուշներով: 3) Ձևավորի և զարգացնի երաժշտական ճաշակ, ընդլայնի ազգային մշակութային ժառանգության նվաճումների մասին գիտելիքները նոր տեխնոլոգիաների, մասնավորապես՝ ուսումնական վիրտուալ այցերի (համերգասրահներ, թատրոններ, թանգարաններ) միջոցով: 4) Դրսևորի հետաքրքրություն կենդանի կատարումների նկատմամբ և հաճախակի այցելի համերգասրահներ: 5) Արժևորի հայ ազգային օպերային արվեստը: | |||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Հայկական օպերային արվեստ: 2) Հայկական օպերանների հատվածներ և օպերային ներկայացումներ: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Կատարել ուսումնասիրություններ, հետազոտություններ, դիտել համերգների հատվածներ: 2) Ունկնդրել, վերլուծել, մեկնաբանել և կատարել օպերաների հատվածներ: 3) Կազմակերպել քննարկումներ, բանավեճեր, շնորհանդեսներ, զեկուցումներ: 4) Այցելել օպերային թատրոն (նաև առցանց): |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Ուսումնասիրելով հայ օպերային արվեստը՝ սովորողը հասկանում է, թե ո՛վ է ինքը, ինչ արմատներ ունի, ինչ է իր համար ազգային օպերային երաժշտությունը, ինչպես կարող է իր զգացմունքները և հույզերն արտահայտել երաժշտության միջոցով, ինչ դեր ունի այն իր կյանքում: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Հայ գրականություն - Ուսումնասիրել այն գրական ստեղծագործությունները, որոնք դարձել են օպերային լիբրետտոներ: Կերպարվեստ - Ուսումնասիրել օպերային ներկայացումների բեմական ձևավորումները՝ դեկորները, հագուստները և դրանց համապատասխանությունը երաժշտությանը: Պատմություն - Ուսումնասիրել այն պատմական կարևոր իրադարձությունները, որոնք հիմք են դարձել պատմական օպերաների լիբրետտոների համար: Թատրոն - Ուսումնասիրել և մեկնաբանել օպերային ներկայացումներում երգիչների դերասանական վարպետությունը, որը նպաստում է երաժշտական կերպարի ավելի խոր բացահայտմանը: | |||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Մ1, Մ17, Մ24, Մ25, Մ26, Մ29, Մ34, Մ35, Մ39, Մ40, Մ41 | |||
Թեմա 2. Իմպրեսիոնիզմը եվրոպական երաժշտության մեջ և նրա ազդեցությունը հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործության վրա
| |||
Նպատակներ 1) Ձևավորել արվեստի հիմնական ուղղություններից մեկի՝ իմպրեսիոնիզմի, հիմնադիրների և նրանց ստեղծագործական գործունեության մասին պատկերացումներ և գիտելիքներ: 2) Զարգացնել նրանց ստեղծագործական գործունեության մասին զեկուցումներ, շնորհանդեսներ կամ նախագծեր ստեղծելու և ներկայացնելու հմտություններ: 3) Զարգացնել իմպրեսիոնիստ նկարիչների և կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները ընկալելու և համեմատելու հմտություններ: 4) Արժևորել իմպրեսիոնիզմի և նրա հայտնի ներկայացուցիչների արվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ է իմպրեսիոնիզմը: Ե՞րբ է առաջացել արվեստի այդ ուղղությունը: Լսե՞լ եք իմպրեսիոնիստ կոմպոզիտորների մասին, իսկ իմպրեսիոնիստ նկարիչների՞: | ||
Վերջնարդյունքներ 1) Ստեղծի (մենակ կամ խմբով) իմպրեսիոնիստ կոմպոզիտորների ստեղծագործական գործունեությանը նվիրված նախագիծ կամ երաժշտական նյութ դպրոցական միջոցառման համար: 2) Հաղորդակցվի և ինքնաարտահայտվի համաշխարհային երաժշտական արվեստի նմուշներով: Երաժշտական անհատական կամ խմբային ստեղծագործական գործունեության ընթացքում դրսևորի երաժշտական գիտելիքներ և հմտություններ՝ օգտագործելով ինքնարտահայտման զանազան երաժշտական միջոցներ, ներառյալ տեղեկատվական տեխնոլոգիաները և ռեսուրսները: 3) Նպաստի խմբի ստեղծագործական և հետազոտական առաջադրանքների ընդհանուր արդյունքի ձեռքբերմանը: 4) Նկարագրի ստեղծագործություններից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով, զեկույցներով, հետազոտություններով, շնորհանդեսով: 5) Վերլուծի ստեղծագործությունը, մեկնաբանի իր հույզերն ու ապրումները, հիմնավորի դրանք, ցուցաբերի վերլուծելու, համադրելու և համեմատելու հմտություններ: 6) Արժևորի իմպրեսիոնիստների արվեստը: | |||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Արվեստի հիմնական ուղղությունները. իմպրեսիոնիզմ: 2) Իմպրեսիոնիստ կոմպոզիտորներ: 3) Նրանց ստեղծագործությունները: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Կատարել ուսումնասիրություններ, դիտել համերգներից հատվածներ: 2) Կազմակերպել քննարկումներ, բանավեճեր, շնորհանդեսներ: 3) Այցելել Ա. Սպենդիարյանի անվան օպերայի և բալետի թատրոն և պատկերասրահ: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ Սովորողը, ուսումնասիրելով XX-XXI դարերի երաժշտական ուղղությունները, ներկայացնում է հետազոտական կամ նախագծային աշխատանքներ իր տպավորությունների, զգացողությունների, երաժշտական ճաշակի մասին, անում է ինքնուրույն եզրահանգումներ: Կազմակերպում է քննարկումներ, բանավեճեր, ստեղծում է պաստառներ, շնորհանդեսներ և այլն: Այս թեմայի ուսումնասիրության ընթացքում սովորողը փորձում է պատասխանել այն հարցին, թե ի՛նչ է ստեղծարարությունը, որն է դրա դերը կամ նպատակը կյանքում: Սովորողը արժևորում է բոլոր ժանրերի բարձրակարգ ստեղծագործությունները, հասկանում է դրանց գեղագիտական և բարոյական արժեքը, սովորում է դրանցով զարդարել և հարստացնել իր կյանքը: | |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Կերպարվեստ - Ուսումնասիրել իմպրեսիոնիստ նկարիչների ստեղծագործությունները և համեմատել երաժշտության հետ: Գրականություն - Ուսումնասիրել սիմվոլիստ գրողների ստեղծագործությունները: | |||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Մ1, Մ24, Մ25, Մ26, Մ29, Մ34, Մ35, Մ39, Մ40, Մ41 | |||
Թեմա 3. XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայկական երաժշտական արվեստը Հայ կոմպոզիտորական դպրոցի ձևավորումը. Կոմիտաս | ||||||
Նպատակներ 1) Զարգացնել հմտություններ XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայկական խմբերգային արվեստի ուսումնասիրման համար: 2) Ներկայացնել հայ կոմպոզիտորական դպրոցի ձևավորման նախադրյալները և ընթացքը: 3) Բացահայտել և ներկայացնել տվյալ ժամանակաշրջանի պատմական անցքերի և հայ երաժշտարվեստի զարգացման պատճառահետևանքային կապերը: 4) Զարգացնել տվյալ ժամանակաշրջանի կոմպոզիտորների ստեղծագործական գործունեության մասին նախագծի կամ դպրոցական միջոցառման համար երաժշտական նյութ կամ սցենար ստեղծելու հմտություններ: 5) Կազմակերպել այցելություն Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտ, 6) Խթանել հետաքրքրություններ թանգարանների կրթական ծրագրերի վերաբերյալ և ապահովել դրանց, սովորողների ակտիվ մասնակցութունը: |
Ուղղորդող հարցեր Ինչպե՞ս էին ազդում պատմական անցքերը հայ երաժշտարվեստի զարգանման վրա: Ո՞վ ձևավորեց հայ կոմպոզիտորական դպրոցը: Այդ ժամանակահատվածում ստեղծագործած ո՞ր կոմպոզիտորի գործերն ես ավելի շատ սիրում: | |||||
Վերջնարդյունքներ 1) Ստեղծի (մենակ կամ խմբով) տվյալ ժամանակաշրջանի հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությանը նվիրված նախագիծ կամ երաժշտական նյութ դպրոցական միջոցառման համար: 2) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի հայ երաժշտական արվեստի գոհարներով: Երաժշտական անհատական կամ խմբային ստեղծագործական գործունեության ընթացքում ցուցաբերի երաժշտական գիտելիքներ և հմտություններ՝ կիրառելով ինքնարտահայտման զանազան երաժշտական միջոցներ, ներառյալ տեղեկատվական տեխնոլոգիաները և ռեսուրսները: 3) Նկարագրի ստեղծագործություններից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով և հիմնավորի: 4) Բացատրի ստեղծագործության գաղափարը, կառուցվածքը, ձևը՝ դրսևորելով ստեղծագործական և ինքնուրույն մտածողություն: Բացատրի երաժշտական արվեստի դերը ժողովուրդների հասարակական, մշակութային կյանքում և պատմական համատեքստում: 5) Ընկալի և հասկանա նրա՝ որպես միջմշակութային հաղորդակցության լեզվի, դերը: 6) Արժևորի հայ ազգային երաժշտությունը, նյութական և ոչ նյութական ժառանգությունը, դառնա նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: | ||||||
Թեմայի բովանդակությունը 1) XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայկական երաժշտական արվեստը և նրա հայտնի ներկայացուցիչները: 2) Խմբերգային արվեստ: 3) Հայ կոմպոզիտորական դպրոցի ձևավորումը: |
1) Առաջարկվող գործունեության ձևեր 2) Ուսումնասիրել, քննարկել, վերլուծել տվյալ ժամանակաշրջանի հայ երաժշտարվեստը, հայ կոմպոզիտորական դպրոցի ձևավորումը: 3) Ունկնդրել, կատարել, մեկնաբանել, եզրահանգումներ անել: 4) Հետազոտել, ներկայացնել, սեփական կարծիք հայտնել և հիմնավորել: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Ուսումնասիրելով XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայկական երաժշտական արվեստը և հայ կոմպոզիտորական դպրոցի ձևավորումը՝ սովորողը հասկանում է, թե ո՛վ է ինքը, ինչ արմատներ ունի, ինչ է իր համար ազգային երաժշտությունը, ինչպես կարող է իր զգացմունքները և հույզերն արտահայտել երաժշտության միջոցով, ինչ դեր ունի այն իր կյանքում: Կարևորը՝ հասկանա, որ ուսումնասիրելով հայ ազգային երաժշտությունը՝ դառնում է նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: Պատճառ և հետևանք Բնության մեջ, մարդկանց, ազգերի հարաբերություններում, գեղարվեստական երկերում, երաժշտական ստեղծագործություններում մշտապես կարելի է հանդիպել պատճառահետևանքային կարպերի. օրինակ՝ մարդկության պատմության ողբերգական իրադարձությունը՝ Հայոց ցեղասպանությունը, ազդեցություն թողեց նաև հայ արվեստի վրա, այդ ընթացքում և դրանից հետո ստեղծված երաժշտական ստեղծագործությունները կրում էին դրա ազդեցությունը: | ||||
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Կերպարվեստ-Ուսումնասիրել XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայ կերպարվեստի ստեղծագործությունները և համեմատել երաժշտության հետ: Հայ լեզու և գրականություն - Հայերենով ստեղծել տարբեր ոճերի և ժանրերի գրավոր և բանավոր խոսք և ուսումնասիրել XIX դարավերջի և XX դարասկզբի հայ գրականությունը և հայտնի գրողների ստեղծագործությունները: Հայոց պատմություն - Ուսումնասիրել XIX դարավերջի և XX դարասկզբի պատմական անցքերի ազդեցությունը հայ մշակույթի տարբեր տեսակների զարգացման վրա: | ||||||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Մ1, Մ17, Մ24, Մ26,Մ29, Մ34, Մ35, Մ39, Մ40, Մ41 | ||||||
Թեմա 4. | ||||||
Նպատակներ 1) Ձևավորել և զարգացնել գիտելիքներ XX դարի հայ երաժշտարվեստի մասին: 2) Զարգացնել ժամանակակից հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործական գործունեությանը նվիրված նախագծի կամ դպրոցական միջոցառման համար երաժշտական նյութ ստեղծելու հմտություններ: 3) Զարգացնել նրանց ստեղծագորոծությունները ունկնդրելու, բնութագրելու, վերլուծելու, մեկնաբանելու հմտություններ: 4) Արժևորել հայ ժամանակակից երաժշտարվեստը: |
Ուղղորդող հարցեր Ի՞նչ գիտես հայ ժամանակակից երաժշտարվեստի մասին: Ունե՞ս նախընտրած կոմպոզիտոր կամ ստեղծագործություն: Այցելու՞մ ես համերգասրահներ՝ ունկնդրելու հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունները: | |||||
Վերջնարդյունքներ 1) Ստեղծի (մենակ կամ խմբով) ժամանակակից հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործական գործունեությանը նվիրված նախագիծ կամ երաժշտական նյութ դպրոցական միջոցառման համար: 2) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի հայ ժամանակակից երաժշտական արվեստով: 3) Մասնակցի դպրոցական երգչախմբի կամ այլ երաժշտական խմբերի աշխատանքներին, նպաստի խմբի ստեղծագործական և հետազոտական առաջադրանքների ընդհանուր արդյունքի ձեռքբերմանը: 4) Վերլուծի ստեղծագործությունը, մեկնաբանի իր հույզերն ու ապրումները, հիմնավորի դրանք, ցուցաբերի վերլուծելու, համադրելու և համեմատելու հմտություններ: 5) Ձևավորի երաժշտական ճաշակը, ընդլայնի ազգային մշակութային ժառանգության նվաճումների մասին գիտելիքները նոր տեխնոլոգիաների, մասնավորապես՝ համերգասրահներ, թատրոններ, թանգարաններ ուսումնական այցերի (նաև առցանց) միջոցով: 6) Դրսևորի հետաքրքրություն ժամանակակից երաժշտության, կենդանի կատարումների նկատմամբ և հաճախակի այցելի համերգասրահներ: 7) Բացատրի երաժշտական արվեստի դերը ժողովուրդների հասարակական, մշակութային կյանքում և պատմական համատեքստում: Հասկանա նրա՝ որպես միջմշակութային հաղորդակցության լեզվի դերը: 8) Արժևորի հայ ազգային երաժշտությունը, դառնա նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: | ||||||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Հայ երաժշտարվեստի զարգացումները XX-XXI դարերում: 2) Հայ սիմֆոնիկ երաժշտության ձևավորումը և զարգացումը: 3) Հայ ժամանակակից կոմպոզիտորների ստեղծագործություններ: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր ● Ուսումնասիրել, կատարել հետազոտություններ և նախագծային աշխատանքներ: ● Ունկնդրել, վերլուծել, կատարել, մեկնաբանել: ● Մասնակցել քննարկումներին, բանավեճերին: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Ուսումնասիրելով XX դարի հայկական երաժշտական արվեստը՝ սովորողը հասկանում է, թե ո՛վ է ինքը, ինչ արմատներ ունի, ինչ է իր համար ազգային երաժշտությունը, ինչպես կարող է իր զգացմունքները և հույզերն արտահայտել երաժշտության միջոցով, ինչ դեր ունի այն իր կյանքում: Կարևորը՝ հասկանա, որ ուսումնասիրելով հայ ազգային երաժշտությունը՝ դառնում է նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: | ||||
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Կերպարվեստ – Ուսումնասիրել հայ կերպարվեստի զարգացումը XX-XXI դարերում: Հայ գրականություն – Ուսումնասիրել հայ գրականության զարգացումը XX-XXI դարերում: Հայոց պատմություն - Ուսումնասիրել XX-XXI դարերի հայ պատմական իրադարձությունների ազդեցությունը հայ արվեստի զարգացման վրա: Մշակույթ - Ուսումնասիրել հայ արվեստի տարբեր տեսակների զարգացումը XX-XXI դարերում: | ||||||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Մ1, Մ17, Մ18, Մ24, Մ26, Մ29, Մ34, Մ35, Մ39, Մ40, Մ41 | ||||||
Թեմա 5. Սփյուռքահայ երաժշտական արվեստ | ||
Նպատակներ 1) Ընդլայնել սփյուռքահայ երաժշտական արվեստի վերաբերյալ պատկերացումներ և գիտելիքներ: 2) Զարգացնել նրանց ստեղծագործությունները կատարելու, բնութագրելու, վերլուծելու, մեկնաբանելու հմտություններ: 3) Զարգացնել սփյուռքահայ կոմպոզիտորների և երաժիշտ կատարողների արվեստի մասին հետազոտություններ և նախագծեր ստեղծելու հմտություններ: 4) Կազմակերպել «Սփյուռքահայ արվեստը, որպես պատմական իրադարձությունների արդյունք» թեմայով քննարկումներ կամ բանավեճ: 5) Արժևորել սփյուռքահայ երաժշտարվեստը՝ որպես հայ ազգային արվեստի անքակտելի մաս: |
Ուղղորդող հարցեր Ծանո՞թ ես սփյուռքահայ կոմպոզիտորներին և երաժիշտ կատարողներին: Սիրո՞ւմ ես նրանց արվեստը: Ո՞ւմ ես նախընտրում և ինչո՞ւ: | |
Վերջնարդյունքներ 1) Ստեղծի (մենակ կամ խմբով) իր նախընտրած ժամանակաշրջանի սփյուռքահայ կոմպոզիտորների կամ կատարողների ստեղծագործական գործունեությանը նվիրված նախագիծ կամ երաժշտական նյութ դպրոցական միջոցառման համար: 2) Հաղորդակցվի և ինքնարտահայտվի սփյուռքահայ կոմպոզիտորների երաժշտական արվեստով: 3) Նկարագրի ստեղծագործություններից ստացած իր տպավորությունները գրագետ կապակցված խոսքով: Հասկանա և ընկալի երաժշտական եզրույթների իմաստը և գործնականում օգտագործի դրանք: 4) Բացատրի երաժշտական արվեստի դերը ժողովուրդների հասարակական, մշակութային կյանքում և պատմական համատեքստում: Հասկանա նրա՝ որպես միջմշակութային հաղորդակցության լեզվի դերը: 5) Արժևորի հայ ազգային երաժշտությունը, դառնա նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: | ||
Թեմայի բովանդակությունը 1) Սփյուռքահայ երաժշտական արվեստը XX-XXI դարերում: 2) Սփյուռքահայ հայտնի կոմպոզիտորներ և կատարողներ: |
Առաջարկվող գործունեության ձևեր 1) Ուսումնասիրել, կատարել հետազոտություններ, նախագծային աշխատանքներ: 2) Ունկնդրել, վերլուծել, կատարել, մեկնաբանել: 3) Մասնակցել քննարկումներին, բանավեճերին: |
Խաչվող հասկացություններ Անհատներ և հարաբերություններ Ուսումնասիրելով սփյուռքահայ երաժշտական արվեստը՝ սովորողը հասկանում է, թե ո՛վ է ինքը, ինչ արմատներ ունի, ինչպես է առաջացել սփյուռքահայ մշակույթը, ինչ է իր համար ազգային երաժշտությունը, ինչ դեր ունի այն իր կյանքում: Կարևորը՝ հասկանա, որ ուսումնասիրելով հայ ազգային երաժշտությունը՝ դառնում է նրա կրողը, պահպանողը և սերունդներին փոխանցողը: Պատճառ և հետևանք Բնության մեջ, մարդկանց, ազգերի հարաբերություններում, գեղարվեստական երկերում, երաժըշտական ստեղծագործություններում մշտապես կարելի է հանդիպել պատճառահետևանքային կարպերի. օրինակ՝ մարդկության պատմության ողբերգական իրադարձության՝ Հայոց ցեղասպանության հետևանքով առաջացավ և հետագայում զարգացավ հայկական սփյուռքը՝ իր կենցաղով ու արվեստով: |
Միջառարկայական (միջբնագավառային) կապեր Կերպարվեստ – Ուսումնասիրել սփյուռքահայ նկարիչների և քանդակագործների ստեղծագործությունները: Հայ գրականություն - Ուսումնասիրել սփյուռքահայ գրողների, գրականագետների ստեղծագործությունները: Մշակույթ - Ուսումնասիրել սփյուռքահայ արվեստը և արվեստագետների՝ դերասանների, ռեժիսորների աշխատանքները: | ||
Կապը Հանրակրթության պետական չափորոշչի վերջնարդյունքների հետ Մ1, Մ17,Մ24, Մ25, Մ26, Մ27,Մ28, Մ29, Մ34, Մ35, Մ39, Մ40, Մ41 | ||
Օգտագործված գրականության ցանկ
1. «Կրթության մասին» ՀՀ օրենք։
2. «Հանրակրության մասին» ՀՀ օրենք։
3. ՀՀ կառավարության 2010 թ. ապրիլի 8-ի N 439-Ն որոշում։
4. «Հանրակրթության պետական չափորոշիչ», 2010 թ և ։2021թ
5. ՀՀ կառավարության 2021 թվականի փետրվարի 4-ի N 136-Ն որոշում։
6. Հանրակրթության պետական կրթակարգ, ՀՀ կառավարության նիստի հ.33 արձանագրային որոշում, 26.08.2004թ.:
7. Կոմիտաս. Հոդվածներ և ուսումնասիրություններ: Եր., 1941:
8. Կոմիտաս. Երկերի ժողովածու, բոլոր հատորները: Եր., «Հայաստան», 1969:
9. Կոմիտաս Վարդապետ. Ուսումնասիրութիւններ և յօդուածներ: Գիրք Ա: Եր., 2005:
10. Տիգրանյան Գ. Հայ երաժշտական թատրոնի 100 տարին: Եր., «Հայաստան», 1968:
11.Բրուտյան Ց. Գիտական աշխատությունների միջբուհական ժողովածու (Արվեստագիտություն): Եր., 1974:
12. Երկանյան Վ., Հայկական մշակույթ: Եր., 1982:
13. Աղասյան Ա., Հակոբյան Հ., Հասրաթյան Մ., Ղազարյան Վ. Հայ արվեստի պատմություն: Եր., «Զանգակ-97», 2009, 576 էջ:
14. Ակնարկ Հայ երաժշտության պատմության / ՀՍՍՀ ԳԱ: Եր., 1963։
15. Բորև Յու., Գեղագիտություն: Եր., «Հայաստան», 1982։
16. Գեղագիտական դաստիարակություն: Եր., «Լույս», 1975։
17. «Երաժշտություն» առարկայի չափորոշիչ և ծրագիր: Հաստատված է 2012 թ.:
18. Յուզբաշյան Յու. Երաժշտությունը 1-4-րդ դասարաններում: Ուսուցչի մեթոդական ձեռնարկ: Եր., «Զանգակ-97», 2008:
19. Յուզբաշյան Յու., Փահլևանյան Ա., Ավետիսյան Վ. Երաժշտությունը 5-7-րդ դասարաններում: Ուսուցչի ձեռնարկ: Եր., «Զանգակ-97», 2011:
20. Ղազարյան Կ., Թադևոսյան Գ., Երաժշտություն-2-7-րդ դդ.. Ուսուցչի ձեռնարկ: Եր., «Զանգակ», 2014:
21. Յուզբաշյան Յու., Ղազարյան Կ., Թադևոսյան Գ. Երաժշտություն-1. Ուսուցչի ձեռնարկ: Եր., «Զանգակ», 2016:
22. Լուկին Յու. Էսթետիկայի հիմունքներ, Եր., «Լույս», 1984:։
23. Բրուտյան Մ. Հայ ժողովրդական երաժշտական ստեղծագործություն: Եր., ՙԼույս՚, 1983:
24. Խառատյան-Առաքելյան Հ., Հայ ժողովրդական տոները, Եր., 2005:
25. Հարոյան Ռ., Զատիկ, Եր., ՙՇաղիկ՚, 1996:
26. Նավոյան Մ. -Դրվագներ Հայ երաժշտության պատմության, «Զանգակ-97» հրատ. Երևան, 2009թ.։
27.Кабалевский Д. Воспитание ума и сердца: Кн. Для учителя.- М.: Просвещение, 1980.
28. Кабалевский Д. Основные принципы и методы программы по музыке для общеобразовательной школы. Москва, “Просвещение”, 2002.
29. “Искусство в школе”. Обшественно-педагогический и научно-методический журнал, Москва, 2010 г.
30. 3. Н. Н. Рябенко “Уроки музыки в 1-7 классах”, “Айрис пресс”, Москва, 2006.
31. Радинова О. Музыкальные шедевры. М., издательство ГНОМ и Д Москва, 2006.
32. Вёльфлин Г. Основные понятия истории искусств. Изд․ В. Шевчук, 2013. 330 с.
33. COMPETENCES FOR DEMOCRATIC CULTURE (CDC), ձեռնարկ, ԵԽ, 2018։
34. ՅՈՒՆԵՍԿՕ, Կրթություն հանուն կայուն զարգացման ծրագիր:
Էլեկտրոնային հասցեներ
35. https://www.nationalartsstandards.org/,
36. https://www.incredibleart.org/,
37. https://www.australiancurriculum.edu.au/,
38. https://www.wabisabilearning.com/case-study,
39. https://www.thelearningweb.net/music-learning.htm,
40. https://www.slideshare.net/mrsnazlan/a-curriculum-framework-for-art-education,
41. http://www.koolibri.ee/download/?action=binary&id=3414
42. https://jfks.de/high-school/academics/departments/music/
43. http://oppekava.innove.ee/wp-content/uploads/sites/6/2016/09/Kunstiained.pdf
Պաշտոնական հրապարակման օրը՝ 6 հուլիսի 2023 թվական:
Փոփոխող ակտ | Համապատասխան ինկորպորացիան |
---|
Փոփոխող ակտ | Համապատասխան ինկորպորացիան |
---|