Գլխավոր տեղեկություն
Համար
N 62-Ն
Տիպ
Հրաման
Ակտի տիպ
Հիմնական ակտ (12.12.2022-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
Միասնական կայք 2022.11.28-2022.12.11 Պաշտոնական հրապարակման օրը 02.12.2022
Ընդունող մարմին
Կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարար
Ընդունման ամսաթիվ
24.11.2022
Ստորագրող մարմին
Կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարար
Ստորագրման ամսաթիվ
24.11.2022
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
12.12.2022

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ, ԳԻՏՈՒԹՅԱՆ, ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ԵՎ ՍՊՈՐՏԻ ՆԱԽԱՐԱՐ

 

Հ Ր Ա Մ Ա Ն

 

24 նոյեմբերի 2022 թ.

N 62-Ն

 

ՀԱՆՐԱԿՐԹԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ 7-ՐԴ ԵՎ 10-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ «ՀԱՍԱՐԱԿԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ» ԱՌԱՐԿԱՅԻ ԾՐԱԳՐԵՐԸ ՀԱՍՏԱՏԵԼՈՒ ՄԱՍԻՆ

 

Ղեկավարվելով «Հանրակրթության մասին» օրենքի 30-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետով՝

 

ՀՐԱՄԱՅՈՒՄ ԵՄ

 

1. Հաստատել՝ հանրակրթական ուսումնական հաստատություններում «Հասարակագիտություն» առարկայի 7-րդ և 10-րդ դասարանների ծրագրերը՝ համաձայն հավելվածի:

 

 

Վ. Դումանյան

 

Հավելված

ՀՀ կրթության, գիտության,

մշակույթի և սպորտի նախարարի

2022 թվականի նոյեմբերի 24-ի

N 62-Ն հրամանի

ՀԱՆՐԱԿՐԹԱԿԱՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ՀԱՍՏԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՈՒՄ «ՀԱՍԱՐԱԿԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ» ԱՌԱՐԿԱՅԻ 7-ՐԴ ԵՎ 10-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ ԾՐԱԳՐԵՐ

 

ՀԱՍԱՐԱԿԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ

 

7-ՐԴ ԵՎ 10-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐ

 

Հասարակագիտություն

 

Մարդ

 

7-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆ

 

Օրինակելի ծրագիր

 

Հասարակագիտություն

 Թեմա 1. Մարդ-բնություն

Նպատակ

Ներկայացնել բնության, մարդու և հասարակության փոխկապվածությունը օրինակների միջոցով: Բացատրել մարդու պահանջմունքները:

Վերջնարդյունք

1. 7.1.1. Հիմնավորի բնության անհրաժեշտությունը մարդու և հասարակության կյանքում։
2. 7.1.2. Նկարագրի մարդու պահանջմունքները:
3. 7․1․3. Առաջարկի բնության և հասարակության ներդաշնակության խախտումը կանխող քայլեր։

Թեմայի բովանդակություն

1․ Մարդը՝ որպես բնության մաս։ Մարդու պահանջմունքները:
2․ Մարդ- բնություն հարաբերությունների էվոլյուցիան:

1. Ինչպե՞ս է մարդը կապված բնության հետ։
2. Որոնք են մարդու պահանջմունքները:
3. Ինչպե՞ս է փոխվել մարդ-բնություն կապը պատմության ընթացքում։
4. Ինչո՞ւ է կարևոր բնության պահպանությունը մարդու առողջության համար։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

 Զրույցներ և զեկույց

Անցկացնել 2-3 զրույց «Մարդու դրական և բացասական ազդեցությունը բնության վրա» թեմայով։ Զրույցների արդյունքների հիման վրա պատրաստել հակիրճ հաղորդում։

Առանձնացնել համայնքային մեկ բնապահպանական խնդիր և հիմնավորել մարդու ազդեցությունն այդ խնդրի ծագման վրա։

Պատրաստել բնության պահպանությանը վերաբերող ցուցապաստառներ։

Օրինաչափություն

Բնության, մարդու և հասարակության փոխազդեցությունները։

Մարդու գիտակցությունից դուրս և նրանից անկախ բնության ու հասարակության մեջ տեղի ունեցող օբյեկտիվ գործընթացների արտացոլում ճանաչողության մեջ և գիտելիքների որևէ բնագավառում:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Կենսաբանություն - Մարդու էվոլյուցիան։
Աշխարհագրություն - Մարդու զարգացումը աշխարհագրական միջավայրում, միջավայրի ազդեցությունը։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ11, Հ12


Հասարակագիտություն

Թեմա 2. Մարդ- հասարակություն

Նպատակ

Ներկայացնել մարդու և հասարակության փոխկապվածությունը, հասարակական մեծ և փոքր խմբերի ու շերտերի նմանություններն ու տարբերությունները։

Վերջնարդյունքներ

1. 7․2․1․Մարդու էությունից բխեցնի խմբի և հասարակության անհրաժեշտությունը։
2. 7․2․2․ Տարբերակի հասարակության փոքր և մեծ խմբերը։
3. 7․2․3․ Ներկայացնի հասարակության սոցիալական կազմը։

Թեմայի բովանդակություն

1․ Հասարակական կյանքի առանձնահատկությունները։
2․ Հասարակության սոցիալական կազմը։

1․ Ինչո՞ւ են մարդիկ համագործակցում փոքր և մեծ խմբերում։
2. Ի՞նչ է տալիս մարդը խմբին, խումբը՝ մարդուն։
3. Մարդկանց ապրելակերպի, մշակույթի, հասարակական նորմերի և արժեքների բազմազանությունն ի՞նչ ազդեցություն է ունենում հասարակական խմբերի ձևավորման վրա:

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Ինքնավերլուծություն, զրույցներ, հարցազրույցներ
Իրական օրինակներով ներկայացնել մարդու և հասարակության փոխներգործությունը։
Ուսումնասիրել ժողովրդական ավանդույթներ և ծեսեր։
Նկարել սոցիալական տարբեր խմբեր։

Համակարգ և մոդել
Անհատի և հասարակության փոխկապվածությունը։
Հասարակական նորմերի և արժեքների բազմազանությունը պատմական տարբեր ժամանակահատվածներում։
Անհատներ և հարաբերություններ
Մարդկային փոխհարաբերություններն ընտանիքում, ընկերական շրջապատում, համայնքում, ինչպես նաև մշակութային ընդհանրությունները և տարբերությունները:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Աշխարհագրություն - Քարտեզ, աշխարհագրական միջավայրի ազդեցության ուսումնասիրությունը։
Հայոց և համաշխարհային պատմություն - Հասարակության փոփոխության պատմական ազդեցությունն ու նշանակությունը։
Գրականություն - Համապատասխան տեքստերի ուսումնասիրում և մեկնաբանում։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ16, Հ23, Հ24, Հ35


Հասարակագիտություն

Թեմա 3. Մարդ- ճանաչողություն-վարքագիծ

Նպատակ

Բացատրել ճանաչողության, սոցիալական հմտությունների, հույզերի, վարքագծի, արդյունավետ հաղորդակցման կարևորությունը մարդու կյանքում և որոշակի օրինակների ու իրավիճակների վերլուծության միջոցով զարգացնել ինքնաճանաչողությունը և իրավիճակին համարժեք արձագանքելու հմտությունները։

Վերջնարդյունք

1. 7․3․1․ Մեկնաբանի ճանաչողության և վարքագծի դերը մարդու և հասարակության կյանքում։
2. 7․3․2․ Վերլուծի սեփական հույզերը, մտքերը, թվարկի հույզերի կառավարման հնարներ։
3. 7․2․4․ Բացատրի արդյունավետ հաղորդակցվելու նշանակությունը։

Թեմայի բովանդակություն

1. Ճանաչողություն և վարքագիծ:
2. Հույզերի ճանաչում և կառավարում։
3. Արդյունավետ հաղորդակցում։

1․ Ինչպե՞ս են ճանաչողությունն ու վարքագիծը կապված իրար հետ։
2. Ինչպե՞ս են հույզերն ու մտածելակերպն ազդում մեր կայացրած որոշումների և վարքագծի վրա։
3. Ինչպե՞ս կարելի է արդյունավետ հաղորդակցվել:

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Համառոտ էսսեի պատրաստում:
Բովանդակությանն առնչվող պատկերների քննարկում, հարց ու պատասխան։
Ունկնդրել երաժշտությունը և ներկայացնել առաջացնող հույզերը։

Օրինաչափություն
Ճանաչողության, սոցիալական հմտությունների և հույզերի փոխկապվածությունը։

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Լեզուներ և գրականություն - Համապատասխան տեքստերի ընթերցում և մեկնաբանում:
Արվեստ - Հույզերի արտահայտումը գեղարվեստի, երաժշտության մեջ:

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ20, Հ21, Հ25, Հ26, Հ31, Հ32, Հ34, Հ37


Հասարակագիտություն

Թեմա 4. Մարդ-բարոյականություն

Նպատակ

Ներկայացնել բարոյական նորմերի անհրաժեշտությունը, բացատրել բարոյագիտության առանցքային հասկացությունները։ Զարգացնել բարոյական դատողություններ անելու կարողությունը՝ որոշակի իրավիճակներ վերլուծելու միջոցով։

Վերջնարդյունք

1. 7․4․1 Հիմնավորի բարոյական նորմերի անհրաժեշտությունը։
2. 7․4․2․ Վերլուծի բարոյականության ոսկե կանոնը։
3. 7․4․3․ Մեկնաբանի բարոյականության հիմնական հասկացությունները:
4. 7․4․4․ Համեմատի և հակադրի էգոիզմն ու ալտրուիզմը:

Թեմայի բովանդակություն

1. Բարոյական նորմերի նշանակությունը։ Բարոյականության ոսկե կանոնը։
2. Բարոյականության հիմնական հասկացություններ։
3. Էգոիզմ և ալտրուիզմ։

1. Ի՞նչու է բարոյականությունը կարևոր։ Ի՞նչ կլինի, եթե չլինեն բարոյական նորմեր։
2. Որո՞նք են բարոյականության հիմնական հասկացությունները։ Ինչպե՞ս են դրանք դրսևորվում։
3. Ինչպե՞ս է մարդու մտածելակերպն ազդում բարոյական հարցերի մասին որոշումներ կայացնելու վրա։
4. Ինչպե՞ս է հասարակությունն ազդում բարոյական նորմերի վրա։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Ներկայացնել իրավիճակային խնդիրներ, օրինակ՝ նկարագրել իրավիճակներ, երբ նույն մարդը դրսևորում է էգոիզմ ու ալտրուիզմ։
Անցկացնել քննարկումներ, օրինակ՝ ի՞նչ կլիներ, եթե չլինեին բարոյական նորմերը։

Պատճառ և հետևանք
Մարդկանց արարքների պատճառահետևանքային կապերը։
Պատճառահետևանքային կապերի ուսումնասիրում՝ նոր իրադարձությունները կանխատեսելու և բացատրելու համար:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Լեզուներ և գրականություն - Համապատասխան տեքստերի ուսումնասիրում։
Արվեստ - Հոգևոր երաժշտություն, նկարչություն։
Հայոց պատմություն, համաշխարհային պատմություն- Գաղափարական փոփոխությունները պատմական ժամանակաշրջաններում։

Հանրակրթական չափորոշիչ

 Հ23, Հ35, Հ42


Հասարակագիտություն

Թեմա 5. Մարդ-գեղեցկություն

Նպատակ

Զարգացնել գեղագիտական ճաշակ ու պատկերավոր խոսք՝ բնութագրելու գեղեցիկն ու տգեղը դրանք դիտարկելով, բնության, հասարակության և մշակույթի համատեքստում։

Վերջնարդյունք

1. 7․5․1․Ներկայացնի «գեղեցիկ» հասկացությունը և իրեն շրջապատող իրերի գեղեցկությունը:
2. 7․5․2․ Մեկնաբանի պատասխանատվության իր բաժինը գեղեցիկի պահպանման գործում։
3. 7․5․3․ Արվեստի գործերից օրինակներ բերի գեղագիտական հիմնական հասկացությունները մեկնաբանելիս։

Թեմայի բովանդակություն

1. Գաղափար գեղեցիկի մասին։
2. Մեզ շրջապատող միջավայրի գեղագիտական ընկալումը։
3. Գեղեցիկը արվեստում:

1. Ինչո՞ւ են մարդիկ տարբերակում գեղեցիկը և տգեղը։ Արդյոք գեղեցիկն ու տգեղը անհատական ընկալումներ են:
2. Արդյո՞ք մենք ունենք պատասխանատվություն գեղեցիկի պահպանման գործում:
3. Ինչո՞ւ է գեղեցիկը հատկապես դրսևորվում արվեստում։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Քննարկել տարբեր ազգերի կողմից գեղեցիկի ընկալման օրինակներ։
Ուսումնասիրել արվեստի գործեր և ներկայացնել օրինակներ գեղագիտական հիմնական հասկացությունների վերաբերյալ։
Ներկայացնել սիրած երաժշտական ժանրերը:

Անհատական և մշակութային արժեհամակարգ
Որո՞նք են ստեղծարարության բնույթը և նպատակը:
Ուսումնասիրել այն ուղիները, որոնցով մենք բացահայտում և արտահայտում ենք գաղափարներ, համոզմունքներ, արժեքներ, զգացումներ, բնության երևույթներ, մշակույթի դրսևորումներ, արժևորում ենք գեղագիտությունը և ստեղծարարությունը:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Արվեստ - Գեղեցիկի ընկալումը արվեստում:
Գրականություն - Տեքստի ուսումնասիրում ու մեկնաբանում:
Երկրաչափություն - Չափումների կատարում։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ43, Հ45, Հ46

Հասարակագիտություն

Թեմա 6. Մարդ-իրավունք

Նպատակ

Ներկայացնել մարդկանց համակեցության համար անհրաժեշտ և նրանց վարքագիծը կարգավորող իրավունքի կարևորությունը: Զարգացնել դրանց վերաբերյալ վերլուծական հմտություններ ու վերաբերմունք։

Վերջնարդյունք

1․ Բացատրի իրավունք հասկացության իմաստը և դերը մարդու կյանքում:
2․ Տարբերակի իրավական  և բարոյական նորմերը:։
3. Ներկայացնի իրավունքի աղբյուրները՝ նորմատիվ իրավական ակտ, իրավական սովորույթ, նախադեպ։

Թեմայի բովանդակություն

1. Իրավունք. իմաստը, դերը, հասկացությունը, բնույթն ու առաջացումը։

2. Իրավական և բարոյական նորմեր: Իրավունքի աղբյուրները:

Ուղղորդող հարցեր

1. Ինչպե՞ս են մարդիկ կարգավորում միմյանց միջև առաջացող հարաբերությունները։
2. Ինչպե՞ս մեղմել, կարգավորել և լուծել մարդկանց միջև առաջացող հակասու­թյունները։
3. Ի՞նչ նորմերով/կանոններով են կարգավորվում մարդկանց միջև հարաբերությունները։  
4. Ե՞րբ է առաջանում մարդկանց միջև հարաբերությունները իրավունքով կարգավորելու անհրաժեշտությունը։ Որո՞նք են իրավունքի առաջացման պատճառները։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Վերլուծություններ,
էսսեներ՝ մարդու իրավունքների, դրանց հիմքում ընկած արժեքների և իրավահավասարության վերաբերյալ:
Պաստառների պատրաստում։
Ուսումնասիրել և ներկայացնել առօր­յայում տեսանելի բուլինգային իրավի­ճակներ։
Դասակարգել իրավունքներն՝ ըստ իրենց նախընտրած առաջնահերթության և հիմնավորել։

Ժամանակ և տարածություն
Ուսումնասիրել մարդկության պատմության շրջադարձային կետերը մարդու իրավունքների և արժեհամակարգի տեսանկյունից։

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Հայոց և համաշխարհային պատմություն– Իրավունքի դերի փոփոխության, ինչպես նաև իրավական նորմերի ուսումնասիրումը պատմական տարբեր ժամանակներում։
Լեզուներ և գրականություն - Տեքստերի ընթերցում և մեկնաբանում։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ23, Հ39, Հ40, Հ41, Հ42

Հասարակագիտություն

 Թեմա 7. Մարդ- տնտեսություն

Նպատակ

Բացատրել, թե ինչպես կարելի է համադրել իրենց և այլոց կարիքները, ցանկությունները և պահանջմունքները առկա ռեսուրսների հետ: Մեկնաբանել սակավության հիմնախնդիրը։ Նկարագրել արտադրության, բաշխման, փոխանակման և սպառման գործընթացները, խնայողությունների դերը ներկա և ապագա կյանքում։

Վերջնարդյունք

1․ Հետևություններ անի՝ ելնելով կարիքների, ցանկությունների անսահմանափակ և ռեսուրսների սահմանափակ լինելու իրողությունից։
2. Նկարագրի արտադրության, բաշխման, փոխանակման և սպառման գործընթացները։
3․ Համադրի անձնական և ընտանեկան եկամուտներն ու ծախսերը, պլանավորի բյուջեն՝ հաշվի առնելով հնարավոր ռիսկերը։
4․ Բացատրի ապագայի համար ներկայում խնայողություններ կատարելու նշանակությունը։

Թեմայի բովանդակություն

1. Տնտեսական որոշումների կայացում, սակավության հիմնախնդիր։

2. Արտադրություն, բաշխում, փոխանակում և սպառում:

3. Մեր պահանջմունքները, կարիքներն ու ցանկությունները։

4. Անձնական բյուջե, եկամտի բաշխում, խնայողություններ ներկայում և ապագայում։

Ուղղորդող հարցեր

1. Ինչպե՞ս է մեր և այլոց որոշումների վրա ազդում ռեսուրսների սահմանափակ լինելը։

2. Որո՞նք են տնտեսական հիմնական երեք հարցերը և ի՞նչ խնդիրների լուծումներն են տալիս դրանց պատասխանները։

3. Ինչո՞ւ են մարդիկ աշխատում, ինչո՞ւ են խնայում։

4. Որո՞նք են մարդկանց կարիքներն ու ցանկությունները, ինչո՞ւ են մարդիկ տարանջատում դրանք կամ չեն տարանջատում։

5. Ինչպե՞ս կազմել անձնական, ընտանեկան բյուջե։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Քննարկումներ «Իսկ ի՞նչ կլիներ, եթե ռեսուրսները լինեին անսահմանափակ և սակավության խնդիր չլիներ» թեմայի շուրջ։
Վերլուծել և հիմնավորել, թե ինչպես կարող են խնայողությունները նպաստել մեր կարիքների և ցանկությունների բավարարմանը ներկայում և ապագայում:
Կատարել հաշվարկային վարժություններ, օրինակ՝ կազմել սեփական կամ ընտանիքի մեկամսյա բյուջե՝ առանձնացնելով առաջնային և երկրորդային ծախսերը:
Ներկայացնել տնտեսության երեք հարցերի վերաբերյալ գործնական օրինակներ՝ ըստ արտադրության տարբեր ճյուղերի։
Մեկնաբանել «Ադամանդի ու ջրի պարադոքսը»։

Համակարգ և մոդել
Դիտարկել խնայողությունները, կարիքները և ցանկությունները, եկամտի բաշխումը, որպես համակարգ: Մտքերն արտահայտել նկարների, դիագրամների տեսքով, գրավոր և բանավոր նկարագրությամբ:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Հանրահաշիվ - Հաշվարկների կատարում և խնդիրների ստեղծում:
Լեզուներ և գրականություն - Համապատասխան տեքստերի ուսումնասիրում և մեկնաբանում:
Հայոց և համաշխարհային պատմություն - Տնտեսական մոդելների ուսումնասիրումը։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ17, Հ20


Հասարակագիտություն

Թեմա 8. Մարդ-քաղաքականություն

Նպատակ

Մեկնաբանել քաղաքականության նշանակությունը հասարակական հարաբերություններում և անհատի կյանքում, օրինակների միջոցով ցույց տալ մարդու դերը քաղաքականության մեջ։

Վերջնարդյունք

1. Հիմնավորի քաղաքականության կարևորությունը մարդու կյանքում։
2. Ցույց տա քաղաքականության և հասարակական կյանքի այլ ոլորտների փոխադարձ կապերը։

Թեմայի բովանդակություն

1. Քաղաքականության նշանակությունը հասարակական հարաբերություններում։
2. Մարդը որպես քաղաքական էակ։

Ուղղորդող հարցեր

1․ Ի՞նչ է քաղաքականությունը։
2․ Ինչպե՞ս է քաղաքականությունն ազդում անհատի ու հասարակության վրա, և ինչպե՞ս են ազդում անհատն ու հասարակությունը քաղաքականության վրա։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Իրավիճակների քննարկման առաջադրանքներ
Օրինակի միջոցով ցույց տալ քաղաքականության կապը հասարակական կյանքի այլ ոլորտների հետ:
Օրինակների միջոցով ներկայացնել, թե ինչպես է քաղաքականությունն ազդում մարդու և նրա սոցիալական միջավայրի վրա։

Պատճառ և հետևանք
Ուսումնասիրել մարդու ստեղծած համակարգերի և համայնքների փոխկապվածությունը, համաշխարհային և տեղական գործընթացների փոխհարաբերությունները, հնարավորությունները, որոշումների ազդեցությունը մարդկության և շրջակա միջավայրի վրա:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Հայոց և համաշխարհային պատմություն - Քաղաքական մոդելներ, պետության կառավարման ձևեր:
Աշխարհագրություն - Քաղաքական մոդել, բնակչություն։

Հանրակրթական չափորոշիչ

Հ17, Հ23, Հ24

 

10-ՐԴ ԴԱՍԱՐԱՆ

 

Հասարակագիտական մտքի հիմունքներ

 

Թեմա 1. Ժամանակակից մարդու և հասարակության հիմնախնդիրները

Նպատակ

Զարգացնել ժամանակակից մարդու և հասարակության հիմնախնդիրները վերլուծելու կարողությունները տարբեր հասարակական գիտությունների տեսանկյունից:

Վերջնարդյունք 

1. Նկարագրի մարդու հիմնախնդիրը հասարակական տարբեր գիտությունների տեսանկյունից։
2. Ներկայացնի մարդու և հասարակության մասին առանցքային տեսությունների հիմնադրույթները։
3. Մեկնաբանի հասարակական փոփոխությունների գործընթացները և դրանց ազդեցությունը մարդու սոցիալականացման վրա:
4. Բացատրի անհատականի և հասարակականի փոխհարաբերությունը: 

Թեմայի բովանդակություն

1. Մարդու և հասարակության հիմնախնդիրը:
2. Մարդու և հասարակության մասին տեսություններ։
3. Հասարակական փոփոխությունների վրա ազդող գործոնները. տեխնոլոգիաներ, մշակույթ, գաղափարներ, կոլեկտիվ գործողություններ։  

Ուղղորդող հարցեր

1. Ինչպե՞ս են դիտարկում մարդու խնդիրը հասարակական տարբեր գիտություններ։

2. Արդյո՞ք հնարավոր է ունենալ հասարակություն, որում չլինեն տարակարծություններ, լարվածություններ տարբեր մարդկանց և խմբերի միջև։

3. Ինչպե՞ս են ազդում տեխնոլոգիաները, մշակույթը, գաղափարները, կոլեկտիվ գործողությունները հասարակական փոփոխությունների վրա։  

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Քննարկումներ
Որո՞նք են հասարակագիտական մտքի առանցքային և արդիական գաղափարները։

Հետազոտական աշխատանքներ
Տարբեր սկզբնաղբյուրներից քաղել տեղեկություններ, վերլուծել, եզրակացություններ անել և համապատասխան հղումներ անել։

Պատճառ և հետևանք
Ուսումնասիրել մարդկանց արարքների պատճառահետևանքային կապերը՝ նոր իրադարձությունները կանխատեսելու և բացատրելու համար:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Գրականություն - Տեքստի մեկնաբանում ու վերլուծում:
Համաշխարհային պատմություն - Հասարակության ժողովրդավարացման գործընթացների ազդեցությունը մարդու սոցիալական դերի մեծացման վրա:
Աշխարհագրություն - Բնական միջավայրի ազդեցությունը մարդու և հասարակության վրա (աշխարհագրական դետերմինիզմ):

Հանրակրթական չափորոշիչ

Մ23, Մ36, Մ39, Մ40


Թեմա 2. Քաղաքական գաղափարախոսություններ

Նպատակ

Բացատրել քաղաքական գաղափարախոսությունների նշանակությունը հանրային կյանքում, դրանց դասական և ժամանակակից դրսևորումները, մեկնաբանել դրանց հնարավոր ազդեցությունն անձի ինքնիրացման և հանրային կյանքի կազմակերպման վրա։

Վերջնարդյունք

10.2.1 Համեմատի քաղաքական գաղափարախոսությունների հիմնադրույթները՝ ցույց տալով դրանց ընդհանրություններն ու տարբերությունները:
10.2.2 Բանավիճի անձի ինքնաիրացման և հանրային կյանքի կազմակերպման վրա քաղաքական գաղափարների ու գաղափարախոսությունների հնարավոր ազդեցության շուրջ։

Թեմայի բովանդակություն

1. Գաղափարախոսություն․ բնորոշումները և տեսակները։
2. Դասական քաղաքական գաղափարախոսություններ։
3. Քաղաքական գաղափարախոսությունների ժամանակակից ուղղությունները։

Ուղղորդող հարցեր

1 Որո՞նք են քաղաքական գաղափարախոսությունների մոտեցումների տարբերությունները տնտեսական կարգի (կացութաձևի), արդարության, մարդու ինքնաիրացման և հանրային բարիքի հարցերում։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Գծապատկերի միջոցով համեմատել քաղաքական գաղափարախոսությունների մոտեցումները մարդ–հասարակություն–պետություն և անհատ–շուկա–պետություն փոխադարձ կապերի վերաբերյալ։
Վերլուծություններ,
էսսեներ՝ քաղաքական գաղափարախոսությունների մոտեցումների վերաբերյալ:

 Օրինաչափություն
Քաղաքական գաղափարախոսությունների, գաղափարախոսական հոսանքների ծագման սոցիալ-պատմական պայմաններն ու պատճառները:
Համաշխարհայնացում (գլոբալիզացիա)
Քաղաքական գաղափարախոսությունների փոխակերպումներն ու փոխներթափանցումները համաշխարհայնացման ազդեցությամբ:

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Լեզուներ և գրականություն - Համապատասխան տեքստի ուսումնասիրում և մեկնաբանում:
Արվեստ - Գաղափարախոսությունների արտացոլումն արվեստում. նկարչություն և այլն:

Հանրակրթական չափորոշիչ

Մ16, Մ36


Թեմա 3. Շուկայական տնտեսություն

Նպատակ

Ներկայացնել տնտեսական ռեսուրսների և արտադրական գործոնների բաշխման խնդիրը, զարգացնել շուկայական գնի վրա առաջարկի ու պահանջարկի, ինչպես նաև մրցակցության ազդեցությունը վերլուծելու հմտությունները:

Վերջնարդյունք

1. Նկարագրի, թե ինչպես են բաշխվում և օգտագործվում տնտեսական ռեսուրսները, արտադրության գործոնները, նկարագրի դրանց բաշխման ազդեցությունը տնտեսական և սոցիալական բարեկեցության վրա։
2. Բացատրի առաջարկի և պահանջարկի ազդեցությունը շուկայական գնի ձևավորման վրա:
3. Ներկայացնի արտաքին և ներքին գործոնների ազդեցությունը շուկայի վրա։

Թեմայի բովանդակություն

1. Տնտեսական ռեսուրսներ և արտադրության գործոններ:
2. Պահանջարկ, առաջարկ և շուկայական գին:
3. Շուկայական մրցակցություն և մենաշնորհ:
4. Շուկայի վրա ազդող գործոններ:

Ուղղորդող հարցեր

1. Ինչպե՞ս են ձևավորվում առաջարկը և պահանջարկը, ինչպե՞ս է հաստատվում հավասարակշռությունը շուկայում։
2. Ի՞նչ է տեղի ունենում, երբ առաջարկը կամ պահանջարկը փոխվում են։
3. Ի՞նչ նպատակով են տնտեսվարողները խախտում տնտեսական մրցակցությունը։ Ինչո՞ւ է կարևոր այն վերականգնելը, ինչպե՞ս կարելի է դա իրագործել։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Տվյալների հավաքում և վերլուծություն
Տնտեսական ցուցանիշները վերջին մեկ տարում (գնաճ, գործազրկություն, տնտեսական աճ). ինչո՞վ է պայմանավորված տվյալ պատկերը։
Իրավիճակային խնդիրներ
Ձեռնարկությունն ինչպե՞ս պետք է ընտրի ու տեղաբաշխի տնտեսական ռեսուրները։ Այդ ռեսուրսներով կազմի արտադրական հնարավորությունների կոր ու մեկնաբանի։

Կայունություն և փոփոխություն
Տնտեսական ռեսուրսներ, արտադրական գործոնների բաշխում։ Առաջարկ, պահանջարկ և մրցակցություն։

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Հանրահաշիվ - Հաշվարկների կատարում և խնդիրների ստեղծում:
Հայոց և համաշխարհային պատմություն - Կառավարման ձևեր և տնտեսական մոդելներ:
Աշխարհագրություն - Տնտեսական մոդելներ, բնակչություն:

Հանրակրթական չափորոշիչ

Մ22


Հասարակագիտություն

Թեմա 4. Անձնական ֆինանսների կառավարում

Նպատակ

Նկարագրել արդյունավետ, պատասխանատու և անվտանգ ֆինանսական որոշումներ կայացնելու կարևորությունը կարճաժամկետ և երկարաժամկետ կտրվածքով։ Բացատրել խնայողությունների և պարտքերի դերն ու դրանք արդյունավետ կառավարելու մոտեցումները։

Վերջնարդյունք

1. 10.4.1. Կայացնի ֆինանսական որոշումներ՝ ըստ գնի, որակի, հանգամանքների, ռիսկերի։
2. 10.4.2. Նկարագրի խնայողությունների արդյունավետ կառավարման նշանակությունը:
3. 10.4.3. Բացատրի պարտքի արդյունավետ կառավարման նշանակությունը։
4. 10.4.4. Ներկայացնի սպառողների իրավունքների պաշտպանության մեխանիզմները։
5. 10.4.5. Թվարկի ֆինանսական զեղծարարությունների և խարդախությունների տեսակները, դրանցից խուսափելու կամ արդեն առաջացած հետևանքները մեղմելու մեխանիզմները։

Թեմայի բովանդակություն

1. Ֆինանսական ծառայությունների համեմատություն և ընտրություն:
2. Խնայողությունների կառավարում:
3. Վարկերի կառավարում:
4. Սպառողների իրավունքների պաշտպանություն:
5. Ֆինանսական խարդախություններ ու զեղծարարություններ:

Ուղղորդող հարցեր

1. Ի՞նչը կարող է ազդել մարդկանց վրա ֆինանսական որոշումներ կայացնելիս (խորհուրդ, գին, որակ, գովազդ, ռիսկայնության մակարդակ և այլն)։

2. Ինչպե՞ս ենք ընտրում ֆինանսական ծառայություններ, ո՞րն է դա անելու արդյունավետ եղանակը։

3. Ինչի՞ համար են խնայողությունները, և ինչպե՞ս կարելի է դրանք արդյունավետ կառավարել։

4. Ինչի՞ համար են պարտքերը, և ինչպե՞ս կարելի է դրանք արդյունավետ կառավարել։

5. Ի՞նչ խնդիրներ կարող են առաջանալ ֆինանսական կազմակերպությունների և սպառողների միջև, ինչպե՞ս կարող են դրանք լուծվել։

6. Ինչպե՞ս կարելի է պաշտպանվել ֆինանսական խարդախություններից և զեղծարարություններից։

Գործնական աշխատանք

Խաչվող հասկացություններ

Աշխատանքներ գրաֆիկներով և աղյուսակներով
«Ո՞րն է ապրանքի տեղը». Գին/որակ գրաֆիկի վրա ամրացնել հայտնի ապրանքների տարբերանշանները:

Ուսուցողական ֆիլմերի դիտում ու քննարկում

Այցելություններ
Կազմակերպել այցելություն բանկ կամ վարկային կազմակերպություն։

Հաշվարկային վարժություններ
Վարժություն վարկի գինը հաշվարկելու նպատակով. հաշվարկել, թե ինչ կարժենա, եթե վարկ ես վերցնում 5 000 000 ՀՀ դրամ 10%-ով և 8 տարի ժամկետով (բացատրել, որ բարդ տոկոսի դեպքում ավելի շատ տոկոսագումար են վճարում):

Քննարկումներ
Վարկ վերցնելու և երաշխավոր դառնալու խելամիտ և ոչ խելամիտ որոշումները:
Ինչպե՞ս և որքա՞ն պետք է խնայել երազանքն իրականացնելու համար։
Ո՞ր դեպքերում կարող են տրամադրել լավ և վատ պայմաններով վարկ կամ ընդհանրապես մերժել վարկի տրամադրումը։

Նախագծային, հետազոտական աշխատանքներ
Տարվա կտրվածքով լրատվական աղբյուրներից քաղել զեղծարարությունների և խարդախությունների օրինակներ (բանկոմատով, վճարային քարտերով, առցանց զեղծարարություն, ֆիշինգ և այլն): Կազմել երկու սյունակից բաղկացած աղյուսակ, որոնցից մեկում կնշվի, թե ինչի պատճառով է անձը ֆինանսական զեղծարարության զոհ դարձել, իսկ մյուսում՝ ինչպես կարելի է խուսափել դրանից:

Կառուցվածք և գործառույթ
Ֆինանսական որոշումներ։ Ֆինանսական կազմակերպություններ և սպառողներ։

Միջառարկայական կապերը թեմայում

Հանրահաշիվ, Երկրաչափություն - Չափումներ, հաշվարկներ, խնդիրների առաջադրում:
Լեզուներ և գրականություն - Համապատասխան տեքստի ուսումնասիրում և մեկնաբանում:

Հանրակրթական չափորոշիչ

Մ19, Մ27

 

Պաշտոնական հրապարակման օրը՝ 2 դեկտեմբերի 2022 թվական: