Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Հիմնական ակտ (18.10.2024-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
Միասնական կայք 2024.10.28-2024.11.10 Պաշտոնական հրապարակման օրը 07.11.2024
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
18.10.2024
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
18.10.2024
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
18.10.2024

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ

 

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ վերաքննիչ վարչական

դատարանի որոշում

Վարչական գործ թիվ ՎԴ2/0010/05/21

2024 թ. 

Վարչական գործ թիվ ՎԴ2/0010/05/21

Նախագահող դատավոր`

 Կ Ավետիսյան

Դատավորներ`

 Հ Այվազյան

 Ռ Մախմուդյան

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի վարչական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան) հետևյալ կազմով՝

 

նախագահող

Հ. Բեդևյան

զեկուցող

Ռ. Հակոբյան

Ա. ԹՈՎՄԱՍՅԱՆ

Լ. ՀԱԿՈԲՅԱՆ

Ք. ՄԿՈՅԱՆ

 

2024 թվականի հոկտեմբերի 18-ին

գրավոր ընթացակարգով քննելով «ՎԻԼԼԱ ՌԵՍԹ ՀԱՈՒԶ» ՍՊԸ-ի վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վերաքննիչ վարչական դատարանի 29092023 թվականի որոշման դեմ` վարչական գործով ըստ հայցի «ՎԻԼԼԱ ՌԵՍԹ ՀԱՈՒԶ» ՍՊԸ-ի (այսուհետ՝ Ընկերություն) ընդդեմ ՀՀ պետական եկամուտների կոմիտեի (այսուհետ` Կոմիտե)` 25122020 թվականի թիվ 3003824 ստուգման ակտի 3-րդ կետն անվավեր ճանաչելու պահանջի մասին,

 

Պ Ա Ր Զ Ե Ց

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը.

Դիմելով դատարան` Ընկերությունը պահանջել է անվավեր ճանաչել Կոմիտեի 25122020 թվականի թիվ 3003824 ստուգման ակտի 3-րդ կետը։

ՀՀ վարչական դատարանի (դատավոր՝ Ա Մկրտչյան) (այսուհետ` Դատարան) 19112021 թվականի վճռով հայցը բավարարվել է։

ՀՀ վերաքննիչ վարչական դատարանի (այսուհետ` Վերաքննիչ դատարան) 29092023 թվականի որոշմամբ Կոմիտեի վերաքննիչ բողոքը բավարարվել է՝ Դատարանի 19112021 թվականի վճիռը բեկանվել է, և գործն ուղարկվել է ՀՀ վարչական դատարան՝ ամբողջ ծավալով նոր քննության։

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Ընկերությունը (ներկայացուցիչ՝ Գնել Մուղնեցյան)։

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան է ներկայացրել Կոմիտեն (ներկայացուցիչ՝ Արման Մնացականյան)։

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքը, հիմնավորումները և պահանջը.

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում` ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Վերաքննիչ դատարանը խախտել է (սխալ է մեկնաբանել) ՀՀ հարկային օրենսգրքի 9-րդ հոդվածի 1-ին մասը, 15-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետը, 29-րդ հոդվածը, 142-րդ հոդվածի 1-ին մասի 3-րդ և 5-րդ կետերը, 150-րդ հոդվածի 9-րդ մասը, ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 402-րդ հոդվածի 3-րդ կետը, «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածը և «Հրապարակային սակարկությունների մասին» ՀՀ օրենքի 4-րդ հոդվածի 1-ին մասը։

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել, որ Ընկերությունը չի կնքել առուվաճառքի գործարք, որի կողմ հանդիսացած կլիներ ֆիզիկական անձ, ինչը նշանակում է, որ այդ պայմանագրի հիման վրա որևէ ֆիզիկական անձի (գույքի սեփականատեր) Ընկերությունը եկամուտ չէր կարող վճարել: Պայմանագրի գինը Ընկերության կողմից վճարվել է ««ԱԿՍՈՆ» ապրանքա-հումքային բորսա» ՍՊԸ-ի՝ «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ում ունեցած հաշվեհամարին, որից հետո այդ գումարը փոխանցվել է «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ին:

Վերոգրյալից ակնհայտ է, որ Ընկերությունը պայմանագրով գույքի սեփականատեր անձին եկամուտ չի վճարել, ինչն անտեսվել է Վերաքննիչ դատարանի կողմից:

Վերաքննիչ դատարանը սխալ է մեկնաբանել Դատարանի վճռի հիմքում դրված նորմերի կիրառելիության հարցը, քանի որ ուժը կորցրած նորմերի համեմատական վերլուծության նպատակով կատարված Դատարանի մատնանշումը չէր կարող որևէ կերպ փոփոխել գործի ելքը, քանի որ թե՛ Դատարանի մատնանշած և ուժը կորցրած և թե՛ գործող ՀՀ հարկային օրենսգրքի իրավանորմերով գործի ելքը լինելու էր նույնը՝ այն պատճառով, որ ծագած իրավահարաբերությունները երկու դեպքում էլ կարգավորված են նույնաբովանդակ իրավանորմերով։

 

Վերոգրյալի հիման վրա՝ բողոքաբերը պահանջել է բեկանել Վերաքննիչ դատարանի 29092023 թվականի որոշումը և օրինական ուժ տալ Դատարանի 19112021 թվականի վճռին կամ գործն ուղարկել համապատասխան դատարան՝ նոր քննության։

 

2.1. Վճռաբեկ բողոքի պատասխանի հիմնավորումները.

Ընկերության կողմից հասարակական նշանակության շինությունները ձեռք բերելու վերաբերյալ գործարքը պետական գրանցում է ստացել 17012018 թվականին։ Հետևաբար, գույքի օտարման՝ սեփականության իրավունքը մեկ անձից մյուսին փոխանցման պահ է համարվում դրա նկատմամբ սեփականության իրավունքի պետական գրանցման պահը։ Քանի որ Ընկերության կողմից գույքի համար վճարումը կատարվել է 2017 թվականին, իսկ պետական գրանցումը կատարվել է 17012018 թվականին, ՀՀ հարկային օրենսգրքով սահմանված դրամարկղային մեթոդի կարգավորումները չէին կարող կիրառվել նշված իրավահարաբերությունների նկատմամբ։

Անկախ այն հանգամանքից, որ գրավադրված գույքն իրացվել է օրենքով սահմանված ընթացակարգերով, և հայցվորը, ինչպես պնդում է հայցադիմումում, այդ գործարքի հիմքով գույքի սեփականատեր ֆիզիկական անձին անմիջականորեն եկամուտ չի վճարել (վճարել է միջնորդավորված՝ բանկի միջոցով), սակայն գույքի օտարման արդյունքում Ընկերությունն այն ձեռք է բերել ֆիզիկական անձից և որպես հարկային գործակալ՝ այդ գույքի օտարման դիմաց վճարված եկամտից (հատուցումից) եկամտային հարկի մասով կրում է եկամտային հարկը հաշվարկելու և բյուջե փոխանցելու պարտավորություն։

Վերաքննիչ դատարանի որոշումն իրավաչափ է, կայացվել է նյութական և դատավարական իրավունքի նորմերի պահանջների պահպանմամբ, հետևաբար առկա չեն հիմքեր այն բեկանելու համար։

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը.

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը.

1) ՀՀ Տավուշի մարզի ընդհանուր իրավասության դատարանի 27122016 թվականի «Ապահովված պահանջի չափը հաստատելու և ապահովված իրավունքի առարկայի իրացումը թույլատրելու մասին» որոշմամբ «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ին թույլատրվել է իրացնել 17122015 թվականին կնքված պայմանագրով գրավ դրված անշարժ գույքերը (հատոր 2-րդ, գ. թ. 75-78).

2) անշարժ գույքի աճուրդի արդյունքների 13092017 թվականի արձանագրության համաձայն՝ աճուրդի կազմակերպիչ ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ի կողմից ««ԱԿՍՈՆ» ապրանքա-հումքային բորսա» ՍՊԸ-ի հարթակում իրականացված հրապարակային սակարկություններում վաճառված լոտի գնորդ է արձանագրվել Ընկերությունը, իսկ վաճառող «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ն (հատոր 1-ին, գ. թ. 115-117).

3) 12092017 թվականի թիվ 015013 վճարման հանձնարարագրի համաձայն՝ Ընկերության կողմից ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ին վճարվել է 2461050 ՀՀ դրամ՝ որպես անշարժ գույքի աճուրդի նախավճար, իսկ 15092017 թվականի թիվ 000469 վճարման հանձնարարագրի համաձայն՝ վճարվել է 817888950 ՀՀ դրամ՝ որպես անշարժ գույքի աճուրդից ձեռքբերման վճար (հատոր 2-րդ, գ.թ. 73).

4) «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ի, ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ի և Ընկերության միջև 27122017 թվականին կնքվել է հրապարակային սակարկություններով իրացված անշարժ գույքի առուվաճառքի պայմանագիր, որով Ընկերությունը, 13092017 թվականին ստորագրված անշարժ գույքի աճուրդի արդյունքների արձանագրության հիման վրա, ձեռք է բերել գրավի իրավունքով «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ին պատկանող անշարժ գույքերը՝ 820.350.000 ՀՀ դրամ արժեքով (հատոր 1-ին, գ.թ. 111-114).

5) Կոմիտեի նախագահի 28082020 թվականի թիվ 3003824 հանձնարարագրի համաձայն` Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության ստուգումների թիվ 7-րդ բաժնի գլխավոր հարկային տեսուչներ Ռուբեն Գևորգյանին, Միսակ Մուրադյանին և Գագիկ Գևորգյանին հանձնարարվել է Ընկերությունում իրականացնել համալիր հարկային ստուգում (հատոր 1-ին, գ.թ. 36-37).

6) Կոմիտեի նախագահի 28082020 թվականի թիվ 3003824 հանձնարարագրի հիման վրա Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության պաշտոնատար անձանց կողմից Ընկերությունում իրականացվել է համալիր հարկային ստուգում, որի արդյունքում 25122020 թվականին կազմվել է թիվ 3003824 ստուգման ակտը, որի 3-րդ կետով (վիճարկվող մաս) Ընկերությանը եկամտային հարկի գծով առաջադրվել են 335933325 ՀՀ դրամի չափով լրացուցիչ հարկային պարտավորություններ (հատոր 1-ին, գ.թ. 9-12, 38-44).

7) ՀՀ կադաստրի կոմիտեի 16102020 թվականի թիվ 52457-2020 գրությանը կից ներկայացված տվյալների համաձայն՝ 27122017 թվականի առուվաճառքի պայմանագրի հիման վրա Ընկերության անվամբ իրավունքների պետական գրանցումը կատարվել է 17012018 թվականին (հատոր 1-ին, գ.թ. 85-87).

8) Կոմիտեի հարկային և մաքսային մարմինների բողոքարկման հանձնաժողովի 22012021 թվականի թիվ 4/19 որոշմամբ Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության 25122020 թվականի թիվ 3003824 ակտի դեմ Ընկերության դիմում-բողոքը մերժվել է (հատոր 2-րդ, գ.թ. 41-47)։

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները.

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ սույն գործով վճռաբեկ բողոքը վարույթ ընդունելը պայմանավորված է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 161-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետով նախատեսված հիմքի առկայությամբ՝ նույն հոդվածի 3-րդ մասի 1-ին կետի իմաստով, այն է՝ առերևույթ առկա է մարդու իրավունքների և ազատությունների հիմնարար խախտում, քանի որ Վերաքննիչ դատարանի կողմից թույլ է տրվել ՀՀ հարկային օրենսգրքի 9-րդ, 15-րդ, 29-րդ հոդվածների, 142-րդ հոդվածի 1-ին մասի, իրավահարաբերության ծագման պահին գործող «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածի խախտում, որը խաթարել է արդարադատության բուն էությունը, և որի առկայությունը հիմնավորվում է ստորև ներկայացված պատճառաբանություններով

 

Վերոգրյալով պայմանավորված՝ Վճռաբեկ դատարանը հարկ է համարում անդրադառնալ հարկային գործակալ հանդիսանալու համար օրենսդրությամբ նախատեսված պահանջներին, ինչպես նաև այն հարցադրմանը, թե եկամտային հարկի հաշվարկման և վճարման համար հաշվետու ժամանակաշրջանը որոշելու համար պետք է հիմք ընդունվի անշարժ գույքի նկատմամբ իրականացվող հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահը, թե՞ ձեռք բերվող իրավունքների պետական գրանցման պահը՝ վերահաստատելով նախկինում արտահայտած իրավական դիրքորոշումը։

 

ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 1-ին հոդվածի 6-րդ կետի համաձայն՝ մեկ կողմի` մյուսի վարչական կամ այլ իշխանական ենթակայության վրա հիմնված գույքային` ներառյալ հարկային, ֆինանսական ու վարչական հարաբերությունների նկատմամբ քաղաքացիական օրենսդրությունը և այլ իրավական ակտերը չեն կիրառվում, եթե այլ բան նախատեսված չէ օրենսդրությամբ:

ՀՀ հարկային օրենսգրքի (այսուհետ նաև՝ Օրենսգիրք) 1-ին հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ հարկային օրենսգիրքը կարգավորում է Հայաստանի Հանրապետությունում կիրառվող հարկերի (այսուհետ՝ հարկեր) և Օրենսգրքով նախատեսված վճարների (այսուհետ՝ վճարներ) հետ կապված հարաբերությունները (այսուհետ՝ հարկային հարաբերություններ), սահմանում է Հայաստանի Հանրապետության հարկային համակարգի սկզբունքները, հարկի և վճարի հասկացությունները, տեսակները, հարկ վճարողների շրջանակը, հարկի դրույքաչափերը, հարկի հաշվարկման, վճարման, իսկ Օրենսգրքով սահմանված դեպքերում՝ հարկային պարտավորությունների գանձման կարգն ու ժամկետները, ինչպես նաև հարկային արտոնությունները:

Օրենսգրքի 2-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ Հայաստանի Հանրապետությունում հարկային հարաբերությունները կարգավորվում են Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ, Հայաստանի Հանրապետության վավերացված միջազգային պայմանագրերով, Օրենսգրքով, վճարների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենքներով, դրանց հիման վրա և դրանց իրականացումն ապահովելու նպատակով ընդունված ենթաօրենսդրական նորմատիվ իրավական ակտերով, ինչպես նաև նույն հոդվածի 3-րդ մասի 1-6-րդ կետերում նշված իրավական ակտերով (այսուհետ՝ հարկային հարաբերությունները կարգավորող իրավական ակտեր) (…):

Նույն հոդվածի 3-րդ մասի համաձայն՝ նույն հոդվածի 1-ին մասով սահմանված իրավական ակտերից տարբերվող այլ իրավական ակտերով չեն կարող կարգավորվել հարկային հարաբերություններ, բացառությամբ. 1) Վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենսգրքի. 2) «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի. 3) Հայաստանի Հանրապետության քրեական և Հայաստանի Հանրապետության քրեական դատավարության օրենսգրքերի. 4) «Սնանկության մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի. 5) «Հարկային ծառայության մասին» և «Օպերատիվ-հետախուզական գործունեության մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքների. 6) «Տեսչական մարմինների մասին» Հայաստանի Հանրապետության օրենքի:

Օրենսգրքի 445-րդ հոդվածի 1-ին մասի 5-րդ կետի համաձայն՝ Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելու օրվանից ուժը կորցրած է ճանաչվել «Եկամտային հարկի մասին» Հայաստանի Հանրապետության 2010 թվականի դեկտեմբերի 22-ի ՀՕ-246-Ն օրենքը (…):

Օրենսգրքի 447-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ մինչև Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելը ավարտված հաշվետու ժամանակաշրջաններին վերաբերող հարկային պարտավորությունները 2018 թվականի հունվարի 1-ից հետո դադարած չեն համարվում և ենթակա են կատարման մինչև Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելը գործող օրենսդրությամբ սահմանված ընդհանուր կարգով և ժամկետներում:

Նույն հոդվածի 5-րդ մասի համաձայն՝ Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելուց հետո հայտնաբերված` մինչև Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելը կատարված հարկային օրենսդրության խախտումների համար կիրառվում են մինչև Օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելը սահմանված պատասխանատվության միջոցները, (...)։

«Իրավական ակտերի մասին» ՀՀ օրենքի (ընդունվել է 03.04.2002 թվականին, ուժի մեջ է մտել 31.05.2002 թվականին, ուժը կորցրել է 07.04.2018 թվականին) 78-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ իրավական ակտը տարածվում է մինչև դրա ուժի մեջ մտնելը ծագած հարաբերությունների վրա, այսինքն` ունի հետադարձ ուժ միայն նույն օրենքով և այլ օրենքներով, ինչպես նաև տվյալ իրավական ակտով նախատեսված դեպքերում:

Նույն հոդվածի 3-րդ մասի երրորդ պարբերության համաձայն՝ ուժը կորցրած իրավական ակտի գործողությունը տարածվում է մինչև դրա ուժը կորցնելու օրը ծագած հարաբերությունների վրա, եթե նույն օրենքով կամ ակտն ուժը կորցրած ճանաչելու մասին իրավական ակտով այլ բան նախատեսված չէ:

Վերոգրյալ իրավանորմերի վերլուծության արդյունքում ՀՀ վճռաբեկ դատարանն իր նախկին որոշումներից մեկում եզրահանգել է, որ oրենսդրի կողմից հստակ սահմանվել է այն իրավական ակտերի շրջանակը, որոնցով Հայաստանի Հանրապետությունում կարգավորվում են հարկային հարաբերությունները, այն է՝ ՀՀ Սահմանադրությունը, Հայաստանի Հանրապետության վավերացրած միջազգային պայմանագրերը, Օրենսգիրքը, վճարների վերաբերյալ Հայաստանի Հանրապետության օրենքները, դրանց հիման վրա և դրանց իրականացումն ապահովելու նպատակով ընդունված ենթաօրենսդրական նորմատիվ իրավական ակտերը: Ընդ որում, նշված իրավական ակտերից տարբերվող այլ իրավական ակտերով չեն կարող կարգավորվել հարկային հարաբերություններ, բացառություն են կազմում հետևյալ իրավական ակտերը.

 Վարչական իրավախախտումների վերաբերյալ ՀՀ օրենսգիրքը,

 «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքը,

 ՀՀ քրեական և ՀՀ քրեական դատավարության օրենսգրքերը,

 «Սնանկության մասին» ՀՀ օրենքը,

«Հարկային ծառայության մասին» և «Օպերատիվ-հետախուզական գործունեության մասին» ՀՀ օրենքները,

«Տեսչական մարմինների մասին» ՀՀ օրենքը:

Այսպիսով, ՀՀ վճռաբեկ դատարանն արձանագրել է, որ հարկային պարտավորությունների ծագման հետ կապված իրավահարաբերությունների նկատմամբ կիրառելի են միայն նշված իրավական ակտերի դրույթները, և այս հստակ կանոնից որևէ շեղում չի կարող համարվել իրավաչափ (տե՛ս, Սամվել Ճզմաչյանն ընդդեմ ՀՀ պետական եկամուտների կոմիտեի թիվ ՎԴ/2978/05/19 վարչական գործով ՀՀ վճռաբեկ դատարանի 03112022 թվականի որոշումը):

Օրենսգրքի 4-րդ հոդվածի 1-ին մասի 23-րդ, 25-րդ և 27-րդ կետերի համաձայն՝ հարկային հարաբերությունները կարգավորող իրավական ակտերի կիրառության իմաստով՝ ստորև նշված հասկացություններն ունեն հետևյալ իմաստն ու նշանակությունը.

23) եկամուտ՝ ձեռնարկատիրական, անձնական և (կամ) պասիվ եկամուտ.

25) անձնական եկամուտ՝ ֆիզիկական անձի կողմից աշխատանքային կամ քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում իրականացվող գործունեությանը վերագրվող կամ ցանկացած այլ հիմքով (բացառությամբ նույն մասի 24-րդ և 26-րդ կետերով սահմանված դեպքերի) ստացվող դրամական միջոց կամ այլ ակտիվ (այդ թվում՝ բնամթերային ձևով): Նույն կետի կիրառության իմաստով՝ անհատ ձեռնարկատեր կամ նոտար համարվող ռեզիդենտ ֆիզիկական անձի կողմից ստացվող շահաբաժինը համարվում է անձնական եկամուտ՝ անկախ շահաբաժինը որպես անհատ ձեռնարկատեր կամ որպես նոտար ստանալու հանգամանքից և նույն մասի 26-րդ կետի դրույթներից.

27) համախառն եկամուտ՝ հաշվետու ժամանակաշրջանում ստացված կամ ստացման ենթակա Օրենսգրքով սահմանված եկամուտների հանրագումար։

Օրենսգրքի 9-րդ հոդվածի համաձայն՝ հարկը և վճարը համարվում են սահմանված միայն այն դեպքում, երբ սահմանված են հետևյալ տարրերը, բացառությամբ նույն հոդվածի 3-րդ մասով սահմանված դեպքերի.

1) հարկ վճարողների շրջանակը.

2) հարկման օբյեկտը.

3) հարկման բազան.

4) հարկի դրույքաչափը.

5) հարկի հաշվարկման կարգը.

6) հարկի վճարման կարգը և ժամկետները:

Օրենսգրքի 13-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ հաշվետու ժամանակաշրջանը ժամանակահատված է, որի համար հաշվարկվում և վճարվում են հարկեր և (կամ) բնօգտագործման վճար, ներկայացվում են հարկային հաշվարկներ (բացառությամբ ներմուծման հարկային հայտարարագրերի, ապրանքների ներմուծման և անուղղակի հարկերի վճարման (կամ անուղղակի հարկերից ազատման, անուղղակի հարկերն այլ կարգով վճարելու) մասին հայտարարության և արտահանման հարկային հայտարարագրերի), կատարվում են Օրենսգրքով սահմանված այլ պարտավորություններ:

Օրենսգրքի 15-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ հարկի կամ բնօգտագործման վճարի հաշվարկը կատարվում է հաշվառման հաշվեգրման մեթոդով, եթե օրենսգրքով չի նախատեսվում, որ հարկի կամ բնօգտագործման վճարի հաշվարկը կատարվում է հաշվառման դրամարկղային մեթոդով:

Նույն հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետի «ա» ենթակետի համաձայն՝ Օրենսգրքի կիրառության իմաստով՝ հաշվառման դրամարկղային մեթոդը նշանակում է, որ հարկ վճարողը եկամուտների և ծախսերի հաշվառումն իրականացնում է՝ ելնելով հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահից՝ անկախ իր կողմից այդ եկամուտների ստացման իրավունքը ձեռք բերելու կամ իր համար այդ ծախսերը ճանաչելու պահից:

Օրենսգրքի 139-րդ հոդվածի համաձայն՝ եկամտային հարկը Օրենսգրքի 141-րդ հոդվածով սահմանված հարկման օբյեկտի համար Օրենսգրքով սահմանված կարգով, չափով և ժամկետներում պետական բյուջե վճարվող պետական հարկ է:

Օրենսգրքի 141-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետի համաձայն՝ եկամտային հարկով հարկման օբյեկտ է համարվում ռեզիդենտ ֆիզիկական անձանց համար՝ Հայաստանի Հանրապետության աղբյուրներից և (կամ) Հայաստանի Հանրապետությունից դուրս գտնվող աղբյուրներից ստացվող համախառն եկամուտը, բացառությամբ Հայաստանի Հանրապետությունում հաշվառված անհատ ձեռնարկատերերի և նոտարների ձեռնարկատիրական եկամուտների:

Օրենսգրքի 142-րդ հոդվածի 1-ին մասի 3-րդ կետի համաձայն՝ նույն բաժնի կիրառության իմաստով՝ եկամտային հարկով հարկման օբյեկտի հաշվառումն իրականացվում է (հարկի հաշվարկը կատարվում է) քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում կատարված աշխատանքների և (կամ) մատուցված ծառայությունների համար ստացվող եկամուտների մասով՝ հաշվառման դրամարկղային մեթոդով:

Օրենսգրքի 143-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետի համաձայն՝ եկամտային հարկով հարկման բազա է համարվում ռեզիդենտ ֆիզիկական անձանց համար՝ հարկվող եկամուտը, որը որոշվում է որպես Օրենսգրքի 141-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետով սահմանված համախառն եկամտի և Օրենսգրքի 147-րդ հոդվածով սահմանված նվազեցվող եկամուտների դրական տարբերություն:

Օրենսգրքի 151-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ Օրենսգրքի 152-րդ հոդվածով սահմանված՝ եկամտային հարկը հարկային գործակալի կողմից հաշվարկելու, պահելու և պետական բյուջե վճարելու դեպքերում եկամտային հարկի հաշվարկման և վճարման համար հաշվետու ժամանակաշրջան է համարվում յուրաքանչյուր հաշվետու ամիսը:

Վերոգրյալ իրավանորմերի վերլուծության հիման վրա ՀՀ վճռաբեկ դատարանն արձանագրել է, որ եկամտային հարկով հարկման օբյեկտ է համարվում ռեզիդենտ ֆիզիկական անձանց համար՝ Հայաստանի Հանրապետության աղբյուրներից և (կամ) Հայաստանի Հանրապետությունից դուրս գտնվող աղբյուրներից ստացվող համախառն եկամուտը, որը հաշվետու ժամանակաշրջանում ստացված կամ ստացման ենթակա հարկային օրենսգրքով սահմանված եկամուտների հանրագումարն է: Հարկային հարաբերությունները կարգավորող իրավական ակտերի կիրառության իմաստով եկամուտը ձեռնարկատիրական, անձնական և (կամ) պասիվ եկամուտն է, իսկ ֆիզիկական անձի կողմից քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում իրականացվող գործունեությանը վերագրվող կամ ցանկացած այլ հիմքով ստացվող դրամական միջոցը կամ այլ ակտիվը համարվում է անձնական եկամուտ: Քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում կատարված աշխատանքների և (կամ) մատուցված ծառայությունների համար ստացվող եկամուտների մասով՝ եկամտային հարկով հարկման օբյեկտի հաշվառումն իրականացվում է (հարկի հաշվարկը կատարվում է) հաշվառման դրամարկղային մեթոդով: ՀՀ վճռաբեկ դատարանն արձանագրել է, որ հաշվառման դրամարկղային մեթոդի էությունը կայանում է նրանում, որ հարկ վճարողի եկամուտների և ծախսերի հաշվառումն իրականացվում է՝ հիմք ընդունելով հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահը, և հարկային օրենսդրության տեսանկյունից որևէ իրավական նշանակություն չունի հարկ վճարողի կողմից այդ եկամուտների ստացման իրավունքը ձեռք բերելու պահը: Օրենսդիրը հստակ սահմանել է, որ հաշվառման դրամարկղային մեթոդը կիրառվում է ելնելով հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահից՝ անկախ իր կողմից այդ եկամուտների ստացման իրավունքը ձեռք բերելու կամ իր համար այդ ծախսերը ճանաչելու պահից: Եկամտային հարկով հարկման օբյեկտի հաշվառման համար էական է համարվում հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահը, որը չի կարող նույնացվել հատուցումների ստացման վերաբերյալ քաղաքացիաիրավական պայմանագրից ծագող իրավունքների պետական գրանցման պահի հետ:

Ըստ այդմ, ՀՀ վճռաբեկ դատարանն արձանագրել է, որ քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում կատարված աշխատանքների և (կամ) մատուցված ծառայությունների համար ստացվող եկամուտների` եկամտային հարկով հարկման օբյեկտի հաշվառումն իրականացվում է (հարկի հաշվարկը կատարվում է) հաշվառման դրամարկղային մեթոդով, որի կիրառման համար հիմք է ընդունվում ոչ թե քաղաքացիաիրավական պայմանագրերից ծագող իրավունքների պետական գրանցման, այլ հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահը: Հետևաբար, որպես եկամտային հարկի հաշվարկման և վճարման համար հաշվետու ժամանակաշրջանը որոշելու ելակետ է ընդունվում հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահը՝ համաձայն հարկային օրենսդրության (տե՛ս, Սամվել Ճզմաչյանն ընդդեմ ՀՀ պետական եկամուտների կոմիտեի թիվ ՎԴ/2978/05/19 վարչական գործով ՀՀ վճռաբեկ դատարանի 03112022 թվականի որոշումը):

Անդրադառնալով հարկային գործակալ համարվելու կապակցությամբ օրենսդրությամբ սահմանված պահանջներին՝ Վճռաբեկ դատարանն անհրաժեշտ է համարում քննարկման առարկա դարձնել վերաբերելի օրենսդրական իրավակարգավորումները։

Այսպես, մինչև 01012018 թվականը գործած «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածի համաձայն՝ հարկային գործակալը հարկ վճարողներին եկամուտներ վճարող (հատկացնող կամ բնամթերային ձևով տրամադրող) իրավաբանական անձն է (այդ թվում` օտարերկրյա իրավաբանական անձի հիմնարկը, օտարերկրյա իրավաբանական անձի մասնաճյուղը կամ ներկայացուցչությունը), անհատ ձեռնարկատերը, նոտարը, հիմնարկը, տեղական ինքնակառավարման մարմինը, որի վրա օրենքի համաձայն, դրված է հարկ վճարողներին եկամուտներ վճարելիս (հատկացնելիս կամ տրամադրելիս) նրանց եկամուտներից հարկերը (այդ թվում` անուղղակի) հաշվարկելու, պահելու (գանձելու) և Հայաստանի Հանրապետության և համայնքների բյուջեներ վճարելու պարտավորությունը:

Մինչև 01012018 թվականը գործած «Եկամտային հարկի մասին» ՀՀ օրենքի 5-րդ հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն՝ եկամուտ է համարվում աշխատանքային կամ քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում կամ ցանկացած այլ հիմքով հարկ վճարողի ստացման ենթակա` հաշվեգրված (պասիվ եկամուտների, ինչպես նաև անհատ ձեռնարկատեր կամ նոտար չհանդիսացող ֆիզիկական անձանց մասով` քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում ստացված) գույքը, ինչպես նաև բնամթերային (ոչ դրամական) ձևով ստացման ենթակա` հաշվեգրված (պասիվ եկամուտների, ինչպես նաև անհատ ձեռնարկատեր կամ նոտար չհանդիսացող ֆիզիկական անձանց մասով` քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում ստացված) եկամուտները:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ համանման իրավակարգավորում է նախատեսված նաև գործող օրենսդրությամբ։ Մասնավորապես՝ Օրենսգրքի 29-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ հարկային գործակալը հարկ վճարողներին եկամուտներ վճարող (հատկացնող կամ բնամթերային ձևով տրամադրող)` Օրենսգրքի 58-րդ գլխով սահմանված կարգով հարկային մարմնում որպես հարկ վճարող հաշվառված կազմակերպությունն է, անհատ ձեռնարկատերը կամ նոտարը, որի վրա, Օրենսգրքի համաձայն, դրված է հարկ վճարողներին եկամուտներ վճարելիս (հատկացնելիս կամ բնամթերային ձևով տրամադրելիս) նրանց եկամուտներից հարկերը կամ վճարները հաշվարկելու, պահելու (գանձելու) և Հայաստանի Հանրապետության պետական բյուջե վճարելու պարտավորությունը: Նույն մասի կիրառության իմաստով` հարկային գործակալի կողմից հարկ վճարողին եկամտի վճարում (հատկացում կամ բնամթերային ձևով տրամադրում) է համարվում նաև՝

1) հարկային գործակալի կողմից եկամտի վճարումը (հատկացումը կամ բնամթերային ձևով տրամադրումը) եկամուտ ստացող հարկ վճարողի նշած անձին.

2) հարկային գործակալի նշած անձի կողմից եկամտի վճարումը (հատկացումը կամ բնամթերային ձևով տրամադրումը) եկամուտ ստացող հարկ վճարողին:

Վկայակոչված նորմերից հետևում է, որ հարկային գործակալն այն սուբյեկտն է, որի վրա դրված է հարկ վճարողներին եկամուտներ վճարելու, վերջիններիս եկամուտներ վճարելիս հարկեր կամ վճարներ հաշվարկելու, պահելու (գանձելու) և Հայաստանի Հանրապետության պետական բյուջե վճարելու պարտավորություն։

Այսինքն՝ կոնկրետ սուբյեկտի՝ հարկային գործակալ համարվելու փաստը պարզելու նպատակով պետք է առաջին հերթին, բացահայտել, թե արդյոք վերջինս իրականացնում է վերոնշյալ գործառույթները, թե՝ ոչ, որոնցից առանցքային նշանակություն նախևառաջ ունի հարկ վճարողին կամ հարկ վճարողի նշած անձին եկամուտներ, այդ թվում նաև՝ ֆիզիկական անձի կողմից աշխատանքային կամ քաղաքացիաիրավական պայմանագրերի շրջանակներում իրականացվող գործունեությանը վերագրվող կամ ցանկացած այլ հիմքով ստացվող դրամական միջոց կամ այլ ակտիվ (այդ թվում՝ բնամթերային ձևով), վճարելու հանգամանքը։

 

Վճռաբեկ դատարանի իրավական դիրքորոշումների կիրառումը սույն գործի փաստերի նկատմամբ.

Սույն գործի փաստերի համաձայն` ՀՀ Տավուշի մարզի ընդհանուր իրավասության դատարանի 27122016 թվականի «Ապահովված պահանջի չափը հաստատելու և ապահովված իրավունքի առարկայի իրացումը թույլատրելու մասին» որոշմամբ «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ին թույլատրվել է իրացնել 17122015 թվականին կնքված պայմանագրով գրավ դրված անշարժ գույքերը։

Անշարժ գույքի աճուրդի արդյունքների 13092017 թվականի արձանագրության համաձայն՝ աճուրդի կազմակերպիչ ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ի կողմից ««ԱԿՍՈՆ» ապրանքա-հումքային բորսա» ՍՊԸ-ի հարթակում իրականացված հրապարակային սակարկություններում վաճառված լոտի գնորդ է արձանագրվել Ընկերությունը, իսկ վաճառող «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ն։

12092017 թվականի թիվ 015013 վճարման հանձնարարագրի համաձայն՝ Ընկերության կողմից ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ին վճարվել է 2461050 ՀՀ դրամ՝ որպես անշարժ գույքի աճուրդի նախավճար, իսկ 15092017 թվականի թիվ 000469 վճարման հանձնարարագրի համաձայն՝ վճարվել է 817888950 ՀՀ դրամ՝ որպես անշարժ գույքի աճուրդից ձեռքբերման վճար։

«ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ի, ««Ֆլորես» աճուրդի տուն» ՍՊԸ-ի և Ընկերության միջև 27122017 թվականին կնքվել է հրապարակային սակարկություններով իրացված անշարժ գույքի առուվաճառքի պայմանագիր, որով Ընկերությունը, 13092017 թվականին ստորագրված անշարժ գույքի աճուրդի արդյունքների արձանագրության հիման վրա, ձեռք է բերել գրավի իրավունքով «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ին պատկանող անշարժ գույքերը՝ 820.350.000 ՀՀ դրամ արժեքով։

Կոմիտեի նախագահի 28082020 թվականի թիվ 3003824 հանձնարարագրի համաձայն` Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության ստուգումների թիվ 7-րդ բաժնի գլխավոր հարկային տեսուչներ Ռուբեն Գևորգյանին, Միսակ Մուրադյանին և Գագիկ Գևորգյանին հանձնարարվել է Ընկերությունում իրականացնել համալիր հարկային ստուգում։

Կոմիտեի նախագահի 28082020 թվականի թիվ 3003824 հանձնարարագրի հիման վրա Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության պաշտոնատար անձանց կողմից Ընկերությունում իրականացվել է համալիր հարկային ստուգում, որի արդյունքում 25122020 թվականին կազմվել է թիվ 3003824 ստուգման ակտը, որի 3-րդ կետով (վիճարկվող մաս) Ընկերությանը եկամտային հարկի գծով առաջադրվել են 335933325 ՀՀ դրամի չափով լրացուցիչ հարկային պարտավորություններ։

ՀՀ կադաստրի կոմիտեի 16102020 թվականի թիվ 52457-2020 գրությանը կից ներկայացված տվյալների համաձայն՝ 27122017 թվականի առուվաճառքի պայմանագրի հիման վրա Ընկերության անվամբ իրավունքների պետական գրանցումը կատարվել է 17012018 թվականին։

Կոմիտեի հարկային և մաքսային մարմինների բողոքարկման հանձնաժողովի 22012021 թվականի թիվ 4/19 որոշմամբ Կոմիտեի համալիր հարկային ստուգումների վարչության 25122020 թվականի թիվ 3003824 ակտի դեմ Ընկերության դիմում-բողոքը մերժվել է։

Ընկերությունը, դիմելով դատարան, պահանջել է անվավեր ճանաչել Կոմիտեի 25122020 թվականի թիվ 3003824 ստուգման ակտի 3-րդ կետը։

Դատարանը հայցը բավարարել է հետևյալ պատճառաբանությամբ«(․․․) Դատարանն արձանագրում է, որ Ընկերության կողմից հնարավոր եկամուտները վճարվել են մինչև ՀՀ հարկային օրենսգիրքն ուժի մեջ մտնելն ավարտված հաշվետու ժամանակաշրջանում, իսկ ՀՀ հարկային օրենսգրքի եկամտային հարկի հետ կապված հարաբերությունները կարգավորող դրույթներին հետադարձ ուժ տալու մասին կանոններ սահմանված չեն։ Սակայն հարկային մարմինն այս հանգամանքը չի կարևորել և ի սկզբանե սխալ է որոշել վիճելի իրավահարաբերության ծագման պահը և ըստ այդմ՝ դրա նկատմամբ կիրառելի իրավանորմերը: Բացի այն, որ հարկային մարմինը ճիշտ չի ընտրել կիրառելի իրավունքը, «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 37-րդ հոդվածով սահմանված վարչական վարույթի ի պաշտոնե քննության սկզբունքին համապատասխան չի ապահովել գործի փաստական հանգամանքների բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ քննարկումը և չի պարզել Ընկերության կողմից ֆիզիկական անձին եկամուտ վճարելու՝ գրավ դրված գույքի օտարման գնի և գրավով ապահովված պարտավորության դրական տարբերության առկայությունը և դրանով պայմանավորված հարկային գործակալի պարտավորություն ունենալու հանգամանքը»։

Վերաքննիչ դատարանը բավարարել է Կոմիտեի վերաքննիչ բողոքը՝ Դատարանի վճիռը բեկանել և գործն ուղարկել է ՀՀ վարչական դատարան նոր քննության՝ հետևյալ պատճառաբանությամբ«(․․․) անշարժ գույքի առուվաճառքի պայմանագիրը ստորագրվել է 2017 թվականի դեկտեմբերի 27-ին, դրանից ծագած Ընկերության սեփականության իրավունքը գրանցվել է 2018 թվականի հունվարի 17-ին, իսկ նշված պայմանագրից ծագած իրավունքները ենթակա էին պետական գրանցման՝ Վերաքննիչ դատարանն արձանագրում է, որ փաստացի նշված առուվաճառքի պայմանագիրը, համաձայն ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 449-րդ հոդվածի 3-րդ մասով ամրագրված կանոնակարգումների, կնքվել է 2018 թվականի հունվարի 17-ին։ Սա նշանակում է, որ նշված գործարքից ծագող հարկային իրավահարաբերությունների նկատմամբ՝ դրանց առկայության դեպքում, կիրառելի են ՀՀ հարկային օրենսգրքի (այսուհետ՝ Օրենսգիրք) կանոնակարգումները, քանի որ Օրենսգիրքն ուժի մեջ է մտել 2018 թվականի հունվարի 01-ից։ Այլ կերպ ասած՝ վիճահարույց պայմանագիրը կնքված է համարվում 2018 թվականի հունվարի 17-ից, որպիսի ժամանակային տիրույթում գործել է Օրենսգիրքը, հետևապես նշած գործարքի շրջանակներում ենթադրաբար առաջացող հարկային իրավահարաբերությունների նկատմամբ կիրառելի են Օրենսգրքի կարգավորումները։ (․․․)

Մինչդեռ, Վարչական դատարանը գտել է, որ քննարկվող դեպքում վիճելի իրավահարաբերությունների նկատմամբ Օրենսգրքով ամրագրված կանոնակարգումները կիրառելի չեն՝ թույլ տալով դատական սխալ։

Ըստ այդմ, Վերաքննիչ դատարանը գտնում է, որ վիճարկվող մասով թիվ 3003824 ստուգման ակտի իրավաչափությունը ենթակա էր ստուգման Օրենսգրքով ամրագրված կանոնակարգումները, ինչպես նաև իրավահարաբերությունների ձևավորման պահին գործած՝ հարկային իրավահարաբերությունները կանոնակարգող, մյուս իրավական ակտերի պահանջները պահպանված լինելու լույսի ներքո։

(․․․)

Այսպիսով, քննարկվող դեպքում Վարչական դատարանը նախ՝ ճիշտ չի որոշել վիճելի իրավահարաբերությունների նկատմամբ կիրառելի իրավական ակտերի շրջանակը, հետո՝ բավարար հստակությամբ չի անդրադարձել դատավարության մասնակիցների միջև առկա՝ սույն վեճի օբյեկտիվ հանգուցալուծման տեսանկյունից առանցքային նշանակություն ունեցող, վիճահարույց գործարքի շրջանակներում Ընկերության՝ հարկային գործակալ լինելու կամ չլինելու վեճի պարզմանը՝ միաժամանակ գործի փաստերի նկատմամբ ոչ ճիշտ մեկնաբանմամբ կիրառելով «Եկամտային հարկի մասին» ՀՀ օրենքի (մինչև 2018 թվականի հունվարի 01-ը գործած խմբագրությամբ) 81-ին հոդվածի 1-ին մասով ամրագրված կանոնակարգումները»։

Վերոգրյալ իրավական դիրքորոշումների լույսի ներքո անդրադառնալով Վերաքննիչ դատարանի եզրահանգումների հիմնավորվածությանը՝ Վճռաբեկ դատարանը հարկ է համարում արձանագրել, որ տվյալ պարագայում եկամտային հարկի հաշվարկը կատարվում է` ելնելով ոչ թե քաղաքացիաիրավական պայմանագրերից ծագող իրավունքների պետական գրանցման, այլ հատուցումների ստացման կամ վճարումների կատարման պահից:

Վճռաբեկ դատարանը փաստում է, որ սույն դեպքում Ընկերության կողմից ձեռք բերված անշարժ գույքի համար վճարման պահը՝ 15092017 թվականը, չի ներառվում 2018 թվականի փետրվար ամսվա եկամտային հարկի հաշվարկման և վճարման հաշվետու ժամանակաշրջանում, հետևաբար, Օրենսգրքի 447-րդ հոդվածի 1-ին մասի ուժով, հարկային պարտավորությունները ենթակա են կատարման 15092017 թվականին անշարժ գույքի ձեռքբերման նպատակով Ընկերության կողմից կատարված վճարման դրությամբ գործող օրենսդրությամբ սահմանված կարգով և ժամկետներում:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Օրենսգրքի 15-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետի «ա» ենթակետն իրավակիրառ պրակտիկայում պետք է մեկնաբանվի սույն որոշմամբ արտահայտված իրավական դիրքորոշումների հաշվառմամբ, որպիսի պարագայում նշված իրավանորմի կարգավորումը սույն գործով վիճելի իրավահարաբերության նկատմամբ չի կարող կիրառելի լինել, քանի որ հատուցումն ստանալու պահը` 15092017 թվականը, չի ներառվում 2018 թվականի հաշվետու ժամանակաշրջանում: Ըստ այդմ՝ հայցվորի համար պայմանագրի ուժով չի կարող ծագել իր նկատմամբ կիրառման ոչ ենթակա նորմով սահմանված՝ հարկային մարմին եկամտային հարկի հաշվարկ ներկայացնելու և դրա արդյունքում առաջացող եկամտային հարկի գումարը վճարելու պարտավորություն, ինչն անտեսվել է Վերաքննիչ դատարանի կողմից։

Միաժամանակ, անդրադառնալով Ընկերության՝ հարկային գործակալ հանդիսանալու հարցին՝ նախ պետք է պարզել, թե արդյոք Ընկերությունը ֆիզիկական անձին վճարել է եկամուտ, թե՝ ոչ։

Տվյալ դեպքում Ընկերությունը գրավի առարկա գույքը ձեռք է բերել «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ից, և դրա դիմաց որևէ ֆիզիկական անձի գումար չի վճարել, այլ վճարումը կատարվել է 13092017 թվականի անշարժ գույքի աճուրդի արդյունքների արձանագրությամբ հրապարակային սակարկություններում վաճառված լոտի վաճառող նշված «ՀԱՅԲԻԶՆԵՍԲԱՆԿ» ՓԲԸ-ի հաշվին։

Հետևաբար, Ընկերությունն ինչպես Օրենսգրքի, այնպես էլ մինչև 01012018 թվականը գործած «Հարկերի մասին» ՀՀ օրենքի իմաստով չէր կարող համարվել հարկային գործակալ։

Ինչ վերաբերում է գույքի օտարման արդյունքում այդ գույքը ֆիզիկական անձից ձեռք բերելու պատասխանողի փաստարկներին, ապա պետք է նշել, որ Ընկերությունն ուղղակիորեն ֆիզիկական անձին գումար չի վճարել, իսկ թե իր կողմից գումարը ստացած սուբյեկտն ինչպես է տնօրինել այդ գումարը, տվյալ դեպքում սույն գործի համար որևէ էական նշանակություն չունի։

Ամփոփելով վերոգրյալը՝ Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Դատարանը, Ընկերության հայցը բավարարելով, կայացրել է գործն ըստ էության ճիշտ լուծող դատական ակտ, ինչն անտեսվել է Վերաքննիչ դատարանի կողմից:

Վերոգրյալի հիման վրա՝ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն գործով անհրաժեշտ է կիրառել ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 169-րդ հոդվածի 1-ին մասի 5-րդ կետով սահմանված` Վերաքննիչ դատարանի դատական ակտը բեկանելու և Դատարանի դատական ակտին օրինական ուժ տալու Վճռաբեկ դատարանի լիազորությունը հետևյալ հիմնավորմամբ.

«Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի (այսուհետ՝ Կոնվենցիա) 6-րդ հոդվածի համաձայն` յուրաքանչյուր ոք ունի ողջամիտ ժամկետում իր գործի քննության իրավունք: Սույն գործով վեճի լուծումն էական նշանակություն ունի գործին մասնակցող անձանց համար: Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ գործը ողջամիտ ժամկետում քննելը հանդիսանում է Կոնվենցիայի նույն հոդվածով ամրագրված անձի արդար դատաքննության իրավունքի տարր, հետևաբար գործի անհարկի ձգձգումները վտանգ են պարունակում նշված իրավունքի խախտման տեսանկյունից: Տվյալ դեպքում Վճռաբեկ դատարանի կողմից ստորադաս դատարանի դատական ակտին օրինական ուժ տալը բխում է արդարադատության արդյունավետության շահերից, քանի որ սույն գործով վերջնական դատական ակտ կայացնելու համար նոր հանգամանք հաստատելու անհրաժեշտությունը բացակայում է:

Դատական ակտին օրինական ուժ տալիս Վճռաբեկ դատարանը հիմք է ընդունում սույն որոշման պատճառաբանությունները, ինչպես նաև գործի նոր քննության անհրաժեշտության բացակայությունը:

 

5. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները դատական ծախսերի բաշխման վերաբերյալ.

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 56-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատական ծախuերը կազմված են պետական տուրքից և գործի քննության հետ կապված այլ ծախuերից:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 60-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` կողմը, որի դեմ կայացվել է վճիռ, կամ որի բողոքը մերժվել է, կրում է Հայաստանի Հանրապետության դատական դեպարտամենտի` վկաներին և փորձագետներին վճարած գումարների հատուցման պարտականությունը, ինչպես նաև մյուս կողմի կրած դատական ծախսերի հատուցման պարտականությունը այն ծավալով, ինչ ծավալով դրանք անհրաժեշտ են եղել դատական պաշտպանության իրավունքի արդյունավետ իրականացման համար: Դատական պաշտպանության այն միջոցի հետ կապված ծախսերը, որ իր նպատակին չի ծառայել, դրվում են այդ միջոցն օգտագործած կողմի վրա, անգամ եթե վճիռը կայացվել է այդ կողմի օգտին:

«Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 38-րդ հոդվածի 1-ին մասի «ա» կետի համաձայն՝ պետական տուրքը ենթակա է վերադարձման մասնակի կամ լրիվ, եթե պետական տուրքը վճարվել է ավելի, քան պահանջվում է գործող օրենսդրությամբ:

Նկատի ունենալով այն, որ Ընկերության կողմից վճռաբեկ բողոքի համար վճարվել է 30.000 ՀՀ դրամ, մինչդեռ, վճարման էր ենթակա 20.000 ՀՀ դրամ` որպես մեկ ոչ դրամական պահանջի գործով վճռաբեկ բողոքի համար օրենքով սահմանված պետական տուրքի գումար, իսկ վճռաբեկ բողոքը ենթակա է բավարարման, ուստի, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Ընկերության կողմից նախապես վճարված պետական տուրքի գումարը՝ 20000 ՀՀ դրամի չափով, ենթակա է հատուցման Կոմիտեի կողմից, իսկ «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 38-րդ հոդվածի 1-ին մասի «ա» կետի հիմքով ավել վճարված պետական տուրքը՝ 10000 ՀՀ դրամը, ենթակա է վերադարձման Ընկերությանը։

Բացի այդ, Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ պետական տուրքից բացի, այլ դատական ծախս կատարված լինելու վերաբերյալ որևէ ապացույց գործում առկա չէ։

 

Հաշվի առնելով վերը շարադրված հիմնավորումները և ղեկավարվելով ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 169-171-րդ հոդվածներով, 172-րդ հոդվածի 1-ին մասով` Վճռաբեկ դատարանը

 

Ո Ր Ո Շ Ե Ց

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել: Բեկանել ՀՀ վերաքննիչ վարչական դատարանի 29092023 թվականի որոշումը և օրինական ուժ տալ ՀՀ վարչական դատարանի 19112021 թվականի վճռին:

2. ՀՀ պետական եկամուտների կոմիտեից հօգուտ «ՎԻԼԼԱ ՌԵՍԹ ՀԱՈՒԶ» ՍՊԸ-ի բռնագանձել 20.000 ՀՀ դրամ` որպես վճռաբեկ բողոքի համար նախապես վճարված պետական տուրքի գումար:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում կայացման պահից, վերջնական է և բողոքարկման ենթակա չէ:

 

Նախագահող

Հ. Բեդևյան

Զեկուցող

ռ. Հակոբյան

ա. Թովմասյան

լ. Հակոբյան

Ք. ՄԿՈՅԱՆ

 

Պաշտոնական հրապարակման օրը՝ 7 նոյեմբերի 2024 թվական: