Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Հիմնական ակտ (07.08.2013-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀԱՐԿԱՅԻՆ ՏԵՂԵԿԱՏՈՒ
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
07.08.2013
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
07.08.2013
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
07.08.2013

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ
 

ՀՀ վարչական վերաքննիչ

դատարանի որոշում

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/1178/05/13

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/1178/05/13
2013թ.

Նախագահող դատավոր՝ Ա. Բաբայան  

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը
(այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

 

 

նախագահությամբ

Ե. Խունդկարյանի

 

մասնակցությամբ դատավորներ

Ե. Սողոմոնյանի

   

Վ. Աբելյանի

   

Ս. ԱՆՏՈՆՅԱՆԻ

   

Ա. Բարսեղյանի

   

Գ. Հակոբյանի

   

Տ. Պետրոսյանի

 

2013 թվականի օգոստոսի 07-ին,

քննարկելով ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 21.05.2013 թվականի «Վերաքննիչ բողոքը մերժելու մասին» որոշման դեմ Մագդա Եղիազարյանի վճռաբեկ բողոքը,

  Պ Ա Ր Զ Ե Ց

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան` Մագդա Եղիազարյանը պահանջել է անվավեր ճանաչել ՀՀ կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի «Հայաստանի Հանրապետությունում գիտական աստիճանաշնորհման կանոնակարգը հաստատելու մասին» թիվ 327 որոշմամբ հաստատված «Հայաստանի Հանրապետությունում գիտական աստիճանաշնորհման կանոնակարգ»-ի (այսուհետ` Կանոնակարգ) 31-րդ կետի դրույթները:

ՀՀ վարչական դատարանի (նախագահող դատավոր` Կ. Ավետիսյան, դատավորներ` Ա. Դարբինյան, Կ. Բաղդասարյան, Ռ. Խանդանյան, Ա. Հարությունյան) (այսուհետ` Դատարան) 28.02.2013 թվականի որոշմամբ հայցադիմումը վերադարձվել է:

ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի (այսուհետ` Վերաքննիչ դատարան) 21.05.2013 թվականի որոշմամբ Մագդա Եղիազարյանի վերաքննիչ բողոքը մերժվել է, և Դատարանի 28.02.2013 թվականի որոշումը թողնվել է օրինական ուժի մեջ:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Մագդա Եղիազարյանը:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը    

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Վերաքննիչ դատարանը խախտել է ՀՀ Սահմանադրության 3-րդ, 5-րդ, 18-րդ, 19-րդ հոդվածները, «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածը, ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 53-րդ հոդվածի 2-րդ մասը, 72-րդ հոդվածի 3-րդ մասը,      78-րդ հոդվածի 1-ին մասը, 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասը, 24-րդ գլուխը:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Վերաքննիչ դատարանը վկայակոչել է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասը, ըստ որի` նորմատիվ իրավական ակտերը դատական կարգով վիճարկելու համար սահմանված է եռամսյա ժամկետ, ինչպես նաև նույն հոդվածի 1-ին մասը, որը սահմանում է մեկնարկային այն կետը, որից սկսած եռամսյա ժամկետում բերված հայցը պետք է ընդունվի դատարանի վարույթ: Օրենսդիրն այդ մեկնարկի համար բավարար հիմք է համարել անձի կողմից «համարելը», որ այդ նորմատիվ իրավական ակտերով խախտվել են իր իրավունքները:

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է, որ ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 24-րդ գլխում նորմատիվ իրավական ակտերը վիճարկելու հայցադիմումներին ներկայացվող հատուկ վավերապայմաններ առանձնացված չեն, այդ թվում` դիմողների (հայցվորների) վրա պարտականություն դրված չէ դատարանին ուղղված դիմումում (հայցում) հիմնավորում շարադրել, որ վերջինս «համարում» է, որ նորմատիվ իրավական ակտով խախտվել են իր իրավունքները: Օրենսդիրը, «համարում» եզրույթը գործածելով հայցի ընդունելության համար, բավարար հիմք է սահմանել անձի սուբյեկտիվ ընկալումն իր իրավունքները խախտված լինելու համար` դրանով դիմումի ընդունելության համար սահմանելով ցածր շեմ:

Դատարանը և Վերաքննիչ դատարանը խնդրո առարկա դրույթից դուրս են թողել անձի սուբյեկտիվ ընկալումն արտահայտող «համարում է» եզրույթը:

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է, որ նորմատիվ իրավական ակտի նորմատիվ դրույթներն անձանց իրավունքներին միջամտում են միջնորդավորված` վարչական ակտերի միջոցով, և քանի դեռ չկա վարչական ակտ կամ այդպիսի վարչական ակտ ընդունվելու (տեղի ունենալու) նախադրյալ, ապա նորմատիվ դրույթներն անձանց իրավունքներին չեն միջամտում: Ուստի, այդ դրույթների իրավաչափությունը դատական կարգով վիճարկելու գործերով անձը չունի իրավական շահագրգռվածություն: Միևնույն ժամանակ, քանի դեռ չի վերացվել անվավեր (առ ոչինչ) ճանաչված նորմի հիման վրա ընդունված անհատական իրավական ակտը, այն շարունակում է միջամտել անձի իրավունքներին: Այս սկզբունքն ամրագրված է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 140-րդ հոդվածի 7-րդ մասի իրավա­կարգավորմամբ:

Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել, որ ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասով նորմատիվ իրավական ակտերի դատական կարգով վիճարկելու համար սահմանված եռամսյա ժամկետի սկզբի հաշվարկը պետք է կատարվի հետևյալ կերպ` այն դեպքերում, երբ անձը հիմքեր ունի սպասելու, որ ընդունվելու է վարչական ակտ, և համարում է, որ նորմերը, ի կատարումն որոնց պետք է ընդունվի սպասվող վարչական ակտը, հակասում են ավելի բարձր իրավաբանական ուժ ունեցող իրավական ակտի, ապա այդպիսի հիմքեր ծագելու պահից նա ձեռք է բերում գործի առնչությամբ իրավական շահագրգռվածություն ունեցող անձի կարգավիճակ: Իսկ այն դեպքերում, երբ վարչական ակտի (որոշում, գործողություն, անգործություն) իրավաչափությունը դատական ստուգման առարկա է դարձել, և դատարանը վարչական ակտը գնահատել է ենթաօրենսդրական և/կամ գերատեսչական նորմատիվ իրավական ակտերին համապատասխանող, ապա անձը վերջիններիս իրավաչափությունը վիճարկելու` գործի առնչությամբ իրավական շահագրգռվածություն ունեցող անձի կարգավիճակ ձեռք է բերում վարչական ակտն իրավաչափ ճանաչած դատական ակտն օրինական ուժի մեջ մտնելու պահից:

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է, որ ՀՀ վարչական դատարանի թիվ ՎԴ/2450/05/11 վարչական գործով 20.12.2011 թվականին կայացրած վճռով մերժվել է դրա հիմքում ընկած Մագդա Եղիազարյանի հայցը և իրավաչափ է ճանաչվել ԲՈՀ-ի կողմից այդ գործով իրականացված ողջ վարչարարությունը, այդ թվում` ԲՈՀ-ի կողմից Մագդա Եղիազարյանի ատենախոսությունն իր ընտրությամբ փորձաքննության հանձնելը: Նշված վճիռը և ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի նույն գործով կայացված 20.09.2012 թվականի որոշման մեջ արտահայտված իրավական դիրքորոշումներն օրինական ուժի մեջ են մտել Վճռաբեկ դատարանի 21.11.2012 թվականի որոշումն օրինական ուժի մեջ մտնելու պահից` 11.12.2012 թվականից, և հայցը Դատարան է ներկայացվել նշված որոշումը փոստով` 11.12.2012 թվականին ստանալուց հետո եռամսյա ժամկետի պահպանմամբ` 20.02.2013 թվականին:

Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է, որ Դատարանի` դատավարական նորմերին տված մեկնաբանությունից բխում է, որ Մագդա Եղիազարյանը 2010 թվականի հոկտեմբեր ամսից եռամսյա ժամկետում կարող էր հայց ներկայացնել ՀՀ վարչական դատարան` ԲՈՀ-ի լիազորություններն ամրագրող հնարավոր բոլոր նորմատիվ իրավական ակտերն անվավեր ճանաչելու պահանջով, և դրանցից մեկի անվավեր ճանաչվելու դեպքում հայց ներկայացնել Դատարան` այն վարչական ակտն անվավեր ճանաչելու պահանջով, որն ընդունվել էր անվավեր ճանաչված նորմի կիրառմամբ` վարչական ակտն անվավեր ճանաչելու պահանջով հայցը վարույթ ընդունելու անհրաժեշտ վավերապայմանների հաղթահարմամբ: Նշվածը հակասում է արդար դատաքննության, իրավական պաշտպանության արդյունավետ միջոցների իրավունքների էությանը:

Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել նաև այն փաստը, որ վարչական մարմին հանդիսացող ԲՈՀ-ը ոչ վարչական ակտում, ոչ էլ Մագդա Եղիազարյանի կամ մասնագիտական խորհրդի հետ վարած իր թղթակցության մեջ չի վկայակոչել որևէ նորմատիվ իրավական ակտ կամ հոդված:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է վերացնել Վերաքննիչ դատարանի 21.05.2013 թվականի «Վերաքննիչ բողոքը մերժելու մասին» և Դատարանի 28.02.2013 թվականի «Հայցադիմումը վերադարձնելու մասին» որոշումները:

 

3. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները

Սույն վճռաբեկ բողոքի քննությունը Վճռաբեկ դատարանը պայմանավորում է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասում ամրագր­ված նորմի միատեսակ կիրառությունն ապահովելու անհրաժեշտությամբ: Մասնավորապես` այդ նպատակով Վճռաբեկ դատարանը կարևորում է դրանում նշված՝ վարչական դատարան դիմելու եռամսյա ժամկետը հաշվարկելու համար ելակետային պահը որոշելու խնդրի լուծումը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասի համաձայն՝  օրենսգրքի 135-րդ հոդվածում նշված նորմատիվ ակտերի իրավաչափությունը վիճարկելու վերաբերյալ հայցադիմում կարող է ներկայացվել ՀՀ վարչական դատարան այդ ակտերով դիմողի իրավունքի խախտումից հետո եռամսյա ժամկետում: Այսինքն՝ օրենսդիրը եռամսյա ժամկետի հոսքի համար ելակետային պահ է դիտում վիճարկվող նորմատիվ ակտով շահագրգիռ անձի իրավունքի խախտման պահը: Հետևաբար, վերոհիշյալ իրավական խնդրի լուծման նպատակով կարևորվում է վիճարկվող նորմատիվ ակտով իրավունքի խախտման պահի որոշումը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 3-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետի համաձայն` վարչական դատարան դիմելու իրավունք ունի յուրաքանչյուր ֆի­զիկական կամ իրավաբանական անձ, եթե համարում է, որ պետական կամ տեղական ինքնակառավարման մարմինների կամ դրանց պաշտոնատար անձանց վարչական ակտերով, գործողություններով կամ անգործու­թյամբ`խախտվել են կամ անմիջականորեն կարող են խախտվել նրա՝ Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրությամբ, միջազգային պայմանագրերով, օրենքներով և այլ իրավական ակտերով ամրագրված իրավունքները և ազատությունները: ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի համաձայն` նորմատիվ ակտերի իրավաչափությունը վիճարկելու վերաբերյալ գործե­րով վարչական դատարան կարող է դիմել յուրաքանչյուր ֆիզիկական կամ իրավաբանական անձ, եթե համարում է, որ այդ նորմատիվ իրավական ակտերով խախտվել են Հայաստանի Հանրապետության Սահմանադրության 2-րդ գլխում, մարդու և քաղաքացու իրավունքներին և ազատություններին վերաբերող միջազգային իրավունքի նորմերով, ինչպես նաև Հայաստանի Հանրապետության օրենքներում ամրագրված իր իրավունքները:

Նշված նորմերի համադրված վերլուծությունից բխում է, որ օրենսդիրը չի նախատեսում նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը «in abstracto» վիճարկելու հնարավորություն: Այսինքն` իրավունքը խախտող նորմատիվ ակտի գործողության փաստն ինքնին դեռևս բավարար չէ նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու համար: Անհրաժեշտ է, որ այդ նորմատիվ ակտը կիրառված լինի տվյալ անձի նկատմամբ` ի վնաս իրեն: Սրանից բխում է, որ անձի իրավական շահը տվյալ նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու հարցում ծագում է, տվյալ անձն օժտվում է նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու իրավասությամբ այդ ակտի` իր նկատմամբ կիրառվելու ուժով: Այլ կերպ`անձն իրավասու է վիճարկելու իր իրավունքը ենթադրաբար խախտող նորմատիվ ակտի իրավաչափությունն այն դեպքում, երբ այդ նորմատիվ ակտի հիման վրա վարչական մարմինն իր վերաբերյալ ընդունել է վարչական ակտ, իր նկատմամբ կատարել է գործողություն, դրսևորել անգործություն, և ինքը համարում է, որ իր իրավունքի խախտման փաստը պայմանավորված է դրա հիմքում ընկած նորմատիվ ակտի ոչ իրավաչափությամբ: Հետևաբար, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածում նշված` իրավունքի խախտման պահը որոշվում է ըստ այդ նորմատիվ ակտի` անձի նկատմամբ կիրառման պահի, այն է` այդ նորմատիվ ակտի հիման վրա վարչական ակտի ընդունման, գործողության (անգործության) կատարման պահի:

Ինչ վերաբերում է այն հարցին, թե անձը որ պահից սկսած կարող է իրացնել իր նկատմամբ կիրառված նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու իր իրավունքը, ապա այս առնչությամբ Վճռաբեկ դատարանն անհրաժեշտ է համարում բացահայտել օրենսդրի այն տրամաբանությունը, որն ընկած է վարչական ակտի դատական կարգով բողոքարկման կարգի հիմքում:

Այսպես, «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 59-րդ հոդվածի  2-րդ մասի համաձայն` գրավոր վարչական ակտը, ընդունումից հետո` եռօրյա ժամկետում, պետք է հանձնվի վարույթի մասնակիցներին: Չնայած նրան, որ օրենսդիրը վարչական մարմնին պարտավորեցնում է նշված ժամկետում վարչական ակտը հանձնել վարույթի մասնակիցներին, այնուամենայնիվ, նկատի ունենալով գործնականում նշված պահանջը չկատարելու կամ ոչ պատշաճ կատարելու հնարավորությունը` օրենսդիրը վարչական ակտը վիճարկելու օրենքով սահմանված ժամկետի հոսքը պայմանավորել է ոչ թե վարչական ակտի ընդունման, այլ այդ ակտը վարույթի մասնակիցներին հանձնելու, իրազեկելու հանգամանքով: Մասնավորապես` ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 71-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետի համաձայն՝ հայցը դատարան կարող է ներկայացվել՝ վիճարկման հայցի դեպքում երկամսյա ժամկետում` վարչական ակտի ուժի մեջ մտնելու պահից, իսկ «Վարչարարության հիմունքների և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 60-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` վարչական ակտն ուժի մեջ է մտնում այդ ակտի ընդունման մասին իրազեկելուն հաջորդող օրվանից:

Օրենսդրի նշված տրամաբանությունը բխում է անձի իրավունքների իրավական  պաշտպանության (դատական և վարչական կարգով) արդյունավետությունը երաշխավորելու անհրաժեշտությունից: Մասնավորապես` անձի իրավունքների արդյունավետ իրավական պաշտպանությունն ապահովելու համար անհրաժեշտ է նրա համար փաստացիորեն երաշխավորել իրավական պաշտպանության դիմելու համար օրենքով սահմանված ողջ ժամկետից օգտվելու իրական հնարավորություն: Նշված իրավակարգավորումը լուծում է այդ խնդիրը:

Վճռաբեկ դատարանը, առաջնորդվելով անձի դատական պաշտպանության իրավունքի արդյունավետ իրացումը երաշխավորելու անհրաժեշտությամբ և օրենսդրի վերոհիշյալ տրամաբանությամբ, գտնում է, որ նորմատիվ ակտերի վիճարկման պարագայում ևս անձի` դատարան դիմելու համար սահմանված ժամկետի հոսքը պետք է սկսվի այն պահից, երբ ինքը տեղեկացել է իր նկատմամբ տվյալ նորմատիվ ակտի կիրառման մասին:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 136-րդ հոդվածի 4-րդ մասով սահմանված եռամսյա ժամկետի հաշվարկման համար որպես ելակետ պետք է հիմք ընդունվի այն պահը, երբ շահագրգիռ անձը տեղեկացել է վիճարկվող նորմատիվ ակտի՝ իր նկատմամբ կիրառվելու մասին:

Դատարանն իր` հայցադիմումը վերադարձնելու մասին 28.02.2013 թվականի որոշմամբ եռամսյա ժամկետի հոսքն սկսված է համարել 2010 թվականի հոկտեմբեր ամսից: Այս առնչությամբ որոշման մեջ, մասնավորապես, նշված է. «Սույն հայցադիմումում վկայակոչված փաստարկների հիման վրա պետք է եզրահանգել, որ Մագդա Եղիազարյանը ողջամտորեն իր իրավունքի ենթադրյալ խախտման մասին տեղյակ է եղել առնվազն 2010 թվականի հոկտեմբեր ամսից, քանի որ «Հայաստանի Հանրա­պետությունում գիտական աստիճանաշնորհման կանոնակարգը հաստատելու մասին» ՀՀ Կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի թիվ 327 որոշմամբ հաստատված Կանոնակարգի 31-րդ կետով սահմանված հայեցակարգերի հաշվառմամբ ՀՀ բարձրագույն որակավորման հանձնաժողովը (ԲՈՀ) մասնագիտական խորհրդին հասցեագրված 2010 թվականի հոկտեմբերի 14-ի թիվ 413-02 գրությամբ հայտնել է, որ չի կարող հաստատել մասնագիտական խորհրդի որոշումը …»:

Վերաքննիչ դատարանը, իրավաչափ համարելով Դատարանի մոտեցումը, խնդրի առնչությամբ, մասնավորապես, իր 21.05.2013 թվականի որոշման մեջ նշել է հետևյալը. «Հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ ՀՀ բարձրագույն որակավորման հանձնաժողովը դեռևս 14.10.2010թ. թիվ 413-02 գրությամբ՝ ուղղված թիվ 027 մասնագիտական խորհրդին, հայտնել է, որ ԲՈՀ-ը չի կարող հաստատել 027 մասնագիտական խորհրդի որոշումը …, այսինքն՝ վիճարկվող նորմատիվ իրավական ակտի կիրառման արդյունքում տվյալ դեպքում անձի իրավունքների համար հետևանքները վրա են հասել առնվազն 2010 թվականի հոկտեմբեր ամսին …»:

Վճռաբեկ դատարանը, հիմք ընդունելով վերոնշյալ իրավական դիրքորոշումները, գտնում է, որ և' Դատարանը, և' Վերաքննիչ դատարանը սխալ են գնա­հատել և որոշել այն ելակետային պահը, որից սկսվում է եռամսյա ժամկետի հոսքը: Վերջիններս գտել են, որ հայցվորն իր իրավունքների ենթադրյալ խախտման մասին տեղյակ է դարձել ԲՈՀ-ի 14.10.2010 թվականի թիվ 413-02 գրությունից` հաշվի չառնելով այն հանգամանքը, որ դրանում մատնանշված չէ գրության համար հիմք հանդիսացած վիճարկվող որոշումը: Նշված գրությունից պարզ չէ, որ ԲՈՀ-ի կողմից խորհրդի որոշումը չհաստատելու համար հիմք հանդիսացած փորձագիտական եզրակացությունը տրվել է ի կատարումն ՀՀ Կառավարության վիճարկ­վող որոշման պահանջների: Հետևաբար, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ այդ գրությամբ հայցվորը չէր կարող տեղեկացված լինել իր նկատմամբ ՀՀ Կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի թիվ 327 որոշման կիրառման մասին:

Այդուհանդերձ, գործի փաստական հանգամանքներից հետևում է, որ ՀՀ Կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի թիվ 327 որոշման` իր նկատմամբ կիրառման մասին հայցվորը տեղյակ է եղել դեռևս ՀՀ վարչական դատարանում թիվ ՎԴ/2450/05/11 վարչական գործի քննության ընթացքում: Այդ մասին են վկայում նշված գործով հայցադիմումի, ՀՀ վարչական դատարանի 20.12.2011 թվականի վճռի, հայցվորի վերաքննիչ բողոքի, ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 20.09.2012 թվականի որոշման բովանդակությունը: ՀՀ վարչական դատարանն իր 20.12.2011 թվականի վճռով, ի թիվս այլնի, կիրառել է ՀՀ Կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի թիվ 327 որոշմամբ հաստատված կանոնակարգի 31-րդ կետը (գ. թ. 55): Ավելին, վերաքննիչ բողոքում հայցվորը փաստարկել է նաև, որ Դատարանը ՀՀ Կառավարության 1997 թվականի օգոստոսի 08-ի թիվ 327 որոշմամբ հաստատված կանոնակարգը կիրառելուց առաջ պարտավոր էր գնահատել դրա՝ օրենքին համապատաս­խանությունը: Նշված փաստարկումը ևս վկայում է, որ հայցվորը դեռևս վերաքննիչ բողոք ներկայացնելիս ոչ միայն իրազեկված է եղել իր նկատմամբ ՀՀ Կառավարության վիճարկվող որոշման, այդ թվում  նաև՝ վիճարկվող 31-րդ կետի կիրառման մասին, այլ նաև նրա մոտ համոզմունք է ձևավորված եղել նշված ենթաօրենսդրական ակտի ենթադրյալ ոչ իրավաչափության վերաբերյալ:

Հիմք ընդունելով իր վերոհիշյալ իրավական դիրքորոշումները և հաշվի առնելով, որ դեռևս ՀՀ վարչական դատարանում թիվ ՎԴ/2450/05/11 վարչական գործի քննության ընթացքում հայցվորն իրազեկված էր իր նկատմամբ վիճարկվող որոշման կիրառման փաստի մասին, ՀՀ վարչական դատարանի 20.12.2011 թվականի վճռով իր նկատմամբ կիրառվել է այդ որոշման վիճարկվող դրույթը, ինչպես նաև նկատի ունենալով, որ նշված վճռի դեմ ուղղված իր վերաքննիչ բողոքում հայցվորը բարձրացրել է վիճարկվող որոշման իրավաչափության խնդիրը, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ որպես իր նկատմամբ այդ որոշման կիրառման մասին տեղեկացված լինելու և հետևաբար եռամսյա ժամկետի հաշվարկման համար ելակետային պահ պետք է դիտարկել ՀՀ վարչական դատարանի 20.12.2011 թվականի վճիռն հայցվորի կողմից ստանալու պահը: Այդ պահից սկսած հայցվորը կարող էր իրացնել իր իրավական պաշտպանության իրավունքն ընդդեմ վիճարկվող որոշման՝ դրա իրավաչափությունը ՀՀ վարչական դատավա­րության օրենսգրքի 24-րդ գլխի կանոններին համապատասխան վիճարկելու միջոցով: Մինչդեռ, հայցվորը, չօգտվելով իր իրավական պաշտպանության նշված միջոցից, բավարարվել է վերաքննիչ բողոքում փաստարկելով, որ Դատարանը պարտավոր էր վիճարկվող ենթաօրենսդրական ակտը կիրառելուց առաջ գնահատել դրա իրավաչափությունը: Այս առնչությամբ Վճռաբեկ դատարանը պաշտպանության նման միջոցը պատշաճ պաշտպանության միջոց չի համարում, քանզի նախ՝ դատարանը կաշկանդված է հայցի հիմքով և առարկայով, երկրորդ՝ նորմատիվ ակտերի իրավա­չափությունը կարող է վիճարկվել միայն ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 24-րդ գլխի կանոններին համապատասխան ներկայացված հայցադիմումի հիման վրա և դրանց իրավաչափությունը կարող է գնահատվել միայն 5 դատավորի կազմով դատարանի կողմից: Այլապես, միանձնյա դատավորի կողմից ենթաօրենսդրական ակտի իրավաչափության վերաբերյալ գնահատականը կհամարվի «ոչ օրինական դատարանի» կողմից տրված գնահատական:

Փաստորեն, հայցվորը ՀՀ վարչական դատարանի վճիռն ստանալուց հետո արդեն իսկ փորձել է իրացնել իր իրավունքների պաշտպանությունն ընդդեմ ենթադրյալ ոչ իրավաչափ նորմատիվ ակտի` այդ վճռի դեմ վերաքննիչ բողոք բերելու շրջանակներում, ինչը նշանակում է, որ հայցվորն ինքն ի սկզբանե գտել է, որ իր իրավունքների` նորմատիվ ակտով ենթադրյալ խախտման, իր նկատմամբ այդ ակտի կիրառման մասին պատշաճ կերպով տեղեկացել է ՀՀ վարչական դատարանի վճիռն ստանալու պահից և այդ պահից էլ համարել է, որ  ՀՀ Կառավարության որոշումը խախտում է իր իրավունքները:

Վճռաբեկ դատարանը, այսպիսով, արձանագրում է, որ ՀՀ վարչական դատարանի վճիռն ստանալուց հետո հայցվորն իր տրամադրության տակ ունեցել է երեք ամիս ժամանակ ՀՀ Կառավարության որոշման իրավաչափությունը վիճարկելու համար, սակայն չի իրացրել այդ պաշտպանության միջոցից օգտվելու իր հնարավորությունը:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Դատարանի 20.12.2011 թվականի վճիռն ստանալու պահը որպես եռամսյա ժամկետը հաշվարկելու հիմք դիտարկելու պարագայում էլ, այնուամենայնիվ, հայցվորը բաց է թողել նորմատիվ ակտի իրավաչափությունը վիճարկելու համար սահմանված եռամսյա ժամկետը, ինչը բաց թողնված ժամկետը վերականգնված համարելու վերաբերյալ միջնորդության բացակայության պարագայում հայցադիմումը վերադարձնելու հիմք է:

 

Հաշվի առնելով վերը շարադրված հիմնավորումները և ղեկավարվելով ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 118-րդ, 118.9-րդ, 118.15-րդ և 118.17-րդ հոդվածներով` Վճռաբեկ դատարանը

Ո Ր Ո Շ Ե Ց

1. Վճռաբեկ բողոքը մերժել: ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 21.05.2013 թվականի «Վերաքննիչ բողոքը մերժելու մասին» որոշումը թողնել օրինական ուժի մեջ` սույն որոշման պատճառաբանություններով:

2. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում կայացման պահից և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

Նախագահող`

Ե. Խունդկարյան

Դատավորներ`

Ե. Սողոմոնյան

  Վ. Աբելյան
  Ս. Անտոնյան
 

Ա. Բարսեղյան

 

Գ. Հակոբյան

  Տ. Պետրոսյան