Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Ինկորպորացիա (22.04.2016-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀՀՊՏ 2016.08.08/59(1239).1 Հոդ.767.22
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
22.04.2016
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
22.04.2016
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
22.04.2016

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ վարչական վերաքննիչ
դատարանի որոշում

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/5472/05/11

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/5472/05/11
2016թ.

Նախագահող դատավոր` Ա. Բաբայան  

Դատավորներ`

Ա. Աբովյան
 

Ա. Սարգսյան

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

 

 

նախագահությամբ

Ե. Խունդկարյանի

 

մասնակցությամբ դատավորներ

Գ. Հակոբյանի

 

Ս. Անտոնյանի

Վ. Ավանեսյանի

 

Ա. Բարսեղյանի

Մ. Դրմեյանի

Տ. Պետրոսյանի

 

Ե. Սողոմոնյանի

Ն. Տավարացյանի

 

2016 թվականի ապրիլի 22-ին

դռնբաց դատական նիստում, քննելով ՀՀ ֆինանսների նախարարության (այսուհետ` Նախարարություն) վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 07.08.2015 թվականի որոշման դեմ` ըստ «Ատլաս-Էներգո» ՍՊԸ-ի (այսուհետ` Ընկերություն) հայցի ընդդեմ Նախարարության Իջևանի տարածքային հարկային տեսչության (իրավանախորդ` ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի (այսուհետ` Կոմիտե) Իջևանի տարածքային հարկային տեսչություն) (այսուհետ` Տեսչություն)` Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետն անվավեր ճանաչելու պահանջի մասին, և ըստ Տեսչության հայցի ընդդեմ Ընկերության` 16.338.320 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասին,

 

Պ Ա Ր Զ Ե Ց

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան` Ընկերությունը պահանջել է անվավեր ճանաչել Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը (գործ թիվ ՎԴ/5472/05/11):

Դիմելով դատարան` Տեսչությունը պահանջել է Ընկերությունից բռնագանձել 16.338.320 ՀՀ դրամ (գործ թիվ ՎԴ/8238/05/11):

ՀՀ վարչական դատարանի 27.04.2012 թվականի որոշմամբ թիվ ՎԴ/5472/05/11 և թիվ ՎԴ/8238/05/11 վարչական գործերը միացվել են մեկ վարույթում, և վարչական գործի քննությունը շարունակվել է թիվ ՎԴ/5472/05/11 համարի ներքո:

ՀՀ վարչական դատարանի (դատավոր` Ռ. Հակոբյան) 10.08.2012 թվականի վճռով Ընկերության հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետի` 2010 թվականի շահութահարկի ապառքի գումարները սահմանված ժամկետում չվճարելու հետևանքով 1.834.302 ՀՀ դրամ տույժի հաշվարկման մասը ճանաչվել է անվավեր, իսկ մնացած մասով Ընկերության հայցը մերժվել է. Տեսչության հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` Ընկերությունից բռնագանձվել է 14.504.018 ՀՀ դրամ, իսկ մնացած մասով Տեսչության հայցը մերժվել է:

ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի (դատավորներ` Ա. Բաբայան, Հ. Բեդևյան, Ա. Սարգսյան) 28.12.2012 թվականի որոշմամբ Ընկերության վերաքննիչ բողոքը բավարարվել է` ՀՀ վարչական դատարանի 10.08.2012 թվականի վճիռը մասնակիորեն` Ընկերության հայցը մերժելու և Տեսչության հայցը մասնակիորեն բավարարելու` շահութահարկի գծով 13.435.680 ՀՀ դրամ բռնագանձելու մասով, բեկանվել է և այդ մասերով գործն ուղարկվել է նոր քննության, մնացած մասով ՀՀ վարչական դատարանի 10.08.2012 թվականի վճիռը թողնվել է անփոփոխ:

ՀՀ վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատի 27.02.2013 թվականի որոշմամբ ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 28.12.2012 թվականի որոշման դեմ Կոմիտեի բերած վճռաբեկ բողոքը վերադարձվել է:

ՀՀ վարչական դատարանի (դատավոր` Ա. Հարությունյան) (այսուհետ` Դատարան) 05.12.2014 թվականի վճռով Ընկերության հայցը մերժվել է, իսկ Տեսչության հայցը բավարարվել է` Ընկերությունից բռնագանձվել է 13.435.680 ՀՀ դրամ:

ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի (այսուհետ` Վերաքննիչ դատարան) 07.08.2015 թվականի որոշմամբ Ընկերության վերաքննիչ բողոքը բավարարվել է մասնակիորեն` Դատարանի 05.12.2014 թվականի վճիռը մասնակիորեն բեկանվել է և փոփոխվել` Ընկերության հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը` 6.797.849,5 ՀՀ դրամ լրացուցիչ վճարման առաջադրված գումարի մասով, ճանաչվել է անվավեր, մնացած մասով Ընկերության հայցը մերժվել է, իսկ Տեսչության հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` Ընկերությունից բռնագանձվել է 6.637.830,5 ՀՀ դրամ, մնացած մասով Տեսչության հայցը մերժվել է:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Նախարարությունը:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Վերաքննիչ դատարանը սխալ է մեկնաբանել «Շահութահարկի մասին» ՀՀ օրենքի 6-րդ, 7-րդ, 9-րդ, 10-րդ, 12-րդ, 16-րդ հոդվածները, «Հայաստանի Հանրապետությունում ստուգումների կազմակերպման և անցկացման մասին» ՀՀ օրենքի 1-ին, 7-րդ և 10-րդ հոդվածները, խախտել է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 124-րդ հոդվածը:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Վերաքննիչ դատարանն իր որոշման հիմքում դրել է այնպիսի ապացույցներ, որոնք ներկայացված չեն եղել Տեսչության կողմից իրականացված վարչական վարույթի ընթացքում և չեն կարող հիմք հանդիսանալ Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի իրավաչափության գնահատման համար:

Վերաքննիչ դատարանն Ընկերության կողմից ներկայացված ամփոփ տեղեկագրերի տվյալները չի համադրել ծախսերը հիմնավորող սկզբնական հաշվապահական հաշվառման փաստաթղթերի տվյալների հետ և հիմք ընդունելով միայն ամփոփ տեղեկագրերը` հանգել է սխալ եզրակացության, ինչն ազդել է գործի ելքի վրա: Մինչդեռ Դատարանն իր վճռում իրավացիորեն արձանագրել է, որ գործով ձեռք բերված գրավոր ապացույցներով, ինչպես նաև փորձագետի եզրակացությամբ հաստատվել է այն հանգամանքը, որ Ընկերության նկատմամբ առաջադրված հարկային պարտավորությունը հիմնավոր է, իսկ վիճարկվող վարչական ակտը ենթակա չէ անվավեր ճանաչման:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է մասնակիորեն բեկանել Վերաքննիչ դատարանի 07.08.2015 թվականի որոշումը և օրինական ուժ տալ Դատարանի 05.12.2014 թվականի վճռին կամ գործն ուղարկել նոր քննության:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը.

1) Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետի համաձայն` Ընկերության նկատմամբ 2009 և 2010 թվականների համար շահութահարկի գծով առաջադրվել է լրացուցիչ հարկային պարտավորություն` ընդամենը 15.269.982,5 ՀՀ դրամի չափով (հատոր 1-ին, գ.թ. 68-72):

2) ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացության համաձայն` եթե դատաքննությամբ ընդունվի, որ 2009-2010 թվականներին 1 հատ հիդրոտուրբինը և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչը եղել են ապամոնտաժված և անօգտագործելի վիճակում, ապա նման պայմաններում փորձաքննությանը տրամադրված փաստաթղթերի տվյալներով Ընկերության կողմից 2009-2010 թվականների համար լրացուցիչ հաշվառման ենթակա շահութահարկի գումարի չափը տույժ և տուգանքների գումարների հետ միասին կկազմի 19.324.119 ՀՀ դրամ: Իսկ եթե դատաքննությամբ ընդունվի, որ նշված սարքավորումները 2009-2010 թվականների ընթացքում գտնվել են պիտանի վիճակում և Ընկերության կողմից շահագործվել են, ապա նման պայմաններում փորձաքննությանը տրամադրված փաստաթղթերի տվյալներով Ընկերության կողմից 2009-2010 թվականների համար լրացուցիչ հաշվառման ենթակա շահութահարկի գումարի չափը տույժ և տուգանքների գումարների հետ միասին կկազմի 17.960.882 ՀՀ դրամ (հատոր 5-րդ, գ.թ. 10-26):

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ սույն վճռաբեկ բողոքը վարույթ ընդունելը պայմանավորված է ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 161-րդ հոդվածի 1-ին մասի 2-րդ կետով նախատեսված հիմքի առկայությամբ, այն է` ստորադաս դատարանի կողմից ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 124-րդ հոդվածի խախտման հետևանքով առկա է առերևույթ դատական սխալ, որը կարող էր ազդել գործի ելքի վրա, և որի առկայությունը հիմնավորվում է ստորև ներկայացված պատճառաբանություններով:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 25-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատարանը նույն օրենսգրքով սահմանված կարգով ձեռք բերված ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով պարզում է գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 25-րդ հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` ապացույցներ են վկայի ցուցմունքը, փորձագետի եզրակացությունը (ցուցմունքը), գրավոր ապացույցները, իրեղեն ապացույցները:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 27-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատարանը, անմիջականորեն գնահատելով գործում եղած բոլոր ապացույցները, որոշում է փաստի հաստատված լինելու հարցը` բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզմամբ: Նույն հոդվածի 2-րդ մասի համաձայն` դատարանը դատական ակտի մեջ պետք է պատճառաբանի նման համոզմունքի ձևավորումը:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 29-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` եթե բոլոր ապացույցները հետազոտելուց հետո գործի ելքը պայմանավորող որևէ փաստ մնում է չապացուցված, ապա դրա բացասական հետևանքները կրում է այդ փաստի ապացուցման բեռը կրող կողմը: Նույն հոդվածի 2-րդ մասի 1-ին կետի համաձայն` ապացուցման բեռը կրում է վիճարկման հայցով` վարչական մարմինը, որն ընդունել է միջամտող վարչական ակտը` դրա համար հիմք ծառայած փաստերի մասով:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 37-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` գործի քննության ժամանակ ծագող հատուկ գիտելիքներ պահանջող հարցերի պարզաբանման նպատակով դատարանը կարող է կողմի (կողմերի) միջնորդությամբ կամ իր նախաձեռնությամբ փորձաքննություն նշանակել (...):

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 40-րդ հոդվածի 3-րդ մասի համաձայն` փորձագետի եզրակացությունը հրապարակվում է, հետազոտվում դատական նիստում և գնահատվում մյուս ապացույցների հետ:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 124-րդ հոդվածի 1-ին մասի 1-ին կետի համաձայն` վարչական դատարանը գործն ըստ էության լուծող դատական ակտ կայացնելիս գնահատում է ապացույցները:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 25-րդ, 27-րդ և 124-րդ հոդվածների վերլուծությունից հետևում է, որ դատարանը գործն ըստ էության լուծող դատական ակտ կայացնելու նպատակով գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող բոլոր փաստերը պարզում է ապացույցների հետազոտման և գնահատման միջոցով: Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ ապացույցների հետազոտումը դատական ապացույցների անմիջական ընկալումն ու վերլուծությունն է` դրանցից յուրաքանչյուրի վերաբերելիությունը, թույլատրելիությունն ու արժանահավատությունը որոշելու և գործի լուծման համար նշանակություն ունեցող փաստական հանգամանքների առկայությունը կամ բացակայությունը հաստատելու համար դրանց համակցության բավարարությունը պարզելու նպատակով, իսկ ապացույցների գնահատումը ենթադրում է ապացույցների տրամաբանական և իրավաբանական որակում` դրանց վերաբերելիության, թույլատրելիության, արժանահավատության և բավարարության տեսանկյունից: Ապացույցների գնահատումը` որպես ապացուցման գործընթացի տարր, մտավոր, տրամաբանական գործունեություն է, որի արդյունքում դատարանի կողմից եզրահանգում է արվում ապացույցներից յուրաքանչյուրի թույլատրելիության, վերաբերելիության, հավաստիության և ապացուցման առարկայի մեջ մտնող հանգամանքների բացահայտման համար ապացույցների համակցության բավարարության մասին:

ՀՀ վճռաբեկ դատարանը, նախկինում կայացրած որոշմամբ անդրադառնալով ապացույցների զանգվածում ներառված փորձագիտական եզրակացությունների գնահատման խնդրին, նշել է, որ փորձագիտական եզրակացությունների գնահատումը պետք է կատարել այնպես, որ ամբողջ եզրակացությունը, այլ ոչ թե այդ եզրակացության որոշակի բաժնում արտացոլված տվյալները գնահատվեն որպես մեկ ապացույց (տե՛ս, Ռաֆայել Ավետիսյանն ընդդեմ Սեյրան Վարդանյանի իրավահաջորդներ Արթուր և Անժելա Վարդանյանների թիվ ԿԴ1/0133/02/09 քաղաքացիական գործով ՀՀ վճռաբեկ դատարանի 05.04.2013 թվականի որոշումը):

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ սույն վարչական գործով Ընկերությունը վիճարկում է Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը, որով Ընկերության նկատմամբ շահութահարկի գծով առաջադրվել է 15.269.982,5 ՀՀ դրամ լրացուցիչ հարկային պարտավորություն 2009 և 2010 թվականների համար: Տեսչությունը, իր հերթին դիմելով դատարան, պահանջել է Ընկերությունից բռնագանձել 16.338.320 ՀՀ դրամ, որից 15.269.983 ՀՀ դրամը Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով Ընկերության նկատմամբ շահութահարկի գծով առաջադրված լրացուցիչ հարկային պարտավորության գումարն է:

ՀՀ վարչական դատարանի 10.08.2012 թվականի վճռով Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը` 1.834.302 ՀՀ դրամ տույժի հաշվարկման մասով, ճանաչվել է անվավեր, իսկ Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետն անվավեր ճանաչելու վերաբերյալ Ընկերության հայցը` մնացած մասով, մերժվել է, Տեսչության հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` Ընկերությունից բռնագանձվել է 14.504.018 ՀՀ դրամ, իսկ մնացած մասով Տեսչության հայցը մերժվել է: ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանը 28.12.2012 թվականի որոշմամբ ՀՀ վարչական դատարանի 10.08.2012 թվականի վճիռը բեկանվել է մասնակիորեն` Ընկերության հայցը մերժելու մասով և Տեսչության հայցը` 13.435.680 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասով, և այդ մասերով գործն ուղարկվել է նոր քննության:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ սույն գործի նոր քննության վարույթում դատական քննության առարկա է Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետի իրավաչափությունը` Ընկերության նկատմամբ 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով 13.435.680 ՀՀ դրամ լրացուցիչ հարկային պարտավորության առաջադրման մասով, ինչպես նաև դրանով պայմանավորված` Ընկերությունից 13.435.680 ՀՀ դրամ բռնագանձելու մասին Տեսչության հայցապահանջի հիմնավորվածությունն ու օրինականությունը:

Սույն վարչական գործի նոր քննության արդյունքում Դատարանը մերժել է Ընկերության հայցը, իսկ Տեսչության հայցը` Ընկերությունից 13.435.680 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասին, բավարարել: Դատարանը վճռի հիմքում դրել է այն պատճառաբանությունը, որ Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով Ընկերության նկատմամբ 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով 13.435.680 ՀՀ դրամ լրացուցիչ հարկային պարտավորության առաջադրումն իրավաչափ է, և այդ մասով վիճարկվող վարչական ակտը ենթակա չէ անվավեր ճանաչման: Դատարանը, հետազոտելով Ընկերության կողմից ներկայացված 2009 և 2010 թվականների շահութահարկի հաշվարկը, 2009 և 2010 թվականների ծախսերի վերաբերյալ կազմված ամփոփ տեղեկագրերը, 2009 և 2010 թվականների հաշվապահական հաշվառման փաստաթղթերը, ինչպես նաև ստուգման ընթացքում Ընկերության կողմից տրամադրված տեղեկատվությունը, այդ թվում` Ընկերության տնօրենի կողմից տրված հայտարարությունը` 35.705.424 ՀՀ դրամ ընդհանուր արժեքով իրացված միջոցների արժեքը հիմնավորող հաշվապահական փաստաթղթերի բացակայության վերաբերյալ, գտել է, որ ոչ իրավաչափ ծախսագրում իրականացնելու կապակցությամբ Տեսչության եզրահանգումը հիմնավոր է: Ավելին, Դատարանը, սույն գործի բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ քննության նկատառումներից ելնելով, նշանակել է դատահաշվապահական փորձաքննություն, որի արդյունքում ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի կողմից տրված 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացությամբ, ըստ էության, հաստատվել է այն հանգամանքը, որ Ընկերության նկատմամբ 2009-2010 թվականների համար ենթակա է առաջադրման շահութահարկի գծով լրացուցիչ պարտավորություն, որը կազմում է ավելին, քան առաջադրվել է վիճարկվող վարչական ակտով:

Վերաքննիչ դատարանը, մասնակիորեն բավարարելով Ընկերության վերաքննիչ բողոքը և մասնակիորեն բեկանելով Դատարանի վճիռը, պատճառաբանել է, որ Դատարանը սխալ է գնահատել ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացությունը` հաշվի չառնելով այն հանգամանքը, որ առանձին տարիների գծով փորձագետի կատարած հաշվարկը չի համապատասխանում վիճարկվող վարչական ակտով 2009 և 2010 թվականների համար առաջադրված պարտավորության չափին: Միաժամանակ Վերաքննիչ դատարանը գտել է, որ Դատարանը սխալ է գնահատել նաև որպես ապացույց ներկայացված` Ընկերության հաշվեկշռում առկա 1 հատ հիդրոտուրբինի և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչի լուսանկարները, քանի որ, ըստ Վերաքննիչ դատարանի, այդ լուսանկարներից չի երևում, որ նշված սարքավորումները 2009 և 2010 թվականներին ապամոնտաժված են եղել և Ընկերության կողմից չեն օգտագործվել:

Վերոնշյալ իրավական դիրքորոշումների լույսի ներքո համադրելով սույն գործի փաստերը և գնահատելով Վերաքննիչ դատարանի եզրահանգումների հիմնավորվածությունը` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ դրանք անհիմն են հետևյալ պատճառաբանությամբ.

Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն գործի քննության և լուծման համար էական նշանակություն ունի այն հանգամանքը, թե իրավաչափ է արդյոք Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը` Ընկերության նկատմամբ 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով 13.435.680 ՀՀ դրամի չափով լրացուցիչ հարկային պարտավորության առաջադրման մասով, թե` ոչ: Վճռաբեկ դատարանի գնահատմամբ նշված հանգամանքը պարզելու նպատակով անհրաժեշտ է պատասխանել հետևյալ հարցերին.

1) Ընկերության մոտ առկա է արդյո`ք 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով լրացուցիչ հարկային պարտավորություն, թե` ոչ,

2) այդ պարտավորության չափը համապատասխանում է արդյո՞ք Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով առաջադրված վճարման ենթակա գումարի չափին:

Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն գործի փաստերով հաստատվում է Ընկերության մոտ 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով լրացուցիչ հարկային պարտավորության առկայության հանգամանքը:

Այսպես, սույն գործի նոր քննության ընթացքում Դատարանը նշանակել է դատահաշվապահական փորձաքննություն, որի արդյունքում ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացության համաձայն` 2009-2010 թվականների համար Ընկերությունն ունի շահութահարկի գծով չկատարված լրացուցիչ հարկային պարտավորություն:

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը փաստում է, որ նշված փորձագիտական եզրակացության համաձայն` 2009-2010 թվականների համար հաշվարկվող շահութահարկի գծով Ընկերության մոտ առկա լրացուցիչ հարկային պարտավորության ընդհանուր չափը կազմում է 19.324.119 ՀՀ դրամ կամ 17.960.882 ՀՀ դրամ. Ընկերության մոտ առկա հարկային պարտավորության չափի վերաբերյալ նման տարբերակված եզրակացությունը պայմանավորված է Ընկերության կողմից որպես հիմնական միջոց մատնանշված որոշակի սարքավորումների (1 հատ հիդրոտուրբին և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչ)` ապամոնտաժված ու անօգտագործելի վիճակում գտնվելու կամ չգտնվելու հանգամանքով:

Այսպես, ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացության համաձայն` եթե դատաքննությամբ հաստատվի, որ Ընկերության կողմից որպես հիմնական միջոց մատնանշված 1 հատ հիդրոտուրբինը և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչը 2009-2010 թվականներին եղել են ապամոնտաժված և անօգտագործելի վիճակում, ապա նման պայմաններում փորձաքննությանը տրամադրված փաստաթղթերի տվյալներով Ընկերության կողմից 2009-2010 թվականների համար լրացուցիչ հաշվառման ենթակա շահութահարկի գումարի չափը տույժ և տուգանքների գումարների հետ միասին կկազմի 19.324.119 ՀՀ դրամ, իսկ եթե դատաքննությամբ հաստատվի, որ նշված սարքավորումները 2009-2010 թվականների ընթացքում գտնվել են պիտանի վիճակում և Ընկերության կողմից շահագործվել են, ապա նման պայմաններում փորձաքննությանը տրամադրված փաստաթղթերի տվյալներով Ընկերության կողմից 2009-2010 թվականների համար լրացուցիչ հաշվառման ենթակա շահութահարկի գումարի չափը տույժ և տուգանքների գումարների հետ միասին կկազմի 17.960.882 ՀՀ դրամ:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Ընկերության կողմից 2009-2010 թվականների համար հիմնական միջոցների մաշվածության ավել հաշվարկ կատարվելու հանգամանքը հիմնավորելու նպատակով դատարան են ներկայացվել լուսանկարներ (հատոր 1-ին, գ.թ. 67): Նշված լուսանկարների ուսումնասիրության միջոցով հնարավոր չէ հաստատված համարել այն փաստական հանգամանքը, որ Ընկերության կողմից որպես հիմնական միջոց մատնանշված 1 հատ հիդրոտուրբինը և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչը 2009-2010 թվականների ընթացքում եղել են ապամոնտաժված և անօգտագործելի վիճակում: Ավելին, այդ լուսանկարներից պարզ չէ, թե դրանք երբ են կատարվել, մասնավորապես` արդյոք նշված լուսանկարները կատարվել են Ընկերությունում իրականացված ստուգման ժամանակ, թե` ոչ, իսկ վիճարկվող վարչական ակտում որևէ նշում չկա այն մասին, որ հայտնաբերված խախտման փաստն արձանագրելիս այն ամրագրվել է նաև համապատասխան լուսանկարներով: Հետևաբար Վերաքննիչ դատարանն իրավացիորեն է հանգել այն եզրակացության, որ սույն գործի նոր քննության ընթացքում Տեսչությունը չի հիմնավորել, որ Ընկերության հաշվեկշռում առկա 1 հատ հիդրոտուրբինը և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչը 2009 և 2010 թվականներին ապամոնտաժված են եղել և Ընկերության կողմից չեն օգտագործվել:

Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 29-րդ հոդվածով սահմանված իրավադրույթների բովանդակությունից ուղղակիորեն բխում է, որ վարչական դատավարությունում գործի լուծման համար էական նշանակություն ունեցող փաստական հանգամանքների առկայությունը կամ բացակայությունն ապացուցելու ծանրությունը` ապացուցման բեռը, օրենսդրի կողմից դիտարկվում է որպես գործին մասնակցող անձի դատավարական պարտականություն, որն ապահովված է որոշակի անբարենպաստ հետևանքների առաջացման սպառնալիքով: Ընդ որում, միջամտող վարչական ակտն անվավեր ճանաչելու հայցապահանջի (վիճարկման հայց) հիման վրա հարուցված վարչական գործի շրջանակներում այդ վարչական ակտի համար հիմք ծառայած փաստերի ապացուցման բեռը կրում է վարչական մարմինը: Վարչական դատավարությունում բոլոր ապացույցների հետազոտումից հետո որևէ փաստի առկայությունը կամ բացակայությունը վիճելի մնալու բացասական (անբարենպաստ) հետևանքները, ըստ էության, հանգում են համապատասխան փաստի գոյությունը հերքված (չապացուցված) համարելուն:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանի գնահատմամբ Ընկերության հաշվեկշռում առկա քննարկվող սարքավորումների (1 հատ հիդրոտուրբին և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչ)` 2009-2010 թվականների ընթացքում ապամոնտաժված և անօգտագործելի վիճակում լինելու փաստական հանգամանքը պետք է համարել հերքված (չապացուցված): Նման պայմաններում, ըստ ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացության, Ընկերության նկատմամբ 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով լրացուցիչ հաշվարկման ենթակա հարկային պարտավորությունը կկազմի 17.960.882 ՀՀ դրամ:

Վերոգրյալ փաստական հանգամանքերի համադրված վերլուծության արդյունքում Վճռաբեկ դատարանը հանգում է այն եզրակացության, որ 2009-2010 թվականների ընթացքում շահութահարկի գծով Ընկերության հարկային պարտավորության չափն իրականում ավելի է, քան սույն գործով վիճարկվող վարչական ակտի` Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով առաջադրված գումարի չափը: Հետևաբար Վերաքննիչ դատարանի այն պատճառաբանությունը, որ Դատարանը սխալ է գնահատել Ընկերության հաշվեկշռում առկա 1 հատ հիդրոտուրբինի և 1 հատ մեխանիկական ամբարձիչի լուսանկարները, չէր կարող հիմք հանդիսանալ սույն գործով վիճարկվող վարչական ակտի 1-ին կետը` 6.797.849,5 ՀՀ դրամ լրացուցիչ վճարման առաջադրված գումարի մասով, անվավեր ճանաչելու համար: Ավելին, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Վերաքննիչ դատարանն է սխալ գնահատել սույն գործով ձեռք բերված ապացույցները, մասնավորապես` ՀՀ արդարադատության նախարարության «Փորձագիտական կենտրոն» ՊՈԱԿ-ի 16.05.2014 թվականի թիվ 02591409 փորձագետի եզրակացությունը, ինչն ազդել է գործի ելքի վրա:

Այսպիսով, Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է հետևյալը.

1) Ընկերության մոտ իրականում առկա է 2009-2010 թվականների համար շահութահարկի գծով լրացուցիչ հարկային պարտավորություն,

2) Ընկերության մոտ 2009-2010 թվականների համար առկա շահութահարկի գծով լրացուցիչ հարկային պարտավորության չափն իրականում ավելի է Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով առաջադրված վճարման ենթակա գումարի չափից:

Ելնելով վերոգրյալից` Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետով Ընկերության նկատմամբ 13.435.680 ՀՀ դրամի չափով լրացուցիչ հարկային պարտավորության առաջադրումը հիմնավոր է, և սույն գործով վիճարկվող վարչական ակտն այդ մասով ենթակա չէ անվավեր ճանաչման, ինչն անտեսվել է Վերաքննիչ դատարանի կողմից: Հետևաբար Դատարանը, սույն գործի նոր քննության ընթացքում բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտման վրա հիմնված ներքին համոզմամբ գնահատելով գործում եղած ապացույցները, իրավացիորեն հանգել էր այն եզրակացության, որ Տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին կետը` Ընկերության նկատմամբ 13.435.680 ՀՀ դրամի չափով լրացուցիչ հարկային պարտավորության առաջադրման մասով, անվավեր ճանաչման ենթակա չէ, ուստի Ընկերության հայցը ենթակա էր մերժման, իսկ Տեսչության հայցը` Ընկերությունից 13.435.680 ՀՀ դրամ բռնագանձելու պահանջի մասին, ենթակա էր բավարարման:

 

Այսպիսով, սույն վճռաբեկ բողոքի հիմքի առկայությունը Վճռաբեկ դատարանը համարում է բավարար` ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 150-րդ, 152-րդ և 163-րդ հոդվածների ուժով Վերաքննիչ դատարանի որոշումը բեկանելու համար:

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ սույն գործով անհրաժեշտ է կիրառել ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 169-րդ հոդվածի 1-ին մասի 5-րդ կետով սահմանված` ստորադաս դատարանի դատական ակտին օրինական ուժ տալու Վճռաբեկ դատարանի լիազորությունը հետևյալ հիմնավորմամբ.

«Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի (այսուհետ` Կոնվենցիա) 6-րդ հոդվածի համաձայն` յուրաքանչյուր ոք ունի ողջամիտ ժամկետում իր գործի քննության իրավունք: Սույն գործով վեճի լուծումն էական նշանակություն ունի գործին մասնակցող անձանց համար: Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ գործը ողջամիտ ժամկետում քննելը հանդիսանում է Կոնվենցիայի նույն հոդվածով ամրագրված անձի արդար դատաքննության իրավունքի տարր, հետևաբար գործի անհարկի ձգձգումները վտանգ են պարունակում նշված իրավունքի խախտման տեսանկյունից: Տվյալ դեպքում Վճռաբեկ դատարանի կողմից ստորադաս դատարանի դատական ակտին օրինական ուժ տալը բխում է արդարադատության արդյունավետության շահերից, քանի որ սույն գործով վերջնական դատական ակտ կայացնելու համար նոր հանգամանք հաստատելու անհրաժեշտությունը բացակայում է:

Դատական ակտին օրինական ուժ տալիս Վճռաբեկ դատարանը հիմք է ընդունում սույն որոշման պատճառաբանությունները, ինչպես նաև գործի նոր քննության անհրաժեշտության բացակայությունը:

 

5. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները դատական ծախսերի բաշխման վերաբերյալ

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 56-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` դատական ծախսերը կազմված են պետական տուրքից և գործի քննության հետ կապված այլ ծախսերից:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 60-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` կողմը, որի դեմ կայացվել է վճիռ, կամ որի բողոքը մերժվել է, կրում է Հայաստանի Հանրապետության դատական դեպարտամենտի` վկաներին և փորձագետներին վճարած գումարների հատուցման պարտականությունը, ինչպես նաև մյուս կողմի կրած դատական ծախսերի հատուցման պարտականությունը այն ծավալով, ինչ ծավալով դրանք անհրաժեշտ են եղել դատական պաշտպանության իրավունքի արդյունավետ իրականացման համար: Դատական պաշտպանության այն միջոցի հետ կապված ծախսերը, որ իր նպատակին չի ծառայել, դրվում են այդ միջոցն օգտագործած կողմի վրա, անգամ եթե վճիռը կայացվել է այդ կողմի օգտին:

Վճռաբեկ դատարանն արձանագրում է, որ Նախարարությունը վճռաբեկ բողոքի համար վճարել է 223.936 ՀՀ դրամ, և քանի որ վճռաբեկ բողոքը ենթակա է բավարարման, ուստի Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ Նախարարության կողմից նախապես վճարված պետական տուրքի գումարը ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 60-րդ հոդվածի հիմքով ենթակա է հատուցման Ընկերության կողմից: Բացի այդ, սույն գործով վերաքննիչ բողոքի համար վճարման ենթակա պետական տուրքի գումարը կազմում է 413.070,4 ՀՀ դրամ (13.435.680x3%+10.000), Ընկերությունը վերաքննիչ բողոքի համար վճարել է 10.000 ՀՀ դրամ պետական տուրք, իսկ մնացած մասը Վերաքննիչ դատարանի 10.04.2015 թվականի որոշմամբ հետաձգվել է, ուստի Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ վերաքննիչ բողոքի համար սահմանված և Վերաքննիչ դատարանի 10.04.2015 թվականի որոշմամբ հետաձգված պետական տուրքի գումարը` 403.070,4 ՀՀ դրամի չափով, ենթակա է բռնագանձման Ընկերությունից:

 

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 169-171-րդ հոդվածներով, 172-րդ հոդվածի 1-ին մասով` Վճռաբեկ դատարանը

 

Ո Ր Ո Շ Ե Ց

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել: Բեկանել ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 07.08.2015 թվականի որոշման` ՀՀ վարչական դատարանի 05.12.2014 թվականի վճիռը մասնակիորեն` «Ատլաս-Էներգո» ՍՊԸ-ի հայցը` ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի Իջևանի տարածքային հարկային տեսչության 10.08.2011 թվականի թիվ 1000076 ակտի 1-ին` «Շահութահարկ» կետը` 6.797.849,5 ՀՀ դրամ լրացուցիչ վճարման առաջադրված գումարի չափով անվավեր ճանաչելու մասով, մերժելու և ՀՀ ֆինանսների նախարարության Իջևանի տարածքային հարկային տեսչության հայցը` «Ատլաս-Էներգո» ՍՊԸ-ից ՀՀ պետական բյուջե 6.797.849,5 ՀՀ դրամ բռնագանձելու մասով, բավարարելու ու դրանց հետ կապված` կողմերի միջև դատական ծախսերի բաշխման մասով, բեկանելու և փոփոխելու մասերը, և այդ մասերով օրինական ուժ տալ ՀՀ վարչական դատարանի 05.12.2014 թվականի վճռին:

2. «Ատլաս-Էներգո» ՍՊԸ-ից հօգուտ ՀՀ ֆինանսների նախարարության բռնագանձել 223.936 ՀՀ դրամ` որպես վճռաբեկ բողոքի համար նախապես վճարված պետական տուրքի գումար:

«Ատլաս-Էներգո» ՍՊԸ-ից ՀՀ պետական բյուջե բռնագանձել 403.070,4 ՀՀ դրամ` որպես վերաքննիչ բողոքի համար սահմանված և ՀՀ վարչական վերաքննիչ դատարանի 10.04.2015 թվականի որոշմամբ հետաձգված պետական տուրքի գումար:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից, վերջնական է և բողոքարկման ենթակա չէ:

 

Նախագահող`

 

Ե. Խունդկարյան

Դատավորներ`

 

Գ. Հակոբյան

  Ս. Անտոնյան
  Վ. Ավանեսյան
  Ա. Բարսեղյան
  Մ. Դրմեյան
  Տ. Պետրոսյան
  Ե. Սողոմոնյան
  Ն. Տավարացյան

Փոփոխման պատմություն
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան
Փոփոխված ակտ
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան