Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Base act (06.11.2009-till now)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀՀՊՏ 2010.02.24/8(742) Հոդ.127
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
06.11.2009
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
06.11.2009
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
06.11.2009

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ վարչական դատարանի վճիռ
Վարչական գործ թիվ ՎԴ/0111/05/09

Վարչական գործ թիվ ՎԴ/0111/05/09

2009թ.

Նախագահող դատավոր՝ Ռ. Հակոբյան

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

Հայաստանի Հանրապետության վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

նախագահությամբ

Ս. Սարգսյանի

մասնակցությամբ դատավորներ

 Տ. Պետրոսյանի

 

Վ. Աբելյանի

 

Ս. Անտոնյանի

 

Վ. Ավանեսյանի

Ա. Բարսեղյանի

 

Մ. Դրմեյանի

Ե. Խունդկարյանի

Ե. Սողոմոնյանի

2009 թվականի նոյեմբերի 6-ին

դռնբաց դատական նիստում, քննելով ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի (այսուհետ՝ Կոմիտե) վճռաբեկ բողոքը ՀՀ վարչական դատարանի 05.06.2009 թվականի վճռի դեմ՝ ըստ հայցի ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի Քանաքեռ-Զեյթունի հարկային տեսչության (այսուհետ՝ Տեսչություն) ընդդեմ «Էդգար-4» ՍՊԸ-ի (այսուհետ՝ Ընկերություն)` գումար բռնագանձելու պահանջի մասին,

 

ՊԱՐԶԵՑ

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը

Դիմելով դատարան՝ Տեսչությունը պահանջել է բռնագանձել Ընկերությունից 736.800 ՀՀ դրամ հարկային պարտավորության գումարը, որից եկամտահարկի գծով ապառք` 4.600 ՀՀ դրամ, տույժ` 2.700 ՀՀ դրամ, պարտադիր սոցիալական ապահովագրության վճարի գծով ապառք` 187.300 ՀՀ դրամ, տույժ` 231.300 ՀՀ դրամ, ՀԴՄ-ի տուգանք` 270.000 ՀՀ դրամ, լիցենզիայի համար սահմանված պետական տուրք` 25.000 ՀՀ դրամ, տույժ` 15.900 ՀՀ դրամ:

ՀՀ վարչական դատարանի (այսուհետ՝ Դատարան) 05.06.2009 թվականի վճռով հայցը բավարարվել է մասնակիորեն` եկամտահարկի, պարտադիր սոցիալական ապահովագրության վճարի և ՀԴՄ-ի տուգանքի մասով, իսկ լիցենզիայի համար սահմանված պետական տուրքի և տույժի մասով հայցը մերժվել է:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Կոմիտեն:

Վճռաբեկ բողոքի պատասխան չի ներկայացվել:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, հիմնավորումները և պահանջը

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով.

Դատարանը սխալ է կիրառել «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին» 23.10.2002 թվականի ՀՀ օրենքի դրույթները:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանում է հետևյալ փաստարկներով.

Դատարանը պատճառաբանել է, որ «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» 23.10.2002 թվականի ՀՀ օրենքն ուժի մեջ մտնելուց հետո սննդամթերքի արտադրությունը դադարել է համարվել լիցենզավորման ենթակա գործունեության տեսակ:

Սակայն իրականում այդ օրենքով «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում կատարված փոփոխությամբ սննդամթերքի արտադրությունը ոչ թե դադարել է համարվել լիցենզավորման ենթակա, այլ ճիշտ հակառակը` համարվել է լիցենզավորման ենթակա գործունեության տեսակ, քանի որ նշված օրենքով «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքի 43-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 18-րդ բաժնի (Գործունեության այլ բնագավառներ) 7-րդ կետում ավելացվել է «այլ սննդամթերքի արտադրություն» տողը:

 

Վերոգրյալի հիման վրա բողոք բերած անձը պահանջել է բեկանել Դատարանի 05.06.2009 թվականի վճռի` լիցենզիայի համար սահմանված պետական տուրքի և տույժի գումարի բռնագանձումը մերժելու մասը:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը՝

1) Ըստ Տեսչության կողմից հայցադիմումին կից ներկայացված հաշվարկի` եկամտահարկի և պարտադիր սոցիալական ապահովագրության վճարի գծով Ընկերության պարտավորությունների հաշվարկման հիմքը վերջինիս կողմից ներկայացված «Կազմակերպության (անհատ ձեռնարկատիրոջ, նոտարի) կողմից ֆիզիկական անձանց վճարված եկամուտների, պահված եկամտահարկի» 2007 թվականի 8-րդ, 9-րդ ամիսների հաշվարկներն ու «Գործատուների պարտադիր սոցիալական ապահովագրության վճարների վերաբերյալ» 2007 թվականի մայիս-դեկտեմբեր, 2008 թվականի հունվար-ապրիլ, հուլիս-սեպտեմբեր ամիսների համար ներկայացված հաշվետվություններն են, իսկ ՀԴՄ-ի տուգանքի հաշվարկման հիմքը` Տեսչության կողմից 22.06.2007 թվականին և 08.08.2008 թվականին Ընկերությունում իրականացված հսկիչ-դրամարկղային մեքենաների ներդրման և դրանց շահագործման կանոնների պահպանման ճշտության ստուգման արդյունքներով կազմված թիվ 2321897 և թիվ 2330302 ստուգման ակտերը (գ.թ. 7-38, 40-41):

2) Ընկերությունը 28.11.2002 թվականին ստացել է այլ սննդամթերքի արտադրության թիվ ՊԼ-1694 լիցենզիան, սակայն չի վճարել 2006 թվականի համար նշված լիցենզիայի տարեկան 25.000 ՀՀ դրամ պետական տուրքի գումարը, որի նկատմամբ «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածի ուժով հաշվարկվել է 0.5% դրույքաչափով տույժ` 15.900 ՀՀ դրամ (գ.թ. 39, 4-5):

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումը

Քննելով վճռաբեկ բողոքը նշված հիմքի սահմաններում՝ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ վճռաբեկ բողոքը հիմնավոր է հետևյալ պատճառաբանությամբ.

«Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքի 43-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն` գործունեությունը համարվում է լիցենզավորման ենթակա, եթե այն ընդգրկված է նույն հոդվածի աղյուսակում:

23.10.2002 թվականին ընդունված և 28.11.2002 թվականին ուժի մեջ մտած «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին» թիվ ՀՕ-439-Ն ՀՀ օրենքի 1-ին հոդվածի համաձայն` «Լիցենզավորման մասին» Հայաստանի Հանրապետության oրենքի 43-րդ հոդվածի երկրորդ մասի 18-րդ բաժնի («Գործունեության այլ բնագավառներ») 7-րդ կետը շարադրվել է հետևյալ խմբագրությամբ`

 7. սննդամթերքի արտադրություն, այդ թվում`

 7.1 թորած ալկոհոլային խմիչքների արտադրություն և խմորման նյութերից էթիլային սպիրտի արտադրություն,

 7.2 գինու, խնձորի և պտղահատապտղային այլ գինիների արտադրություն,

 7.3 խմորման նյութերից այլ չթորած խմիչքների արտադրություն,

 7.4 այլ սննդամթերքի արտադրություն:

 Նույն օրենքի 2-րդ հոդվածի համաձայն` մինչև նույն oրենքն ուժի մեջ մտնելը «Լիցենզավորման մասին» Հայաստանի Հանրապետության oրենքի 43-րդ հոդվածի 18-րդ բաժնի («Գործունեության այլ բնագավառներ») 7-րդ կետին համապատասխան տրված լիցենզիաները լիցենզավորող մարմնի կողմից նույն oրենքն ուժի մեջ մտնելուց հետո` եռամսյա ժամկետում, նույն oրենքի 1-ին հոդվածում նշված գործունեության տեսակների գծով ենթակա են վերաձևակերպման, որի համար oրենքով սահմանված պետական տուրքը չի գանձվում:

2006 թվականին գործող «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածի 18.8-րդ կետի համաձայն` լիցենզավորման ենթակա գործունեություն իրականացնելու նպատակով լիցենզիաներ, արտոնագրեր (թույլտվություններ) տալու համար սննդամթերքի արտադրության, այդ թվում` այլ սննդամթերքի արտադրության համար` տարեկան գանձվում է բազային տուրքի 25-ապատիկի չափով պետական տուրք:

«Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածի 1-ին պարբերության համաձայն` պետական տուրք գանձող պաշտոնատար անձանց կողմից իրենց վրա դրված պարտականությունները ոչ պատշաճ կատարելու հետևանքով սահմանված ժամկետներում բյուջե չգանձված պետական տուրքի գումարները ենթակա են նրանցից բռնագանձման պետական բյուջե` ժամկետանց յուրաքանչյուր oրվա համար 0.5 տոկոսի չափով հաշվարկված տույժի հետ:

Սույն գործի փաստերի համաձայն` Ընկերությունը 28.11.2002 թվականին ստացել է այլ սննդամթերքի արտադրության թիվ ՊԼ-1694 լիցենզիան, սակայն չի վճարել 2006 թվականի համար նշված լիցենզիայի տարեկան 25.000 ՀՀ դրամ պետական տուրքի գումարը, որի նկատմամբ հաշվարկվել է «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 35-րդ հոդվածով նախատեսված 0.5 % դրույքաչափով տույժ` 15.900 ՀՀ դրամ:

Հիմք ընդունելով վերոգրյալը` Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություն կատարելու մասին» 23.10.2002 թվականի ՀՕ-439-Ն ՀՀ օրենքի ուժով սննդամթերքի արտադրությունը, այդ թվում` այլ սննդամթերքի արտադրությունը, համարվել է լիցենզավորման ենթակա գործունեության տեսակ: Հետևաբար, Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ 2006 թվականի դրությամբ Ընկերությունը 28.11.2002 թվականին տրված այլ սննդամթերքի արտադրության լիցենզիայի համար պարտավոր էր վճարել օրենքով նախատեսված պետական տուրք, ինչը չկատարելու հետևանքով նրա նկատմամբ հաշվարկվել է օրենքով սահմանված չափով տույժ:

ՀՀ վարչական դատավարության օրենսգրքի 113-րդ հոդվածի 1-ին մասի համաձայն՝ վարչական դատարանը գործն ըստ էության լուծող դատական ակտ կայացնելիս գնահատում է ապացույցները, որոշում է, թե գործի համար նշանակություն ունեցող որ հանգամանքներն են պարզվել, և որոնք չեն պարզվել, որոշում է տվյալ գործով կիրառման ենթակա օրենքները և այլ իրավական ակտերը, որոշում է հայցը լրիվ կամ մասնակի բավարարելու կամ այն մերժելու հարցը:

Վճռաբեկ դատարանի նախկին որոշումներում անդրադարձ է կատարվել դատական ակտերի իրավական հիմնավորվածության հարցին:

Մասնավորապես, Վճռաբեկ դատարանը նշել է, որ յուրաքանչյուր դեպքում դատարանը պարտավոր է տալ վճռի իրավական հիմնավորումը:

Վճռի իրավական հիմնավորումը կայանում է հաստատված փաստերի և իրավահարաբերությունների նկատմամբ իրավունքի համապատասխան նորմի կամ նորմերի ընտրության և կիրառման մեջ, այն նորմի (նորմերի), որի հիման վրա դատարանը եզրակացություն է անում վիճելի իրավահարաբերության առկայության կամ բացակայության մասին:

Վճռի մեջ ոչ միայն պետք է ցույց տալ նորմատիվ ակտի այս կամ այն հոդվածը, որում ամրագրված է կիրառման ենթակա նորմը, այլև պետք է պատճառաբանվի, թե հատկապես ինչու պետք է կիրառվի հենց այդ նորմը:

Վճռի իրավական հիմնավորումը բնութագրում է ինչպես դատարանի, այնպես էլ նրա որոշման իրավակիրառ գործառույթը, ընդգծում դատական գործունեության և դատական որոշման օրինականությունը (տես՝ Ռազմիկ Մարությանի հայցն ընդդեմ Ստեփան և Անահիտ Մարությանների, ՀՀ Կենտրոն նոտարական գրասենյակի՝ ժառանգական գույքի ընդունման փաստի ճանաչման և ըստ օրենքի ժառանգության իրավունքի վկայագիրը մասնակի անվավեր ճանաչելու պահանջների մասին և Ստեփան և Անահիտ Մարությանների հակընդդեմ հայցի՝ սեփականության իրավունքով պատկանող բնակելի տան և հողամասի բաժանման պահանջի մասին, Վճռաբեկ դատարանի 27.03.2008 թվականի թիվ 3-54(ՎԴ) որոշումը):

Մինչդեռ սույն վարչական գործով Դատարանը, լիցենզիայի համար պետական տուրքի մասով հայցի մերժման հիմքում դնելով այն հանգամանքը, որ «Լիցենզավորման մասին» ՀՀ օրենքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» 23.10.2002 թվականի ՀՀ օրենքի (ՀՕ-439-Ն) ուժի մեջ մտնելուց` 28.11.2002 թվականից հետո սննդամթերքի արտադրությունը դադարել է համարվել լիցենզավորման ենթակա գործունեություն, իսկ «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ օրենքի 19-րդ հոդվածով նշված լիցենզիայի համար պետական տուրքի դրույքաչափ սահմանված չէ, չի հիմնավորել իր այդ եզրահանգումը:

Այսպիսով, վճռաբեկ բողոքի նշված հիմքի առկայությունը Վճռաբեկ դատարանը դիտում է բավարար` ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 227-րդ հոդվածի ուժով Դատարանի վճիռը բեկանելու համար:

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ անհրաժեշտ է կիրառել ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-րդ հոդվածի առաջին կետի 4-րդ ենթակետով սահմանված՝ ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելու Վճռաբեկ դատարանի լիազորությունը հետևյալ հիմնավորմամբ.

«Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի 6-րդ հոդվածի համաձայն՝ յուրաքանչյուր ոք ունի ողջամիտ ժամկետում իր գործի քննության իրավունք: Սույն վարչական գործով վեճի լուծումն էական նշանակություն ունի գործին մասնակցող անձանց համար: Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ գործը ողջամիտ ժամկետում քննելը հանդիսանում է «Մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների պաշտպանության մասին» եվրոպական կոնվենցիայի նույն հոդվածով ամրագրված անձի արդար դատաքննության իրավունքի տարր, հետևաբար գործի անհարկի ձգձգումները վտանգ են պարունակում նշված իրավունքի խախտման տեսանկյունից: Տվյալ դեպքում Վճռաբեկ դատարանի կողմից ստորադաս դատարանի դատական ակտը փոփոխելը բխում է արդարադատության արդյունավետության շահերից, քանի որ սույն գործով վերջնական դատական ակտ կայացնելու համար նոր հանգամանք հաստատելու անհրաժեշտությունը բացակայում է:

Դատական ակտը փոփոխելիս Վճռաբեկ դատարանը հիմք է ընդունում սույն որոշման պատճառաբանությունները, ինչպես նաև գործի նոր քննության անհրաժեշտության բացակայությունը:

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 240-2412-րդ հոդվածներով՝ Վճռաբեկ դատարանը

 

ՈՐՈՇԵՑ

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել: Բեկանել ՀՀ վարչական դատարանի 05.06.2009 թվականի վճռի` հայցը մերժելու մասը և այն փոփոխել. «Էդգար-4» ՍՊԸ-ից հօգուտ Հայաստանի Հանրապետության բռնագանձել 40.900 (քառասուն հազար ինը հարյուր) ՀՀ դրամ, որից 25.000 (քսանհինգ հազար) ՀՀ դրամ` որպես այլ սննդամթերքի լիցենզիայի համար պետական տուրքի գումար, 15.900 (տասնհինգ հազար ինը հարյուր) ՀՀ դրամ` տույժ:

2. «Էդգար-4» ՍՊԸ-ից հօգուտ ՀՀ կառավարությանն առընթեր պետական եկամուտների կոմիտեի բռնագանձել 10.000 (տասը հազար) ՀՀ դրամ` որպես վճռաբեկ բողոքի համար վճարված պետական տուրքի գումար:

3. Որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից, վերջնական է և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

Նախագահող`

 

Ս. Սարգսյան

Դատավորներ`

Տ. Պետրոսյան

Վ. Աբելյան

Ս. Անտոնյան

Վ. Ավանեսյան

Ա. Բարսեղյան

Մ. Դրմեյան

Ե. Խունդկարյան

Ե. Սողոմոնյան