Գլխավոր տեղեկություն
Տիպ
Որոշում
Ակտի տիպ
Ինկորպորացիա (25.12.2007-մինչ օրս)
Կարգավիճակ
Գործում է
Սկզբնաղբյուր
ՀՀՊՏ 2008.01.29/5(595)
Ընդունող մարմին
Վճռաբեկ դատարան
Ընդունման ամսաթիվ
25.12.2007
Ստորագրող մարմին
Նախագահող
Ստորագրման ամսաթիվ
25.12.2007
Ուժի մեջ մտնելու ամսաթիվ
25.12.2007

ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

ՎՃՌԱԲԵԿ ԴԱՏԱՐԱՆ

 

ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ
դատարանի վճիռ

Քաղաքացիական գործ թիվ 07-1548/2007թ.

Քաղաքացիական գործ թիվ 3-1832(ՎԴ)
2007թ.

Նախագահող դատավոր՝ Տ. Սահակյան
Դատավորներ՝ Ն. Հովսեփյան, Մ. Ասատրյան  

 

Ո Ր Ո Շ ՈՒ Մ

 

ՀԱՆՈՒՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ

 

ՀՀ վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական պալատը (այսուհետ՝ Վճռաբեկ դատարան)

 

նախագահությամբ`

Ա. Մկրտումյանի

մասնակցությամբ դատավորներ`

Է. Հայրիյանի

 

Վ. Աբելյանի

 

Ս. Անտոնյանի

Ս. Գյուրջյանի

 

Ս. Սարգսյանի

 

2007 թվականի դեկտեմբերի 25-ին

 

դռնբաց դատական նիստում, քննելով Լաուրա Հակոբյանի վճռաբեկ բողոքը ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի 11.09.2007 թվականի վճռի դեմ ըստ հայցի Երևանի քաղաքապետի (այսուհետ՝ Քաղաքապետ) ընդդեմ Լաուրա Հակոբյանի և ՀՀ կառավարությանն առընթեր անշարժ գույքի կադաստրի պետական կոմիտեի (այսուհետ՝ Կադաստր)՝ Քաղաքապետի 19.07.2004 թվականի թիվ 1319-Ա որոշման հիման վրա կնքված վարձակալության պայմանագիրը վաղաժամկետ լուծելու, սեփականության և վարձակալության իրավունքի գրանցման վկայականն անվավեր ճանաչելու և Լաուրա Հակոբյանի հակընդդեմ հայցի ընդդեմ Քաղաքապետի և Կադաստրի՝ Քաղաքապետի 19.06.2006 թվականի թիվ 994-Ա որոշումն անվավեր ճանաչելու պահանջների մասին,

 

Պ Ա Ր Զ Ե Ց

 

1. Գործի դատավարական նախապատմությունը.

 

Քաղաքապետը դիմելով դատարան պահանջել է Քաղաքապետի 19.07.2004 թվականի թիվ 1319-Ա որոշման հիման վրա Լաուրա Հակոբյանի հետ կնքված վարձակալության պայմանագիրը վաղաժամկետ լուծել, անվավեր ճանաչել վերջինիս անվամբ տրված սեփականության և վարձակալության իրավունքի գրանցման վկայականը:

Հակընդդեմ հայցով Լաուրա Հակոբյանը դիմելով դատարան պահանջել է անվավեր ճանաչել Քաղաքապետի 19.06.2006 թվականի թիվ 994-Ա որոշումը:

Երևանի Կենտրոն և Նորք-Մարաշ համայնքների առաջին ատյանի դատարանի 26.12.2006 թվականի վճռով հայցը մերժվել է, իսկ հակընդդեմ հայցը բավարարվել:

ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի (այսուհետ՝ Վերաքննիչ դատարան) 11.09.2007 վճռով հայցը բավարարվել է, իսկ հակընդդեմ հայցը՝ մերժվել:

Սույն գործով վճռաբեկ բողոք է ներկայացրել Լաուրա Հակոբյանը։

Վճռաբեկ բողոքին պատասխան է ներկայացրել Քաղաքապետը:

 

2. Վճռաբեկ բողոքի հիմքերը, փաստարկները և պահանջը.

 

Սույն վճռաբեկ բողոքը քննվում է հետևյալ հիմքերի սահմաններում ներքոհիշյալ հիմնավորումներով՝

1) Վերաքննիչ դատարանը խախտել է ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 51-րդ և 53-րդ հոդվածների պահանջները:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկով.

Վերաքննիչ դատարանը հայցը բավարարելիս վճռի հիմքում դրել է ՀՀ ԳԱԱ «Փորձաքննությունների ազգային բյուրո» ՊՈԱԿ-ի 02.08.2007 թվականի թիվ 07-0497 փորձագիտական եզրակացությունը, որը թույլատրելի ապացույց չէ, քանի որ վեճի առարկան չի վերաբերել կառույցի քաղաքաշինական նորմերի համապատասխանությանը, այլ խնդիրը վերաբերել է «Ինքնակամ կառուցված շենքերի, շինությունների և ինքնակամ զբաղեցված հողամասերի իրավական կարգավիճակի մասին» ՀՀ օրենքին համապատասխան ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածով նախատեսված սահմանափակումներին, ինչը փորձաքննությամբ որոշել հնարավոր չէ:

Վերաքննիչ դատարանը բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ չի հետազոտել գործում առկա բոլոր ապացույցները, մասնավորապես՝ Երևանի քաղաքապետարանի կողմից ներկայացված 26.04.2007 թվականի թիվ 02/18-Հ-788 գրությունը, որով հաստատվում է, որ Երևանի Քաջազնունու փողոցի թիվ 16 տանը կից տեղադրված կրպակով զբաղեցված հողամասն ընդգրկված չէ ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածով նախատեսված սահմանափակումների ցանկում, սակայն ՀՀ հողային օրենսգրքի 62-րդ հոդվածի 11-րդ կետի համաձայն այն չի կարող փոխանցվել սեփականության իրավունքով: Այսինքն՝ քաղաքապետարանը հաստատել է, որ Լաուրա Հակոբյանին տրամադրված հողատարածքն ընդգրկված չէ ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածով նախատեսված սահմանափակումների ցանկում, ինչը Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել:

2) Վերաքննիչ դատարանը չի կիրառել ՀՀ Սահմանադրության 31-րդ հոդվածը, «Վարչարարության և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 7-րդ, 63-րդ և 71-րդ հոդվածները, որը պետք է կիրառեր:

Բողոք բերած անձը նշված պնդումը պատճառաբանել է հետևյալ փաստարկներով.

Վերաքննիչ դատարանը պետք է անդրադառնար վարչական ակտի բողոքարկման օրենքով սահմանված ժամկետներին և սկզբնական հայցը մերժեր՝ բողոքարկման ժամկետը բաց թողնելու պատճառաբանությամբ:

Քաղաքապետը որոշում է կայացրել Լաուրա Հակոբյանին սեփականության իրավունքից զրկելու մասին, որով խախտել է ՀՀ Սահմանադրության 31-րդ հոդվածի պահանջները, ինչը Վերաքննիչ դատարանը հաշվի չի առել:

Վերոգրյալի հիման վրա վճռաբեկ բողոք բերած անձը պահանջել է բեկանել Վերաքննիչ դատարանի 11.09.2007 թվականի վճիռը և օրինական ուժ տալ Երևանի Կենտրոն և Նորք-Մարաշ համայնքների առաջին ատյանի դատարանի 26.12.2006 թվականի վճռին:

 

2.1. Վճռաբեկ բողոքի պատասխանը.

 

«Երևան-Ջուր» ՓԲԸ-ի գրությամբ հայտնվել է, որ վիճելի հասցեին կից, Լ.Հակոբյանին սեփականության իրավունքով պատկանող կրպակի զբաղեցրած տարածքով անցնում է d50մմ ջրագիծ և առկա է կոյուղու դիտահոր:

Վիճելի տաղավարի առկայության նպատակահարմարության մասին մասնագիտական կարծիք է հայտնել նաև ՀՀ ոստիկանության Երևան քաղաքի վարչության պետավտոտեսչության բաժինը, համաձայն որի՝ նշված խաչմերուկում առևտրի կրպակի առկայությունն ու գործունեությունը հնարավոր չէ, քանի որ այն սահմանափակում է անհրաժեշտ տեսանելիությունը խաչմերուկի սահմանում, խոչընդոտում է տրանսպորտային հոսքերին և կարող է նպաստել ճանապարհատրանսպորտային պատահարի առաջացմանը:

Վերը շարադրվածի հիման վրա և «Ինքնակամ կառուցված շենքերի, շինությունների և ինքնակամ զբաղեցված հողամասերի իրավական կարգավիճակի մասին» ՀՀ օրենքի 5-րդ հոդվածի 2-րդ կետի, ինչպես նաև ՍՆԻՊ-ի 6.23 կետի հիման վրա Երևանի քաղաքապետի 19.06.2006 թվականի թիվ 994-Ա որոշումը օրինական է:

 

3. Վճռաբեկ բողոքի քննության համար նշանակություն ունեցող փաստերը.

 

Վճռաբեկ բողոքի քննության համար էական նշանակություն ունեն հետևյալ փաստերը՝

1) Քաղաքապետի 19.07.2004 թվականի թիվ 1319-Ա որոշմամբ Երևանի Քաջազնունու 16 հասցեին կից կրպակի նկատմամբ ճանաչվել է Լաուրա Հակոբյանի սեփականության իրավունքը, իսկ դրանով ծանրաբեռնված հողամասի նկատմամբ` վարձակալության իրավունքը: Այդ իրավունքներն ենթարկվել են պետական գրանցման:

2) Քաղաքապետի 19.06.2006 թվականի թիվ 994-Ա որոշմամբ չեղյալ է ճանաչվել Քաղաքապետի 19.07.2004 թվականի թիվ 1319-Ա որոշումը, հիմք ընդունելով` «Ինքնակամ կառուցված շենքերի, շինությունների և ինքնակամ զբաղեցված հողամասերի իրավական կարգավիճակի մասին» ՀՀ օրենքի պահանջների կատարման ընթացքում քաղաքապետարանի համապատասխան ծառայությունների աշխատանքներում տեղ գտած խախտումների պայմաններն ու պատճառները վերացնելու մասին Երևան քաղաքի դատախազի 07.06.2006 թվականի հ.6-4/գ-06 միջնորդագիրը:

3) «Երևան-Ջուր» ՓԲԸ-ի կողմից 23.11.2006 թվականին Լաուրա Հակոբյանին տրվել է տեխնիկական պայման կոյուղագիծը շրջանցելու թույլտվության վերաբերյալ:

4) Քաղաքապետի տեղակալի 26.04.2007 և 31.05.2007 թվականների գրություններով նշվել է, որ վեճի առարկա հողատարածքը ընդգրկված չէ ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածով նախատեսված սահմանափակումների ցանկում:

5) Վերաքննիչ դատարանը հայցը բավարարելիս վճռի հիմքում դրել է ՀՀ ԳԱԱ «Փորձաքննությունների ազգային բյուրո» ՊՈԱԿ-ի 02.08.2007 թվականի թիվ 07-0497 փորձագիտական եզրակացությունը, որով վեճի առարկա հողատարածքը գտնվում է ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածով նախատեսված սահմանափակումների ցանկում:

 

4. Վճռաբեկ դատարանի պատճառաբանությունները և եզրահանգումները.

 

Քննելով վճռաբեկ բողոքը նշված հիմքերի սահմաններում՝ Վճռաբեկ դատարանը գտնում է, որ՝

1) վճռաբեկ բողոքն առաջին հիմքով հիմնավոր է հետևյալ պատճառաբանությամբ.

ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 51-րդ հոդվածի համաձայն՝ գործի հանգամանքները, որոնք օրենքի կամ այլ իրավական ակտերի համաձայն պետք է հաստատվեն միայն որոշակի ապացույցներով, չեն կարող հաստատվել այլ ապացույցներով:

ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 53-րդ հոդվածի համաձայն՝ դատարանը յուրաքանչյուր ապացույց գնահատում է գործում եղած բոլոր ապացույցների բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ հետազոտության վրա հիմնված ներքին համոզմամբ:

Մինչդեռ, Վերաքննիչ դատարանը բազմակողմանի, լրիվ և օբյեկտիվ չի հետազոտել Երևանի քաղաքապետարանի կողմից ներկայացված 26.04.2007 և 31.05.2007 թվականների գրությունները, և համակցությամբ չի գնահատել գործում առկա ՀՀ ԳԱԱ «Փորձաքննությունների ազգային բյուրո» ՊՈԱԿ-ի 02.08.2007 թվականի թիվ 07-0497 փորձագիտական եզրակացության հետ, որի պայմաններում պատշաճ չի գնահատել այն փաստը, որ քաղաքապետարանն արդեն իսկ ընդունել է, որ վեճի առարկա հողամասնն ընդգրկված չէ ՀՀ հողային օրենսգրքի 60-րդ հոդվածի սահմանափակումների ցանկում:

Ավելին, Վերաքննիչ դատարանն անտեսել է այն հանգամանքը, որ Քաղաքապետի 19.07.2004 թվականի թիվ 1319-Ա որոշումը կայացվել է «Ինքնակամ կառուցված շենքերի, շինությունների և ինքնակամ զբաղեցված հողամասերի իրավական կարգավիճակի մասին» ՀՀ օրենքի պահանջներին համապատասխան և մինչ որոշում կայացնելը Քաղաքապետն արդեն իսկ ունեցել է քաղաքապետարանի համապատասխան գերատեսչությունների դրական եզրակացություններն ինչպես ինքնակամ կառույցի, այնպես էլ դրանով զբաղեցված հողամասի վերաբերյալ:

2) Վճռաբեկ բողոքը երկրորդ հիմքով հիմնավոր է մասնակիորեն հետևյալ պատճառաբանությամբ.

ՀՀ հողային օրենսգրքի 55-րդ հոդվածի հիմքով քաղաքացիներին, իրավաբանական անձանց կամ համայնքներին չպատկանող հողերը պետության սեփականությունն են:

Պետության սեփականություն հանդիսացող հողերը Երևան քաղաքում վարձակալության տրամադրում է Քաղաքապետը:

Նշված իրավունքից օգտվելով, Քաղաքապետը ունենալով խնդրին առնչվող գերատեսչությունների համաձայնությունը, Երևանի Քաջազնունու 16 հասցեին կից 19,6 քմ մակերեսով հողամասը վարձակալության է տրամադրել Լաուրա Հակոբյանին:

Քաղաքապետը, ղեկավարվելով «Ինքնակամ կառույցված շենքերի, շինությունների և ինքնակամ զբաղեցված հողամասերի իրավական կագավիճակի մասին» ՀՀ օրենքով, 19.07.2004 թվականի որոշմամբ ճանաչել է Լաուրա Հակոբյանի սեփականության իրավունքը 19,6 քմ մակերեսով տաղավարի նկատմամբ:

Այնուհետև, Քաղաքապետը 19.06.2006 թվականի որոշմամբ չեղյալ է ճանաչել 19.07.2004 թվականի որոշման 91-րդ կետը՝ շինության նկատմամբ սեփականության իրավունքը ճանաչելու և զբաղեցված հողամասը վարձակալության տրամադրելու մասին:

Մինչդեռ, ՀՀ Սահմանադրության 31-րդ հոդվածի համաձայն՝ յուրաքանչյուր ոք իրավունք ունի իր հայեցողությամբ տիրապետելու, օգտագործելու, տնօրինելու և կտակելու իր սեփականությունը: Ոչ ոքի չի կարելի զրկել սեփականությունից, բացառությամբ դատական կարգով՝ օրենքով նախատեսված դեպքերի:

Տվյալ դեպքում, Քաղաքապետը 19.06.2006 թվականի որոշմամբ չեղյալ է ճանաչել 19.07.2004 թվականի որոշման 91-րդ կետը՝ շինության նկատմամբ սեփականության իրավունքը ճանաչելու և զբաղեցված հողամասը վարձակալության տրամադրելու մասին, որով խախտել է ՀՀ Սահմանադրության 31-րդ հոդվածի պահանջները:

«Վարչարարության և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքը (այսուհետ՝ Օրենք) սահմանում է վարչարարության հիմունքները, կարգավորում է վարչական ակտեր ընդունելու, վարչական ակտերը, վարչական մարմինների գործողությունները և անգործությունը բողոքարկելու հետ կապված` վարչական մարմինների և ֆիզիկական կամ իրավաբանական անձանց միջև ծագած հարաբերությունները:

Օրենքի երկրորդ գլխով, Օրենսդիրը անդրադարձել է վարչարարության հիմնական սկզբունքներին, ինչպիսիք են՝ վարչարարության օրինականությունը, ձևական պահանջները չարաշահելու արգելքը, հայեցողական լիազորությունները սահմանափակելը, կամայականության արգելքը, վարչարարության համաչափությունը, առավելագույնի սկզբունքը, հավաստիության կանխավարկածը, տնտեսվարությունը:

Օրենքի 7-րդ հոդվածի համաձայն՝ վարչական մարմիններին արգելվում է անհավասար մոտեցում ցուցաբերել միատեսակ փաստական հանգամանքների նկատմամբ, եթե առկա չէ դրանց տարբերակման որևէ հիմք:

Եթե վարչական մարմինը որևէ հայեցողական լիազորություն իրականացրել է որոշակի ձևով, ապա միանման դեպքերում հետագայում ևս պարտավոր է իր այդ հայեցողական լիազորությունն իրականացնել նույն ձևով:

Վարչական մարմինն այդ սահմանափակումից կարող է հրաժարվել, եթե գերակա շահի առկայության պատճառով նա հետագայում մտադիր է մշտապես ընդունել մեկ այլ հայեցողական որոշում:

Օրենքի 63-րդ հոդվածը սահմանում է ոչ իրավաչափ ակտն անվավեր ճանաչելու հիմքերը, որով՝ անվավեր է առոչինչ չհանդիսացող այն ոչ իրավաչափ վարչական ակտը, որն ընդունվել է`

ա) oրենքի խախտմամբ, այդ թվում` oրենքի սխալ կիրառման կամ սխալ մեկնաբանման հետևանքով.

բ) կեղծ փաստաթղթերի կամ տեղեկությունների հիման վրա, կամ եթե ներկայացված փաստաթղթերից ակնհայտ է, որ ըստ էության պետք է ընդունվեր այլ որոշում:

Վերոնշյալը հաշվի առնելով, Վճռաբեկ դատարանը բողոքի՝ «Վարչարարության և վարչական վարույթի մասին» ՀՀ օրենքի 63-րդ հոդվածի կիրառելիության վերաբերյալ հիմքը հիմնավոր է համարում:

Այսպիսով, սույն վճռաբեկ բողոքի առաջին հիմքն ամբողջությամբ, իսկ երկրորդ հիմքը՝ մասնակիորեն Վճռաբեկ դատարանը հիմնավոր է համարում և դրանց առկայությունը բավարար է դիտում ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 226-րդ և 227-րդ հոդվածների ուժով Վերաքննիչ դատարանի 11.09.2007 թվականի վճիռը բեկանելու համար:

Միաժամանակ Վճռաբեկ դատարանը նկատի ունենալով, որ Լ.Հակոբյանի ամուսինը մահացել է, խնամքին են գտնվում երեք անչափահաս երեխաներ, ղեկավարվելով «Պետական տուրքի մասին» ՀՀ մասին 31-րդ հոդվածի «գ» կետով՝ գտնում է, որ Լ.Հակոբյանին պետք է ազատել վճռաբեկ բողոքի համար սահմանված պետական տուրքի վճարումից:

Ելնելով վերոգրյալից և ղեկավարվելով ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի 236-239-րդ հոդվածներով՝ Վճռաբեկ դատարանը

 

Ո Ր Ո Շ Ե Ց

 

1. Վճռաբեկ բողոքը բավարարել մասնակիորեն: Բեկանել ՀՀ քաղաքացիական վերաքննիչ դատարանի 11.09.2007 թվականի վճիռը և գործն ուղարկել նույն դատարան՝ այլ կազմով նոր քննության:

2. Լաուրա Հակոբյանին ազատել վճռաբեկ բողոքի համար սահմանված պետական տուրքի վճարումից:

3. Սույն որոշումն օրինական ուժի մեջ է մտնում հրապարակման պահից և ենթակա չէ բողոքարկման:

 

ՆԱԽԱԳԱՀՈՂ`

Ա. Մկրտումյան

ԴԱՏԱՎՈՐՆԵՐ`

Է. Հայրիյան

 

Վ. Աբելյան

 

Ս. Անտոնյան

Ս. Գյուրջյան

 

Ս. Սարգսյան

Փոփոխման պատմություն
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան
Փոփոխված ակտ
Փոփոխող ակտ Համապատասխան ինկորպորացիան